Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

Biogram Edmunda Romera

Romer Edmund h. Jelita (2 XI 1843, Bieździedza k. Kołaczyc, pow. Jasło – 15 XI 1895, Lwów); pochodził z rodziny szlacheckiej, która przez kilkaset lat była właścicielem wsi Bieździedza w Jasielskiem; ojciec Henryk (zm. w Wieliczce w 1873) brał udział w powstaniu listopadowym, a czasie kryzysu pouwłaszczeniowego musiał sprzedać majątek; żona Irena Körtvelyessy de Asguth (ur. 1843), szlachcianka węgierska; synowie: Jan (ur. 3 V 1869, Lwów) i Eugeniusz (ur. 3 II 1871, Lwów); uczestnik powstania styczniowego, do którego udał się wraz z bratem Władysławem (Władysław poległ), dzięki pomocy dalszej rodziny ukończył Theresianum w Wiedniu, które przygotowywało swoich absolwentów do państwowej służby administracyjnej, prowizoryczny komisarz przydzielony do Namiestnictwa we Lwowie (1872); prowizoryczny komisarz w Starostwie w Rzeszowie (1873 – 1877), komisarz w Starostwie w Rzeszowie (1878 – 1881), mieszkał wraz z żoną i dwoma synami w domu Wilhelma Zangena przy ul. Pańskiej 12 w Rzeszowie; komisarz w Starostwie w Krośnie i zastępca starosty (1882 – 1883 – w okresie, w którym posada starosty była nieobsadzona); komisarz powiatowy w Starostwie w Nowym Targu i zastępca starosty (1884 – 1886, w okresie, w którym posada starosty była nieobsadzona); sekretarz namiestnictwa i zastępca starosty – zwany też kierownikiem Starostwa, w Brzesku (1887 – w okresie, w którym posada starosty była opróżniona); starosta w Brzesku (1888 – 1895), przewodniczący Rady Szkolnej Okręgowej w Brzesku (1889 – 1894 lub 1895), członek Wydziału Okręgowego Towarzystwa Rolniczego w Brzesku (1889 – 1895), pochowany na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie.

Gdy Romerowie mieszkali w Rzeszowie Jan Romer uczęszczał do 4-klasowej szkoły w Rzeszowie (1875/76 – 1878/79), a następnie do Gimnazjum w Rzeszowie (kl. I i II, 1879/80 – 1880/81),

natomiast Eugeniusz uczęszczał do 4-klasowej szkoły w Rzeszowie (1877/78 – 1880/81).

 

Eugeniusz Romer to twórca nowoczesnej kartografii polskiej, pracował jako ekspert do spraw geograficznych przy delegacji polskiej na paryskiej konferencji pokojowej po I wojnie światowej.

Jan Romer to generał wojska polskiego w II Rzeczpospolitej.

Szlakiem Leopolda Lisa-Kuli - rajd

Na 100-LECIE NIEPODLEGŁOŚCI

W sobotę, 9 czerwca 2018 roku odbył się pieszy rajd na trasie Kosina – Markowa, zorganizowany przez Oddział PTTK i Klub Pol-Survival PTTK w Rzeszowie. Wzięły w nim udział dziewczęta z naszej szkoły: Gabrysia i Weronika z klasy 6a oraz Ania, Wiktoria i Iwona z klasy 7b.Opiekę nad uczennicami sprawowała pani Maria Cop.

Wyjazd pociągiem z Rzeszowa do Głuchowa nastąpił o godz. 7:30. Z Głuchowa przeszliśmy do Kosiny pod obelisk, upamiętniający miejsce urodzenia bohatera narodowego, płk. Leopolda Lisa-Kuli. Tu nastąpiła część oficjalna, podczas której młodzież ze Związku Strzeleckiego złożyła pod pomnikiem bukiet polnych kwiatów. Następnie rozpoczął się marsz na trasie Kosina – Góra Lotnisko – Markowa. W skwarze i w pełnym słońcu wędrowaliśmy polami razem z innymi uczestnikami tego wydarzenia. Zakończenie rajdu w Markowej połączone było ze zwiedzaniem skansenu i poczęstunkiem przy ognisku.

W tej imprezie turystycznej wzięło udział ponad 70 uczestników w różnym wieku. Każdy z nas otrzymał pamiątkowy znaczek. Była to niezapomniana wędrówka dla uczczenia pamięci płk. Leopolda Lisa-Kuli, który oddał życie w obronie granic niepodległej Polski.

Maria Cop

Dzień Niepodległej

22 maja w naszej szkole odbył się długo wyczekiwany Dzień Niepodległej, zorganizowany przez Samorząd Uczniowski, w ramach 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości.
Na początku uczniowie z klas IV – VII wzięli udział w turnieju „Dla Niepodległej”, w którym zmierzyli się z pięcioma tematycznymi konkurencjami. Był więc konkurs wiedzy patriotycznej „Od zniewolenia do Wolności”, kalambury, puzzle, konkurencja sportowa i nauka figur poloneza. Rywalizacja była bardzo wyrównana. Jednym punktem wygrała klasa 5a. Na drugim miejscu uplasowały się klasy: 4b i 5b, a na trzecim – kl. 7b. Wszyscy uczniowie doskonale poradzili sobie z poszczególnymi zadaniami i otrzymali Certyfikaty Młodych Patriotów.
Następnie odbył się konkurs „Polonez 3-go Maja”. Szkolna społeczność uroczyście zaprezentowała wspomniany taniec narodowy. I miejsce jury przyznało kl. 4a, II miejsce – 4b, a III miejsce – 5b.
Ten dzień był piękną lekcją patriotyzmu i wyrazem poczucia naszej tożsamości narodowej.

Lekcje patriotyczne

14 i 15 maja w naszej Szkole zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące najnowszej historii Polski. Przedstawiciel IPN-u - p. Zenon Fajgier w bardzo interesujący sposób przybliżył młodzieży losy dzieci podczas wojny, historię Orląt Lwowskich oraz drogi do Niepodległości. Natomiast najmłodsi, podczas tego spotkania, utrwalili sobie wiedzę na temat symboli narodowych. Zajęcia swoim charakterem wpisują się w uroczyste obchody 100. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Symbole naszej historii

14 maja uczniowie klas I-III uczestniczyli w lekcji historii, ktorą poprowadził przedstawiciel Instytutu Pamięci Narodowej w Rzeszowie. Zajęcia edukacyjne przeniosły uczestników do początków państwa polskiego i pokazały historię tworzenia się naszych symboli narodowych. Orzeł Biały - godło Polski jest znakiem siły, odwagi, bogactwa i otwartości. Nasza flaga, nasza Biało- Czerwona dumnie powiewa nad nami, a hymn "Mazurek Dąbrowskiego" opowiada  historię naszej Ojczyzny. Kochać Ojczyznę to też znaczy znać i szanować jej symbole.