Czwartek 22.10.2020r.

 

Temat: ,,Grzyby – leśne skarby”

 

1. Grzyby – praca z tekstem. Pomoce: atlas grzybów, zdjęcia grzybów ( maślak, kurka, borowik, kozak, muchomor), zdjęcia kury i butów zimowych - kozaków

 

,,Grzyby” Anna Łada-Grodzicka

Gdy jest deszczowo i ciepło,

Gdy lato jeszcze nie uciekło,

Nadchodzi powoli jesień

I kosze grzybów niesie.

W lesie grzybów więc szukamy,

Grzyby dzisiaj mamie damy.

Uważnie patrzymy wszędzie,

Może tutaj grzybek będzie?

O, jest pierwszy – to borowik,

Mówią o nim: Król grzybowy!

Mówią także: Grzyb prawdziwy,

Rożne nazwy – istne dziwy!

Drugi grzyb to żółta kurka,

W mech zielony dała nurka,

Przykrywa ją mech i ziemia,

Udaje, że jej nie ma!

O, tam grzyby jeszcze rosną!

Trzeci grzyb pod młodą sosną,

To młodziutki jest maślaczek,

Co beżowy ma kubraczek.

O, tu kozak, to grzyb czwarty,

Ale stroi sobie żarty.

Mówi mi: „Tańczyć nie mogę,

Bo mam tylko jedną nogę”.

Piąty grzyb nie oszukuje,

Mówi wprost: „Ja muchy truję,

Więc nie zrywaj mnie i już,

Inny grzyb do kosza włóż!”.

 

Pytamy dziecko jakie grzyby występowały w wierszu, wspólnie oglądamy ich zdjęcia lub ilustracje w książce. Nazwę każdego dziecko dzieli na sylaby, przelicza je, wyodrębnia pierwsza głoskę. Kładziemy obok siebie obrazki kozaków (buty i grzyby) i mówimy : To kozaki i to kozaki. Podobnie postępujemy z kurkami – wyjaśniamy, ze choć wyrazy brzmią tak samo, mogą znaczyć zupełnie cos innego.

Oglądamy atlas grzybów: wyjaśniamy, ze istnieją grzyby jadalne, niejadalne i trujące. Dziecko porównuje ich wygląd, stara się wyodrębnić jego części i je nazwać ( kapelusz, trzon, grzybnia, blaszki, gąbka).

 

2. Wybierzmy się na spacer i przynieśmy kolorowe liście, żołędzie, kasztany, szyszki.

 

3. „Grzyby jadalne i trujące” – zabawa dydaktyczna na podstawie zagadek Ewy Stadtmüller. Rodzic czyta zagadki, a dziecko podaje ich rozwiązania:

Dostojny król grzybów,

wielce jest szczęśliwy,

kiedy wszyscy o nim mówią, że... prawdziwy.

(borowik)

Choć kapelusze na nóżkach mają,

to inni im się w pas kłaniają.

(grzyby)

Mówi, że kropki zawsze są w modzie,

lecz nie daj zwieść się jego urodzie,

bo choć na pozór czarujący,

to tak naprawdę jest trujący.

(muchomor)

 

4. „Jak grzyby po deszczu – pączkowanie” – zabawa badawcza. Rodzic przedstawia informacje: Grzyby są wszędzie. Rosną nie tylko w lesie, na łące czy w ogrodzie, są nawet w ludzkim organizmie! Te złe – wywołują choroby, np. gardła, płuc, ale te dobre, zawarte np. w kefirze, pomagają być zdrowym, oczyszczają jelita. Człowiek wykorzystuje, a nawet hoduje grzyby jadalne, np. pieczarki, boczniaki. Są one smaczne, aromatyczne. Na świecie są też takie grzyby, które rosną jak po deszczu. Są też grzyby, które uwielbiają cukier. Rodzic prezentuje drożdże piekarskie, dziecko dotyka ich, degustuje, wącha, dzieli się wrażeniami i spostrzeżeniami. Rodzic przygotowuje pojemnik z ciepłym mlekiem. Dziecko dodaje do niego po łyżce cukru i mąki, miesza, a następnie dodaje do mieszaniny pokruszone drożdże. Obserwuje, co się dzieje, w tym ulatniający się zapach. Rodzic wyjaśnia, że ta mieszanina to zaczyn i jest podstawą do zrobienia wielu smakołyków, np. pączków, makowca, rogalików. Wspólne łączenie zaczynu z mąką, formowanie rogalików itp.).

Pomoce: pojemnik z ciepłym mlekiem, cukier, mąka, drożdże piekarskie