Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

piątek 17.04.2020r.

Piątek 17.04.2020r. Temat; ,,Przygody robotów ”


1. ,, Taniec robotów” - zabawy przy muzyce. Posłuchajcie piosenki. Zaśpiewajcie razem z Szalonym robotem oraz dodajcie do tej muzyki wymyślone przez siebie kroki, gesty. Milej zabawy. Czekamy na filmiki. Wujek Ogórek – Szalony Robot – Bajki Wujka Ogórka

https://www.youtube.com/watch?v=jQlGjCmbpoU

 

2. ,,W mieście robotów”. Dziecko trzymając swojego robota słucha opowiadania K. Rozpedek, czytanego przez rodzica. Po jego wysłuchaniu zadajemy dziecku pytania: Jak poruszają się roboty?; Czego potrzebowały , aby ruszać się sprawniej?; Czy istnieją na naszej planecie miasta robotów?; Co znajdowało się w mieście po jego odbudowie?. Następnie proponujemy, aby narysowało ilustracje do wybranego fragmentu opowiadania.                                            Opowiadanie ,,W mieście robotów”.                                                                                                     W dalekiej krainie, za siedmioma górami, za ośmioma morzami znajdowało się miasto robotów. Miasto pełne było przeróżnych robotów, które żyły w nim już od bardzo dawna. Wszystkie roboty, aby mogły prawidłowo i sprawnie się poruszać, potrzebowały smaru. Roboty żyły w zgodzie, szanowały się i pomagały sobie w potrzebie. Nikomu niczego nie brakowało. Roboty potrafiły poradzić sobie z każdym problemem. Pewnego dnia ten lad został zburzony przez stworzenia nazywane przez roboty magnesami. Przyciągały one wszystko, co spotkały na swojej drodze, niszcząc przy tym miasto robotów. Roboty były zrozpaczone, ale postanowiły, ze same wszystko odbudują. Mimo smutku i żalu zorganizowały zebranie, na którym obmyśliły plan odbudowy krainy. Roboty zaplanowały wszystko od początku. Odbudowały pocztę, kino, aptekę, dworzec, sklepy i restauracje. Na obrzeżach miasta roboty zbudowały swoje domki. Dzięki pracowitości i wytrwałości udało im się odbudować miasto. Zbudowały również centrum dowodzenia miastem, dzięki któremu mogły obserwować, czy nie zbliża się do niego zagrożenie, aby już nigdy więcej nie dopuścić do ataku Magnesów. Roboty postanowiły także wykonać osłonę antymagnesowa, jednak nie wiedziały, który materiał nadawałby się do tego najlepiej. Testowały wszystko, dopóki nie odnalazły idealnego tworzywa które uchroni je przed magnesami. Od tej pory roboty żyły w spokoju.

 

3. ,,Przyciąganie, odpychanie” – zabawa badawcza. Pytamy dziecko, z jakiego materiału mogły być zbudowane roboty i ich miasto, skoro przyciągał je magnes, a z jakiego materiału powinna zostać wykonana tarcza antymagnesowa. Następnie dajemy mu magnes i prosimy, aby sprawdziło jak magnes reaguje na rożne materiały. Dziecko przykłada je do czego chce i sprawdza czy magnes przyciąga dany przedmiot, czy odpycha, czy w ogóle nie reaguje. Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami – może również narysować na kartce ( podzielona na dwie części) co przyciąga a czego nie. Wspólnie wyciągamy wniosek: magnes przyciąga przedmioty z metalu – czyli roboty i ich miasto były metalowe. A tarcza antymagnesowa może być zbudowana z plastiku, papieru, czy drewna. Do utrwalenia wiadomości można wykorzystać bajeczkę z serii ,,Bajki na dobranoc”. Wybieramy ,,Blaze i mega maszyny. Siła przyciągania”.

https://miastodzieci.pl/bajki/ blaze-i-megamaszyny -sila-przyciagania/

 

4. ,,Labirynt” – kształcenie zmysłu słuchu i dotyku.
Prosimy dziecko aby zamknęło oczy i wyobraziło sobie, ze znajduje się w labiryncie i próbuje znaleźć wyjście, chodząc po krętych korytarzach. Następnie, wykorzystując rożne przedmioty np.; sznurek, kocyk, stołeczek, układamy tor przeszkód, który będzie labiryntem. Dziecko musi go przejść z zamkniętymi oczami ( np. zawiązujemy oczy chusteczka, lub naciągamy czapkę na oczy). Rodzic jako ,,nawigator” wskazuje drogę używając zwrotów: idź do przodu, skręć w lewo, w prawo, przed toba jest stołeczek – musisz na nim usiąść (itp.).

czwartek 16.04.2020r.

Czwartek 16.04.2020r.
Temat: Zwiedzamy miasteczko robotów”

 

1. „ Poszukiwacze figur” – utrwalamy nazwy figur geometrycznych. Dzieci słuchają piosenki, powtarzają nazwy figur oraz zawracają uwagę, w jakich przedmiotach możemy je odszukać.

Piosenka o figurach geometrycznych
https://youtu.be/Lv-1s65cgJM
Po skończeniu dziecko szuka przedmiotów o podanych kształtach w swoim otoczeniu. Następnie samodzielnie rysuje figury: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Na koniec do figur dorysowuje elementy, tak aby powstały jakieś przedmioty.

 

2. Zabawy matematyczne


• „Mały, większy, największy”. Do wykonania tego zadania rodzić przygotowuje np. koła o różnej wielkości. Koła są w różnych kolorach. Dziecko układa je w rzędzie od najmniejszego do największego. Rodzic może kontynuować zabawę zadając pytania: policz ile jest wszystkich kół? Sprawdź czy licząc zarówno od lewej strony jak i od prawej będzie taka sama ilość kół? Które z kolei jest koło żółte licząc od lewej strony? Lub odwrotne pytanie: licząc do lewej strony, powiedz w jakim kolorze jest koło trzecie?


• Możemy poćwiczyć jeszcze znaczenia : niski, wyższy, najwyższy - przygotować 3 prostokąty i ułożyć tak, aby imitowały blok mieszkalny – wtedy dziecku łatwiej będzie sobie to wyobrazić. Tak samo ze znaczeniami: krótki, dłuższy, najdłuższy – przygotować 3 paski papieru.


• „Przeciwieństwa”. Aby wyjaśnić znaczenie tego słowa dzieciom posłużymy się krótkim filmikiem edukacyjnym: Przeciwieństwa czyli wyrazy przeciwstawne  https://youtu.be/9eZGeVdTuv4           Po obejrzeniu filmiku spróbujcie odnaleźć pary rzeczy, które będą miały przeciwne znaczenie.


3. Miasteczko robotów – zabawa plastyczno – konstrukcyjna. Rodzic przygotowuje dostępne w domu materiały: kolorowy i biały blok, klej, nożyczki, kredki, plastelina, twarda podkładka. Zadaniem dziecka jest wykonać miasteczko robotów w formie makiety. Dziecko wykonuje postać robota z papieru lub z plasteliny oraz pozostałe elementy miasteczka: dom, blok, kino, plac zabaw, sklep itp. Gdy elementy będą już gotowe planuje rozmieszczenie ich na makiecie (twarda kartka, tekturka) i przykleja.

 

4. Pooglądaj co przydarzyło się zaprzyjaźnionym nam Domisiom.
Film pt: „Robot Bazylego”.
https://vod.tvp.pl/video/domisie,robot-bazylego,47333

Po obejrzeniu filmu rodzic zadaje pytania dzieciom: co chciał skonstruować Bazyli?, do czego miał służyć robot Bazylego?, co robił Bazyli, gdy Eryk przebrał się za robota?, co się zdarzyło w opowiadaniu Amelki o Niechcemisiach?. Na koniec można porozmawiać z dziećmi o konieczności wykonywania swoich obowiązków.

środa 15.04.2020r.

środa 15.04.2020r.

Temat ,,Zabawy i gry komputerowe”


1. ,,Spacer robotów” – zabawa . Dziecko zamienia się w robota improwizując ich powolny chód w rytm uderzeń w bębenek ( pudełko lub miskę ). Na hasło: ,,Robot rusza glowa” – dziecko zatrzymuje się, ruszając tylko glowa ( także w rytm uderzeń). Wybieramy rożne części ciała np.: ręce, kciuk, prawa stopę i zmieniamy tempo (raz wolniej, raz szybciej) w jakim robot ma się poruszać. Jak już opanuje ruchy dołączamy mowę – dziecko naśladuje mowę robota ( sylabizuje słowa, zmienia glos)

 

2. ,,Co to jest robot?”. Odtwarzamy bajkę edukacyjna ,,Mój przyjaciel Necio”

https://www.youtube.com/watch?v=Iai4XRxyNglist=PL9ayfecd7WTCBOST8UTaGsZRWerxonk4v&index=8

Po obejrzeniu rozmawiamy na temat robotów. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: ,,Co to jest robot?”; ,,Czy spotkamy go w sklepie, na ulicy, czy tylko w telewizji i Internecie?”. Może wymyśleć do czego może on służyć oraz w czym może pomoc. Zapisujmy odpowiedzi dziecka.

 

3. ,,Nasze roboty”. Pokazujemy dziecku wycięte z papieru figury geometryczne tj. kwadrat, kolo, trójkąt oraz prostokąt. Jego zadaniem jest nazwać każdą z nich. Następnie wskazujemy przygotowane materiały z których wspólnie zbudujemy robota. Dziecko wśród tych przedmiotów ( pudelka po herbacie, butach, zakrętki od butelek, słoików, butelki i kubeczki plastikowe, talerzyki papierowe, rolki po papierze, foremki po jajkach ...) odszukuje prezentowane wcześniej kształty, określa jaka figurę geometryczna przypomina dany przedmiot. Wybieramy razem materiały z których będziemy tworzyć robota, wypróbowując rożne sposoby łączenia poszczególnych elementów. Na końcu wymyślamy dla niego imię . Jeżeli nie mamy możliwości zrobić takiej przestrzennej pracy proponuje narysować robota. Można skorzystać z filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=K2JiG8Vk&list=PL9ayfecd7WTCBOST8UTaGsZRWerxonk4v&index=3 jak narysować robota/ - bajka animowana

 

4. ,,Latający dywan”. To zadanie przeznaczone jest dla dwóch lub więcej osób (dziecku towarzyszy rodzic lub rodzeństwo). Przygotowujemy ręcznik, ściereczkę bądź mały cienki kocyk. Mówimy, ze jest to latający dywan, który trzeba będzie obrócić na druga stronę. Kładziemy go na podłodze, wchodzimy na niego obiema stopami i już nie możemy dotknąć podłogi żadna częścią ciała. Przemieszczając się po naszym latającym dywanie, krok po kroku próbujemy obrócić go na druga stronę.

wtorek 14.04.2020r.

Wtorek 14.04.2020r.
Temat: „Różne aktywności”


1. Rytmiczna rozgrzewka – ćwicz i poruszaj się rytmicznie do muzyki. Wykorzystaj całą przestrzeń pokoju. Zadania możesz powtarzać jak tylko będziesz miał ochotę.
Film: Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo


2. Zabawy z literami – na początek posłuchaj rymowanki o literach. Przypomnij sobie, które z nich pamiętasz i możesz nazwać.
Film: Śpiewające Brzdące „Alfabet” – rymowanka dla najmłodszych
https://youtu.be/bc2fcIA11QI


a) możemy ułożyć kształty wybranych liter wykorzystując np. guziki, klocki, spinacze do bielizny, sznurek, zakrętki po butelkach. Można też wybrane literki wykleić z plasteliny. Ciekawym pomysłem jest też rozsypanie niedużej ilości mąki na tackę, a dziecko może rysować palcem kształt literek.


b) Kolejna propozycja to wyszukiwanie wybranych literek w tekście i zakreślanie ich. Do tego ćwiczenia możemy wykorzystać np. gazetę. Pamiętajmy, aby przy każdej literce najpierw ją napisać lub pokazać dziecku.


c) Na koniec czas na trochę ruchu z wykorzystaniem właśnie gazety 

Filmik: Zabawa z gazetami
https://youtu.be/-v3t0Ks0dQk

 

3. Wiosenny spacer – rodzic opowiada, dziecko ilustruje ruchem opowiadanie oraz wypowiada dźwiękonaśladowcze wyrazy (umieszczone w nawiasach).

Dzieci wybrały się na wiosenny spacer, aby odszukać wiosnę – marsz (tup, tup...)
Na drzewach słychać było śpiew ptaków – machanie rękami (tirli, tirli)
Niedaleko na łące stały bociany – stanie na jednej nodze (kle, kle)
Na pierwszych wiosennych kwiatach uwijały się pszczoły – szybkie machanie dłońmi przyciśniętymi do boków (bzz, bzz)
Cały świat był radosny – szerokie uśmiechy
Tylko wrona niewiadomo dlaczego narzeka – machanie rękami (kra, kra)
Po wiosennym spacerku dzieci wróciły do domu – marsz (tup, tup)
W domu czekał na nie pyszny obiad – głaskanie po brzuszku (mniam, mniam)

 

4. Ćwiczymy nasze języki oraz pamięć – rodzic czyta dziecku wierszyk, dziecko powtarza, utrwala tekst, a następnie recytuje z pamięci. Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko poprawnie i wyraźnie wymawiało tekst wiersza. Dziecko może recytować wiersz na różne sposoby np. cicho, głośno, dzieląc go rytmicznie na sylaby, mówiąc „jak robot” itp.


“Żuczek”
Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka,
stał na drodze, gorzko płakał
swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki żuka:
- Twoja mama w lesie,
widziałyśmy,
szła z koszykiem- jagód ci przyniesie


Ciekawostki o żukach (rodzic może pokazać ilustrację żuka )
Żuk leśny to sprzymierzeniec leśników. Jest to pięknie metalicznie połyskujący chrząszcz o kolorze granatowym. Je butwiejące liście, igliwie, mech i korę drzew, dlatego można go śmiało uznać za leśnego sanitariusza. Zwyczajem żuka jest zakopywanie nadmiaru pokarmu w podziemnych tunelach – tworzenie zapasów dla siebie i larw. Takie zachowanie pozwala nie tylko utrzymać las w czystości, ale także poprawia jakość i strukturę gleby. Martwe cząstki bowiem ją użyźniają, a tunele spulchniają.

piątek 10.04.2020r.

piątek 10.04.2020r. Temat: ,,Znaki Wielkanocy”
1. Słuchanie piosenki ,,Znaki Wielkanocy” – dziecko wymienia te znaki, które związane są z tym okresem

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

Następnie czytamy mu zagadki . Dziecko odpowiada. Jeżeli mamy pisanki, jajka, kurczaczka czy zajączka to włóżmy je do koszyczka – dziecko dodatkowo wybierze właściwą ( np. pisanka: opisze jak wygląda, jakie są na niej wzory, jakie kolory zostały użyte do jej wykonania).
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! kic! Ucieka.
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana

 

2. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.
Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką.
Dziecko wypowiada rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
Po tej zabawie może zaprojektować swoje wielkanocne jajko (szablon w załączniku). http://proliberis.org/images/dla_dzieci/wielkanocne_szablony/easter_1-6_proliberis.pdf


3. ,,Gdzie jest jajko?” - ćwiczenie spostrzegawczości. Rodzic ukrywa w wybranym pomieszczeniu jajka-pisanki ( oczywiście mogą to być zabawki, znane dziecku przedmioty). Informujemy je co zostało ukryte. Kiedy dziecko je znajdzie, określa w jakich miejscach było schowane. Stosuje odpowiednie przyimki, przelicza ile przedmiotów zostało ukrytych.
,,Male – duże jajo kurze”. Jak jajeczka zostały odnalezione to króciutka zabawa rozluźniająca. Dziecko naśladuje ruchy rodzica, dostosowuje się do jego tempa ( możemy go zmieniać) .


Male – duże        ( na słowo ,, małe ” – ręce blisko siebie; duże – ręce rozłożone.

jajo kurze,            Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.)

jajo kurze.
Duże – małe ,      ( na słowo ,,duże” – ręce rozłożone; ,, małe ” – ręce blisko siebie.

doskonale,           Klepanie się ręką po brzuszku.)

doskonale,

mniam.                 ( Klaśniecie w dłonie.)

 

4. Układamy puzzle. Na zakończenie możemy pozwolić dziecku ułożyć puzzle on-line ( tematyka wielkanocna, duży wybór)

https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/wielkanoc


Przekażmy dziecku kilka ciekawostek na temat pisanek i wspólnie zróbmy .
Zwyczaj zdobienia jaj w okresie Wielkanocy ma w Polsce bardzo odległą tradycję (X wiek). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa, w której wzór jest nanoszony woskiem przy użyciu tak zwanego pisaka lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinkami z papieru, rdzeniem z sitowia lub tkaniną ; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, później – kwasem solnym).