wtorek 07.04.2020r.
Temat: „Ciekawe zjawiska pogodowe”

1. Wietrzyk, wiatr, wicher.
Zapoznajcie się z filmikiem edukacyjnym na którym poznacie charakterystyczne zjawiska w pogodzie takie jak : śnieg, grad, wiatr, deszcz.

Film: Pogoda dla dzieci zjawiska atmosferyczne
https://youtu.be/lbBbi_ds4eU

Posłuchajcie wierszyka J. Kulmowej pt: „Wiosenny wietrzyk”. Rodzic czyta dziecku tekst:
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,
Ledwie w krzakach zamruczy,
Jeszcze gwizdać nie umie,
Jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem zagra, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.

Zastanówcie się teraz , co to jest wiatr ?– rodzic wyjaśnia: wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy wiatr jest zawsze taki sam? (może być delikatny albo gwałtowny) . Następnie rodzic zapoznaje dziecko z takimi pojęciami jak: bryza, wicher, halny, huragan.

2. A teraz zobaczcie jaka przygoda spotkała Domisie
Domisie odcinek pt: „ Dobry i zły wiatr”
https://youtu.be/QogX1FbRmF0

Można jeszcze z dzieckiem zrobić w szybki sposób wiatraczek.
Film „Jak zrobić wiatraczek z papieru” prace plastyczne.
https://youtu.be/xuz9EwXiu-o

3. Posłuchaj, spróbuj zapamiętać tekst piosenki , śpiewaj i baw się.
Piosenka pt: „Kiedy niebo płacze” w wykonaniu zespołu „Śpiewające Brzdące”.
https://youtu.be/Jzb3yi3eZzs
I. Kiedy czasem niebo płacze
My lubimy iść na spacer,
By poskakać przez kałuże
Robiąc przy tym kroki duże.

Ref. Nikt w kałuży nóg nie moczy 2x
Każdy musi ją przeskoczyć
Start, uwaga, hop.

II. Teraz będzie nowa sztuczka
Skacze tylko lewa nóżka,
A po lewej nóżka prawa
Ale fajna to zabawa.

4. „Tornado w szklance wody” – zabawa badawcza. Do wysokiej szklanki nalewamy wodę gazowaną do 2/3 jej objętości, energicznie mieszamy i wsypujemy trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Komentarz rodzica, który wyjaśnia w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku : Tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.