Czwartek 15.04.2021r
Temat: „Wiosna w polu”

1. „Wiosenny krajobraz” – wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem Karty pracy cz.3 s. 45 Dziecko na podstawie ilustracji opowiada co się dzieje wiosną w polu (orka, siew zbóż), wymieniają kwiaty i rośliny (sasanka, krokus, leszczyna, wierzba). Następnie dziecko rozcina obrazek po liniach przerywanych, układa i przykleja na kartce z bloku; wycina wyrazy ze str. 59 i przykleja obok odpowiednich elementów.

a) nauka słów i melodii piosenki pt: „Wiosna nowina radosna” sł. Agnieszka Dyniakowska, muz. I wyk. Małgorzata Sadowska
https://youtu.be/XlcYoheLllA

b) dziecko ogląda inscenizację utworu pt: „Bajka o żółtym Tulipanie”; opracował H. Urbanek według M. Różyckiej
https://youtu.be/FMLwRjaGuWE

2. „Wiosenne kwiaty” – zabawa plastyczna. Dziecko wybiera, którą pracę chce zrobić.

a) „Tulipany” – praca plastyczno – konstrukcyjna; dziecko okleja rolkę po papierze toaletowym zieloną bibułą lub zieloną kartką, wycia liście z zielonej kartki oraz kwiat tulipana w wybranym przez siebie kolorze; rodzic nacina rolkę symetrycznie w dwóch miejscach i wkłada kwiat; dziecko dokleja liście tulipana.

b) „Przebiśniegi” – dziecko rozcina 2 płatki kosmetyczne na pół. Z zielonego papieru wycina łodygę długości ok. 10 cm i wąskie długie liście. Całość przykleja do niebieskiej kartki. Z białej kartki oddzierają pasek i naklejają go na dole niebieskiej kartki – to śnieg. Białe płatki kosmetyczne maluje żółtymi lub fioletowymi farbami.

c) „Krokusy” – potrzebujemy: kwadratowe karteczki notesowe (nie mogą być samoprzylepne).Dziecko przez środek z góry na dół rysuje zielony pasek szerokości ok. 2 cm – cała szerokość zamalowana. Kartkę składa w harmonijkę tak, by zielony pasek był na środku. Harmonijkę składa na pół i skleja. Lekko ją rozkłada. Przykleja do kolorowej kartki. Z zielonego kartonu wycina wąskie listki oraz łodyżki i całość składa. Z białej kartki oddziera kawałek i naklejają na dolną część pracy, by stworzyć śnieg.

3. Praca z książką Liczenie str. 55 – utrwalenie poznanego znaku odejmowania.

4.„Nasiona i ptaki” – zabawa matematyczna. Dziecko ma przed sobą klocki (przynajmniej 8). Dziecko odwraca się tyłem do rodzica, a rodzic mówi: Dzieci nasiona w polu posiały, a ptaki im je zjadały; w tym czasie zabiera kilka klocków i chowa. Następnie dziecko odwraca się twarzą do rodzica i liczy ile nasion zjadł ptak. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Praca z książką Liczenie str. 56 – rozwiązywanie zadań tekstowych.

5. Gimnastyka buzi i języka – wszystkie ćwiczenia powtarzamy po kilka razy

a) „Wąchamy wiosenne kwiaty” – zabawa oddechowa; dziecko nabiera powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszcza je buzią;
b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenie warg i języka; dziecko naśladuje ciche bzyczenie muchy, następnie wysuwa szeroki język jak najdalej do przodu, robi łyżeczkę(boki języka delikatnie podniesione do góry) i chowa język
c) „Rechot żab” – ćwiczenie mięśni policzków; dziecko nadyma policzki zatrzymując w nich powietrze, następnie naciska je palcami wskazującymi wolno wypuszczając powietrze z jednoczesnym prychnięciem.
d) „Złapana mucha” – ćwiczenie języka; dziecko zaciska usta i wypycha policzki od środka końcem języka(w różnych kierunkach), naśladuje lot muchy złapanej przez żabę.
e) „Żabi śmiech” – ćwiczenie warg; dziecko wypowiadana przemian bardzo dokładnie samogłoski: e-i; e- y; e-u; e-a; e-o.

6. „Głoskowe domino” - Rozpoczynający zabawę (np. rodzic) mówi nazwę zwierzęcia hodowlanego, np. kura. Dziecko wyodrębnia ostatnią głoskę w tym słowie. Następnie wymyśla inne dowolne słowo, które zaczyna się właśnie od takiej samej głoski np. arbuz. Teraz kolej na rodzica, który musi podać ostatnią głoskę w wymyślonym wyrazie i podać przykład nowego. Zabawa trwa aż do wyczerpania pomysłów.