Temat: „Sławni Polacy”

1. „Być sławnym jak…” – zabawa z elementem dramy. Rodzic zadaje pytania: Co to znaczy być sławnym? Kto jest sławny? Co ta osoba robi? Dziecko udziela odpowiedzi na podstawie własnych doświadczeń i przeżyć. Rodzic proponuje zabawę w zagadki. Dziecko naśladuje ruchem, gestem, mimiką kogoś sławnego, Rodzic odgaduje, kto to może być i czym się zajmuje ta osoba.

2. „Obserwujemy niebo” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie pobytu na placu zabaw. Rodzic pokazuje dziecku mapę nieba. Objaśnia ją według swojego uznania i nawiązuje do słynnego Polaka – Mikołaja Kopernika. Wyjaśnia, czym zasłynął w świecie. Następnie proponuje zabawę, w której dziecko pełni funkcję Słońca, a Rodzic – Ziemi. Dziecko naśladuje ruch obrotowy, nawiązując tym samym do odkrycia Kopernika.

3. „Dlaczego niebo jest niebieskie?” – zabawa badawcza. Dziecko wlewają wodę do szklanki, dodaje odrobinę mydła i całość mieszają. To atmosfera z zanieczyszczeniami: pyłem i kurzem. Dziecko zbliża latarkę do szklanki i obserwuje, jaki kolor przybiera w tym miejscu woda. Latarka pełni tu funkcję Słońca. Rodzic wyjaśnia, że cząsteczki mydła obecne w wodzie rozpraszają światło latarki, tak samo jak drobiny kurzu i cząsteczki pyłu w powietrzu rozpraszają światło słoneczne. Światło słoneczne składa się z fal świetlnych o różnych kolorach: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim i fioletowym. Najbardziej rozprasza się światło w kolorze niebieskim (10 razy bardziej niż światło w kolorze czerwonym), dlatego patrząc z Ziemi na oświetloną atmosferę, wydaje się nam, że jest ona niebieska.

• Potrzebne będą: szklanka, woda, mydło, latarka

4. „Rozgrzewka Stocha” – zabawa ruchowa z elementem skłonu i przysiadu. Rodzic prezentuje dowolny atrybut związany z jazdą na nartach, np. gogle. Dziecko nazywa przedmiot i mówi, do czego służy. Rodzic pyta: Który sławny Polak skacze na nartach? Dziecko podaje swoje propozycje. Jeśli nie pada nazwisko Kamila Stocha, to Rodzic je podaje i proponuje zabawę: naprzemienne unoszenie kolan, skręty tułowia, wykroki w przód z zatrzymaniem raz prawą, raz lewą nogą, skłony do prawej i lewej nogi, przysiady, podskoki ze skrętami nóg w obie strony. Podczas zabawy można wprowadzić słownictwo języka angielskiego, np.: narty – skis, gogle narciarskie – ski goggles, kijki narciarskie – ski poles.

5. „I ty sławnym Polakiem możesz być” – rysowanie kredkami. Dziecko wypowiada się, w jakiej dziedzinie chciałyby zasłynąć, co odkryć, wynaleźć itd. Rysuje kredkami autoportret.