Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
gr.B piatek 16.04.2021r.
Piątek 16.04.2021
Temat: Rolnik – producent żywności
1. „Koza” – zabawa grafomotoryczna według Elżbiety Minczakiewicz. Dziecko otrzymuje kartkę A4, ołówek, kredki. Rodzic czyta tekst i jednocześnie demonstruje sposób rysowania poszczególnych elementów wyróżnionych w tekście. Następnie kilkukrotnie mówi tekst, a dzieci rysują.
Koza Elżbieta Minczakiewicz
Prostokąt niewielki, a do tego nóżki.
Z prawej strony łebek, a przy nim dwa różki.
Z tyłu krótki ogon, z przodu prosta broda...
Tak!... uparta koza prawie już gotowa!
2. „Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami. Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynności, o których jest mowa w zdaniach:
Powiedz: „prosię” i podrap się po nosie.
Powiedz: „koń” i wyciągnij do mnie dłoń.
Powiedz: „krowy” i dotknij palcem głowy.
Powiedz: „króliczki” i nadmij policzki.
Powiedz: „kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.
Powiedz: „psy” i klaśnij – raz, dwa, trzy.
3. „Kto jest producentem żywności?” – zabawa słownikowa. Rodzic zapoznaje dziecko z pojęciami: producent, żywność. Prosi aby dziecko określiło, co takiego produkuje rolnik, po co on to robi oraz jak ważna jest praca rolnika dla wszystkich ludzi.
4. Dziecko otrzymuje obrazki różnych produktów oraz trzy duże ilustracje: pola, ogrodu oraz zagrody. Zadaniem jest podzielenie produktów według ich pochodzenia (ilustracje w załączniku).
5. „Od ziarenka do bochenka” oglądanie filmu edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8
Następnie chętne dziecko opowiada, o czym jest historyjka.
gr.B czwartek 15.04.2021r.
Czwartek 15.04.2021
Temat: Co się dzieje na polu?
1. Rozwój wzrostu ziemniaka- omówienie na podstawie ilustracji (w załączniku).
2. Rolnik – nauka wiersza Z. Dmitrocy połączona z zabawą naśladowczą.
Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje)
Orać pługiem czarną rolę. (dziecko zatrzymuje się, kładzie ręce na ramionach mamy/taty/brata/siostry i maszerują w miejscu)
Sieje zboże i buraki, (dziecko stoi w kole, naśladuje sianie ziarenek)
Z których potem są przysmaki. (dziecko masuje się po brzuchu)
3. „Traktor” – praca techniczna. Potrzebne będą:
• 2 rolki po papierze toaletowym,
• 5 nakrętek plastikowych,
• kolorowy papier,
• farby i pędzel,
• klej – najlepiej doklejenia na gorąco
Dziecko maluje farbami rolki. Gdy rolki wyschną, trzeba naciąć jedną z nich w ten sposób, aby wsunąć w nią drugą rolkę pod kątem prostym (pionowa rolka jest kabiną kierowcy). Następnie należy przykleić do poziomej rolki koła i komin z nakrętek po butelkach. Z papieru kolorowego wycinamy okna i daszek, naklejamy je we właściwe miejsca na pionowej rolce.
4. Ziemniak w roli głównej: https://www.youtube.com/watch?v=7Bk5YVosidw
5. „Tak, czy nie zdecyduj się” – zabawa dydaktyczna.
Rodzić wymienia nazwy różnych produktów. Jeżeli są to produkty z ogrodu /warzywa/ dziecko klaszcze w dłonie rodzica trzy razy i mówią tak, tak, tak. Jeżeli nie są to produkty z ogrodu , dziecko klaszcze w swoje dłonie mówiąc nie, nie , nie.
Produkty: kasza, jabłko, marchewka, burak, ciastko , ananas, ogórek zielony, pomarańcza, pietruszka, cukierki, brokuł itp.
gr.B środa 14.04.2021r.
Środa 14.04.2021
Temat: Co się dzieje w zagrodzie?
1. „To dom dla...” – zabawa dydaktyczna. Rodzic rozpoczyna zdanie. Zadaniem dziecka jest je dokończyć i wybrać wśród obrazków ten, który jest rozwiązaniem (obrazki w załączniku). Obora to dom dla... Buda to dom dla... Kurnik to dom dla... Stajnia to dom dla... Rolnik mieszka w...
2. „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie” – zabawa matematyczna. Rodzi przygotowuje liczmany. Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania.
– W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku? – W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni? – W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem? – W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
3. Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
4. „Zwierzęta małe i duże”- ćwiczenia słownikowe, nazywanie zwierząt i ich młodych, przeliczanie dzieci, naśladowanie mowy zwierząt i ptaków.
5. Co nam dają zwierzęta? https://wordwall.net/pl/resource/1598125/co-nam-daj%C4%85-zwierz%C4%99ta-teleturniej
gr.B wtorek 13.04.2021r.
Wtorek 13.04.2021
Temat: Co się dzieje w kurniku?
1. „Co było pierwsze?” – słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke.
Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie
nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu
– a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć
wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały
swój pierwszy dzień na uniwersytecie.
– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych
smarkaczy, a już nam pyskują!
Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie
zaczął się wykład.
– Jajko czy kura?... – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. –
Oto jest pytanie... się kury!
– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu,
że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.
– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko
wysiedzieć.
– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?!
Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom
rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.
– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył
się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor
Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę...
Rozmowa na temat opowiadania.: O czym jest opowiadanie? Gdzie
odbywa się dyskusja? Na jakie pytanie próbują znaleźć odpowiedź jej uczestnicy? Czy udało
im się odpowiedzieć? Dlaczego?
2. Jakie zwierzę słyszysz? Zagadki słuchowe: https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc/presentation-kogo-slyszysz-zwierzeta-wiejskie-
3. „Kurka złotopiorka” – zabawa plastyczna. Potrzebne będą: opakowanie
po jajkach, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier, nożyczki, żółte farby
plakatowe, pędzel. Z opakowania na jajka dziecko wycina kształt kurki, maluje go na żółto farbami
plakatowymi. Po wyschnięciu nakleja dziób wycięty z czerwonego papieru kolorowego.
Na czubku wykonuje nacięcie i wkłada w nie, wycięty z czerwonego papieru, grzebień. Po bokach
przykleja oczy i piórka jako skrzydełka.
4. „Karmimy kurki” zabawa usprawniająca narządy mowy.
Przedszkolaki przygotujcie białą kartkę, odrysuj na niej koło i je wytnij. Niepotrzebne fragmenty papieru potnij na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka) – będą udawać pokarm kurek. Następnie za pomocą słomki przenoś papierowe ścinki na wycięte koło, możesz je przeliczyć i spróbować wykonać odpowiednią ilość podskoków.
gr.B poniedziałek 12.04.2021r.
Poniedziałek 12.04.21r.
1. „Rolnik” – rozwiązywanie zagadki Arkadiusza Maćkowiaka.
Bardzo ważna jego rola,
Zbiera dobre plony z pola.
Czasem jeździ też ciągnikiem.
Człowiek taki jest...
2. Rozmowa na temat pracy rolnika. Film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg&t=6s
• Kto to jest rolnik?
• Czym zajmuje się rolnik?
• Czy każdy rolnik robi to samo?
• Jak wygląda dzień rolnika?
• Gdzie najczęściej mieszkają rolnicy?
• Czy hodowcy też są rolnikami?
• Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?
• Jak wygląda uprawa warzyw i owoców?
• Jak wygląda praca rolnika obecnie, a jak wyglądała dawniej?
3. „Palcem malowane”- zabawy z kaszą.
Na pokrywkę z pudełka po butach wysypcie kaszę. Warstwa powinna być w miarę cienka, tak by jedynie pokryć dno pokrywki.
Postawcie przed dzieckiem obrazek np. traktora, narzędzi ogrodniczych, wiosennych kwiatów. kwiatka. Zachęćcie dziecko, by samo, palcem na kaszy spróbowało narysować widziany obrazek.
Jeśli nie macie pokrywki, można wykorzystać:
– tacę
– lub duży talerz
Jeśli nie macie kaszy jęczmiennej, można wykorzystać:
– sól lub cukier- jednak wtedy dno pudełka/naczynia nie powinno być białe
– lub bułkę tartą.
4. Zagraj w memory: https://learningapps.org/view10140258
5. "Po co człowiek hoduje zwierzęta” – wypowiedzi dzieci na temat roli zwierząt hodowlanych w życiu człowieka ( kura daje jajka, owca daje wełnę na swetry, koń daje siłę zaprzęgową a pies pilnuje podwórka, itd.) - wysłuchanie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4