Poniedziałek 20.04.2020r.
Temat: „Kto to jest odkrywca?”

 

1. „Najsłynniejsi odkrywcy” – na początek rodzic zadaje pytanie, kto to jest odkrywca? Czym on się może zajmować?, kto może być odkrywcą?. Następnie dzieci zastanawiają się , czy one też już coś odkryły.
Odkrywca – to ktoś kto odkrył coś co nie było wcześniej znane, zbadane. Takim jednym z najsłynniejszych odkrywców polskich był Mikołaj Kopernik, który jest autorem jednego z największych odkryć w historii. Dawniej ludzie uważali, że wokół Ziemi krąży Słońce i pozostałe planety. To właśnie dzięki odkryciu Mikołaja Kopernika wiemy, że jest zupełnie odwrotnie, czyli że Słońce jest centralnym punktem naszego Układu Słonecznego, a wszystkie planety krążą wokół niego.

Więcej wiadomości na temat tego odkrywcy w krótkim filmiku:
„Historia Mikołaja Kopernika” https://youtu.be/x0hX2J4QNd4


Drugim odkrywcą, którego dziś poznamy to Krzysztof Kolumb , który był jednym z największych podróżników w dziejach świata. Ten żeglarz, wiele razy podróżował w zamiarze odkrycia nowej morskiej drogi do Indii. Tymczasem okazało się, że podczas swoich podróży dopłynął i odkrył nowy ląd jakim była Ameryka. Można pokazać dziecku zdjęcie Krzysztofa Kolumba.
Dla zainteresowanych tą historia można wyszukać w Internecie film edukacyjny z serii: Byli sobie podróżnicy, pt: „Tajemnice podróży Krzysztofa Kolumba”.

 

2. „Jestem odkrywcą” – zabawa relaksacyjno – plastyczna. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w odkrywcę poprzez odbycie podróży w wyobraźni. Dzieci zamykają oczy i wsłuchują się odtwarzaną w muzykę relaksacyjną. Dziecko i przenosi się do jakiejś nieznanej dotąd krainy i wyobraża sobie jak może ona wyglądać?, jakie mogą tam być rośliny?, a jakie zwierzęta?.

Muzyka: Edvard Grieg – „ Poranek”
https://youtu.be/x463zoWpiVI


Po zakończeniu dziecko próbuje na kartkach wykonać ilustracje z nowo odkrytej krainy, rysując na osobnych kartkach ciekawe rośliny, nieznane dotąd zwierzęta. Dzieci mogą nazwać nowe gatunki roślin i zwierząt, a także nadać nazwę swojej krainie. Rodzic może zapisać nazwy pod wykonanymi rysunkami. Kartki można zszyć, aby powstał album. Dzięki temu ćwiczeniu dziecko pobudza wyobraźnię, usprawnia rękę, doskonali umiejętność rysowania. Zachęcamy do tworzenia takich autorskich albumów i do przysyłania zdjęć na nasze maile.

 

3. Zabawy rytmiczno - muzyczno – ruchowe. Dzieci śpiewają krótką piosenkę na początku zajęć, później poruszają się rytmicznie do muzyki zgodnie z poleceniami prowadzącej. Dzieci mogą powtarzać zabawę.

Dźwięki wysokie i niskie – lekcja 2
https://youtu.be/4YFmTNqTfsU

 

4. „Czy zobaczę tu swoje odbicie?” – zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje różne przedmioty np. lusterko, kawałek folii aluminiowej, drewniana deskę, metalowa łyżkę, plastikową butelkę, okulary przeciwsłoneczne, blaszana taca, chusteczka higieniczna, miska z wodą. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie w których przedmiotach można zobaczyć swoje odbicie. Po zakończeniu obserwacji dzieci dokonują podziału przedmiotów na te, w których się widziały, i na te, w których nie widać odbicia.