piątek 10.04.2020r. Temat: ,,Znaki Wielkanocy”
1. Słuchanie piosenki ,,Znaki Wielkanocy” – dziecko wymienia te znaki, które związane są z tym okresem

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

Następnie czytamy mu zagadki . Dziecko odpowiada. Jeżeli mamy pisanki, jajka, kurczaczka czy zajączka to włóżmy je do koszyczka – dziecko dodatkowo wybierze właściwą ( np. pisanka: opisze jak wygląda, jakie są na niej wzory, jakie kolory zostały użyte do jej wykonania).
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! kic! Ucieka.
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana

 

2. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.
Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką.
Dziecko wypowiada rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
Po tej zabawie może zaprojektować swoje wielkanocne jajko (szablon w załączniku). http://proliberis.org/images/dla_dzieci/wielkanocne_szablony/easter_1-6_proliberis.pdf


3. ,,Gdzie jest jajko?” - ćwiczenie spostrzegawczości. Rodzic ukrywa w wybranym pomieszczeniu jajka-pisanki ( oczywiście mogą to być zabawki, znane dziecku przedmioty). Informujemy je co zostało ukryte. Kiedy dziecko je znajdzie, określa w jakich miejscach było schowane. Stosuje odpowiednie przyimki, przelicza ile przedmiotów zostało ukrytych.
,,Male – duże jajo kurze”. Jak jajeczka zostały odnalezione to króciutka zabawa rozluźniająca. Dziecko naśladuje ruchy rodzica, dostosowuje się do jego tempa ( możemy go zmieniać) .


Male – duże        ( na słowo ,, małe ” – ręce blisko siebie; duże – ręce rozłożone.

jajo kurze,            Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.)

jajo kurze.
Duże – małe ,      ( na słowo ,,duże” – ręce rozłożone; ,, małe ” – ręce blisko siebie.

doskonale,           Klepanie się ręką po brzuszku.)

doskonale,

mniam.                 ( Klaśniecie w dłonie.)

 

4. Układamy puzzle. Na zakończenie możemy pozwolić dziecku ułożyć puzzle on-line ( tematyka wielkanocna, duży wybór)

https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/wielkanoc


Przekażmy dziecku kilka ciekawostek na temat pisanek i wspólnie zróbmy .
Zwyczaj zdobienia jaj w okresie Wielkanocy ma w Polsce bardzo odległą tradycję (X wiek). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa, w której wzór jest nanoszony woskiem przy użyciu tak zwanego pisaka lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinkami z papieru, rdzeniem z sitowia lub tkaniną ; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, później – kwasem solnym).