Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

Gr.0A piatek 16.04.2021r.

. Piątek 16.04.21r.
Temat: ,,Sadzimy i siejemy”
1,,Posadzimy, posiejemy” – rozmowa na podstawie wiersza i obserwacji badawczych. Pomoce: rożne doniczki, nasiona: np. rzeżuchy, rzodkiewki, fasoli, buraka, ogórka
a) ,,Jakie jest to nasionko?”- zabawa badawcza
Przygotowujemy różne nasiona - zadaniem dziecka jest porównanie wyglądu, kształtu oraz ich wielkości. Pytamy co jest potrzebne roślinom do wzrostu. Kierujemy rozmowę tak , by dziecko doszło do wniosku, że rośliny potrzebują wody, powietrza i ciepła.
b) Słuchanie wiersza ,,Kaczki i kury”.
„Kaczki i kury” Maria Czerkawska
Dziś od rana kwaczą kaczki:
- Zasiejemy wam buraczki.
Dla nas to jest trud niewielki,
Mamy dzioby jak szufelki...
Praca pójdzie nam raz, dwa!
Kwa, kwa, kwa!
- Dziękujemy, dziękujemy!
Sami grządki zasiejemy.
I rzodkiewkę, i buraczki.
Sio z ogródka miłe kaczki!
Sio nad wodę, sio!
Woła, gdacze chór kokoszek:
- Pomożemy sadzić groszek.
Dla nas praca to niewielka,
Mamy dziobki jak szydełka.
Potrafimy siać i mak!
Kud-ku- dak!
- Dziękujemy, dziękujemy!
Sami wszystko posiejemy,
Zasadzimy groch, ogórki.
A sio z grządek, miłe kurki!
Sio z ogródka, sio!
Po wysłuchaniu wiersza stawiamy dziecku pytania odnośnie jego treści. : W czym chciały pomagać kaczki i kury? Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc? Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić? Czym się różni sianie od sadzenia? Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia? ? Gdzie można cos siać lub sadzić? W jaki sposób należy dbać o to, co się posiało na polu, a jak o to, co się posiało w domu? Obejrzyjmy rożne rodzaje doniczek, pojemników do wysiewu i przygotowywania rozsad. https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=doniczki,+rozne+rodzaje&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiikq3k_f3vAhVLlosKHXyGAz4QjJkEegQIEBAB&biw=1366&bih=693 – rożne rodzaje doniczek
2. ,,Doniczki” – zabawa konstrukcyjna. Pomoce: 1,5-litrowa butelka PET, gruby sznurek, żwir, ziemia, fasola/groch, bulwa ziemniaka z kiełkami, woda, samoprzylepny papier, markery, tasiemki ( zal.1 zdjęcie doniczki)
Razem z dzieckiem zróbmy doniczkę, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Przecinamy butelkę PET na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku robimy dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Zakręcamy butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej). Część butelki z zakrętką odwracamy do góry nogami, wsypujemy na dno żwir (wystarczy garść) i uzupełniamy całość ziemią. Staramy się, by sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewamy wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawiamy korkiem do dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkładamy np. fragment skiełkowanego ziemniaka, fasolę, groch lub sadzonkę innej rośliny, np. żyworódki. Ostrożnie podlewamy. Całość można ozdobić papierem samoprzylepnym, markerami lub tasiemkami. Wykonujemy etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.
3. Praca z książką cz.3,str.47 – porządkowanie sekwencji czasowych: najpierw, potem, na końcu; wypowiedzi na temat zdjęć; wycinanie .

4.„Jaki to kierunek? – zabawy matematyczne
a) „Dyktando” – dziecko porusza się po pokoju zgodnie ze wskazówkami rodzica: rodzic mówi np.: idź 5 kroków w prawo, idź 2 kroki w lewo, idź 4 kroki do przodu, idź jeden krok do tyłu, pogłaszcz się lewą ręką po głowie, dotknij prawą ręką lewego kolana.
b) „Posłuszne zwierzęta” – potrzebna figurka zwierzątka lub inny zastępczy przedmiot; dziecko wykonuje polecenie rodzica ustawiając je w różnych miejscach np.: połóż zwierzątko przed sobą, połóż zwierzątko za sobą, połóż zwierzątko z boku, z prawej strony, połóż zwierzątko z boku z lewej strony, podnieś zwierzątko do góry; gdzie się teraz znajduje?
Następnie rodzic kładzie zwierzątko w różnych miejscach względem siebie, a dziecko określa, gdzie zwierzątko się znajduje.
c) „W prawo czy w lewo?” – rodzic rysuje na kartce kaczuszki skierowane dzióbkiem do prawego lub do lewego boku kartki. Dziecko określa w która stronę idzie kaczka (w prawo czy w lewo), rysuje odpowiednie strzałki. Liczy ile jest kaczek, które idą w prawo, ile tych, które idą w lewo; określa, których jest więcej, których mniej.

Aby utrwalić kierunki dziecko ćwiczy rytmicznie wg wskazań w filmiku
Filmik „Kierunki i przestrzeń”
https://youtu.be/23CmYNuEipk

5.„Nasze zwierzątka” – potrzebna plastelina; dziecko lepi z plasteliny zwierzątka poznane w tym tygodniu : krowa, owca, koza lub inne występujące w gospodarstwie.
Dziecko może zapoznać się z ciekawostkami o zwierzętach wykorzystując podany film edukacyjny: Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi.
6.Praca z książką Liczenie str. 59 – przeliczanie elementów, dodawanie i odejmowanie.

Gr.0A czwartek 15.04.2021r.

Czwartek 15.04.2021r
Temat: „Wiosna w polu”

1. „Wiosenny krajobraz” – wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem Karty pracy cz.3 s. 45 Dziecko na podstawie ilustracji opowiada co się dzieje wiosną w polu (orka, siew zbóż), wymieniają kwiaty i rośliny (sasanka, krokus, leszczyna, wierzba). Następnie dziecko rozcina obrazek po liniach przerywanych, układa i przykleja na kartce z bloku; wycina wyrazy ze str. 59 i przykleja obok odpowiednich elementów.

a) nauka słów i melodii piosenki pt: „Wiosna nowina radosna” sł. Agnieszka Dyniakowska, muz. I wyk. Małgorzata Sadowska
https://youtu.be/XlcYoheLllA

b) dziecko ogląda inscenizację utworu pt: „Bajka o żółtym Tulipanie”; opracował H. Urbanek według M. Różyckiej
https://youtu.be/FMLwRjaGuWE

2. „Wiosenne kwiaty” – zabawa plastyczna. Dziecko wybiera, którą pracę chce zrobić.

a) „Tulipany” – praca plastyczno – konstrukcyjna; dziecko okleja rolkę po papierze toaletowym zieloną bibułą lub zieloną kartką, wycia liście z zielonej kartki oraz kwiat tulipana w wybranym przez siebie kolorze; rodzic nacina rolkę symetrycznie w dwóch miejscach i wkłada kwiat; dziecko dokleja liście tulipana.

b) „Przebiśniegi” – dziecko rozcina 2 płatki kosmetyczne na pół. Z zielonego papieru wycina łodygę długości ok. 10 cm i wąskie długie liście. Całość przykleja do niebieskiej kartki. Z białej kartki oddzierają pasek i naklejają go na dole niebieskiej kartki – to śnieg. Białe płatki kosmetyczne maluje żółtymi lub fioletowymi farbami.

c) „Krokusy” – potrzebujemy: kwadratowe karteczki notesowe (nie mogą być samoprzylepne).Dziecko przez środek z góry na dół rysuje zielony pasek szerokości ok. 2 cm – cała szerokość zamalowana. Kartkę składa w harmonijkę tak, by zielony pasek był na środku. Harmonijkę składa na pół i skleja. Lekko ją rozkłada. Przykleja do kolorowej kartki. Z zielonego kartonu wycina wąskie listki oraz łodyżki i całość składa. Z białej kartki oddziera kawałek i naklejają na dolną część pracy, by stworzyć śnieg.

3. Praca z książką Liczenie str. 55 – utrwalenie poznanego znaku odejmowania.

4.„Nasiona i ptaki” – zabawa matematyczna. Dziecko ma przed sobą klocki (przynajmniej 8). Dziecko odwraca się tyłem do rodzica, a rodzic mówi: Dzieci nasiona w polu posiały, a ptaki im je zjadały; w tym czasie zabiera kilka klocków i chowa. Następnie dziecko odwraca się twarzą do rodzica i liczy ile nasion zjadł ptak. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Praca z książką Liczenie str. 56 – rozwiązywanie zadań tekstowych.

5. Gimnastyka buzi i języka – wszystkie ćwiczenia powtarzamy po kilka razy

a) „Wąchamy wiosenne kwiaty” – zabawa oddechowa; dziecko nabiera powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszcza je buzią;
b) „Żaba łapie muchę” – ćwiczenie warg i języka; dziecko naśladuje ciche bzyczenie muchy, następnie wysuwa szeroki język jak najdalej do przodu, robi łyżeczkę(boki języka delikatnie podniesione do góry) i chowa język
c) „Rechot żab” – ćwiczenie mięśni policzków; dziecko nadyma policzki zatrzymując w nich powietrze, następnie naciska je palcami wskazującymi wolno wypuszczając powietrze z jednoczesnym prychnięciem.
d) „Złapana mucha” – ćwiczenie języka; dziecko zaciska usta i wypycha policzki od środka końcem języka(w różnych kierunkach), naśladuje lot muchy złapanej przez żabę.
e) „Żabi śmiech” – ćwiczenie warg; dziecko wypowiadana przemian bardzo dokładnie samogłoski: e-i; e- y; e-u; e-a; e-o.

6. „Głoskowe domino” - Rozpoczynający zabawę (np. rodzic) mówi nazwę zwierzęcia hodowlanego, np. kura. Dziecko wyodrębnia ostatnią głoskę w tym słowie. Następnie wymyśla inne dowolne słowo, które zaczyna się właśnie od takiej samej głoski np. arbuz. Teraz kolej na rodzica, który musi podać ostatnią głoskę w wymyślonym wyrazie i podać przykład nowego. Zabawa trwa aż do wyczerpania pomysłów.

Gr.0A sroda 14.04.2021r.

środa 14.04.21r.
Temat: ,,Dzień w gospodarstwie”
1 ,,Pobudka” – zabawa słuchowa. Pomoce: 4 kształty figur geometrycznych, kartoniki z wyrazami dźwiękonaśladowczymi: hau, kwi, be, mu (zał. 1)
Dziecko ma przed sobą 4 kształty figur geometrycznych. Do każdego kształtu dopasowuje określone zwierzę, podając jednocześnie odgłos, jaki będzie do niego dopisany, np. owca – koło i be, krowa – trójkąt i mu, pies – prostokąt i hau, świnia – kwadrat i kwi. Odgłosy są napisane na kartonikach. Rodzic i dziecko układa kartoniki z odgłosami w dowolnej sekwencji, zaczynając od np. hau, kwi. Razem mówią rymowankę:
Gospodyni idzie i niesie śniadanie. W takiej kolejności niech tu każdy stanie.
Rodzic odczytuje odgłosy: hau, kwi. Dziecko układa figury odpowiadające zwierzętom we właściwej kolejności: prostokąt, kwadrat. Podczas kolejnych powtórzeń należy zmieniać kolejność i liczbę odgłosów
2.,,Zamieszanie w kurniku” – zabawy matematyczne. Pomoce: 3 talerzyki lub kola wycięte z papieru, cyfry i znaki matematyczne (zał. 1), dowolne liczmany: wycięte papierowe jajka, fasolki czy klocki.
Układamy przed dzieckiem 3 talerzyki (symbolizujące gniazda), które sa opisane cyframi: 1,2,3. Na każdym talerzyku leżą jajka, których jest za każdym razem więcej, niż świadczyłaby napisana o tym cyfra( np. na pierwszym -3 jajka; na drugim – 5 jajek i na trzecim – 8 jajek). Obok talerzyka leży , komplet cyfr oraz znaki ,,+”,,,=”..Dziecko na każdym talerzyku przelicza jajka, zostawia na talerzyku tylko tyle ile wskazuje liczba – pozostałe odkłada na bok. Następnie dziecko mówi ,ile jajek było, ile odłożyło na bok i ile zostało ( na pierwszym talerzyku były 3 jajka, odłożono 2 jajka i zostało 1 jajko itd.). Z zestawu cyfr i znaków stara się ułożyć działanie. Zauważamy, ze brakuje 1 znaku (,,-‘’) – dziecko zastępuje go patyczkiem ,kredka czy tez paskiem papieru – tym co przypomina minus.
- ,,Kury i jajka” – rozwiązywanie i układanie zadań. Układamy zadania dla dziecka: - Gospodyni przyniosła w koszyku 7 jajek. 4 jajka wybiła na patelnie. Ile jajek zostało? Przy rozwiązywaniu dziecko może posługiwać się przygotowanymi liczmanami, liczyć na palcach, lub w glowie. Dziecko może tylko ułożyć z liczmanów i mówić działanie, podpisując cyframi, lub ułożyć od razu działanie, odczytać je i ułożyć odpowiedz. Bawimy się z dzieckiem wymyślając dla siebie nawzajem zadania.
3.,,Zrobisz tak jak ja?” –zabawa ruchowa z elementami równowagi. Rodzic pokazuje ruch, a dziecko go naśladuje. Rodzic mówi: Czy umiesz tak jak ja stać na jednej nodze? Narysować stopą jajko na podłodze? Podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? Zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? Obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?
4.,,Dzień w gospodarstwie” – słuchanie tekstu i układanie opowiadania ,,Mysia jedzie na wieś” – Maciejka Mazan (zal.2). Po wysłuchaniu opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem omawia niezrozumiałe słowa: dojarka, pług, brona, siewnik, poidła itp. Następnie tworzy swoje opowiadanie o dniu rolnika, które następnie zilustruje. Przygotowujemy 4 kartki i na każdej z nich przyklejmy napisy: na 1 ,,Plan pracy rolnika” ( będzie to tytuł książeczki dziecka), na 2 rano; na 3 południe i na 4 wieczór (zal.2 - napisy).
5. Praca z książką cz.3 str.44 – znak odejmowania, uzupełnianie działań, pisanie cyfr w kratce.
6. Ćwiczenia gimnastyczne:
- Siad rozkroczny twarzą do siebie - naprzemienne skłony i leżenie (przeciąganie partnera),
- Siad rozkroczny twarzą do siebie - dziecko dotyka stopami stóp rodzica, unoszą nogi lekko w górę i „jadą na rowerze” : szybko – wolno,
- siad skulny - dziecko zwija się w kłębek, a rodzic usiłuje go ,,wyprostować”,
- improwizacja ruchowa przy ulubionej muzyce - swobodny taniec( indywidualnie lub w parze z rodzicem) w tempie wolnym oraz szybkim,
- ,,Ufamy sobie” - dziecko mając zamknięte oczy jest prowadzone przez rodzica po mieszkaniu w różnych kierunkach, następuje zmiana - teraz rodzic jest prowadzony przez dziecko.
- „Winda” - dziecko i rodzic stoją oparci plecami o siebie. Trzymając się pod ręce, próbują najpierw usiąść, a następnie wstać.
- Dziecko stoi w rozkroku, rodzic przechodzi na czworakach pod „mostkiem”- pomiędzy nogami partnera , potem następuje zmiana;
- Leżenie na plecach - dziecko leżące jest turlane delikatnie przez rodzica na brzuch i znów na plecy.

Gr.0A wtorek 13.04.2021r.

Wtorek 13.04.2021
Temat: „ Jogurt zdrowy produkt”.

1. „Mleczne gwiazdy”
a) rodzic zadaje dziecku zagadki:

Jest bardzo łakoma,
Nawet miotłę zje,
ma rogi i bródkę,
I wciąż mówi: – Mee... (koza)

Kiedy się w oborze
Do syta nie naje,
Wtedy głośno ryczy
i mleka nie daje. (krowa)

Z jej runa powstają
Sweterki wełniane,
A swojego męża
Nazywa baranem. (owca)

Dziecko porównuje zwierzęta, wyodrębniając istotne różnice i podobieństwa
pomiędzy nimi. Rodzic przypomina, że mleko mamy od krowy, ale też kozy
i owcy.
b) Dziecko słucha wiersza Małgorzaty Platy pt: „Mleczne pyszności”

Na zielonej łące, niedaleko wiejskiej chaty
Pasie się krowa w czarno – białe łaty.
Ogonem odgania jakiegoś owada
I z wielką ochotą trawkę zajada.
Zaraz przyjdzie gospodyni, co mieszka niedaleko
I wydoi krowę, która daje mleko.
Potem z tego mleka zrobi śmietankę,
A później śmietankę przetworzy w maślankę,
A gdy będzie się długo ubijać śmietankę
To na tej śmietanie masełko powstanie.
Z mleka powstaną: kefiry, twarogi,
Jogurty, lody i ser na pierogi.

Po wysłuchaniu wiersza dziecko wymienia produkty powstałe z mleka. Zastanawia się dlaczego trzeba pić mleko i jeść nabiał? Jaki ważny składnik mają produkty mleczne (wapń)? za co on odpowiada w naszym organizmie (układ kostny)? Czy mleko od krowy może szkodzić? Rodzic udziela wyjaśnień dotyczących alergii i nietolerancji pokarmowej.

Dla utrwalenia wiadomości dziecko ogląda filmik edukacyjny pt: „Mleko i produkty mleczne”
2. „Produkty z mleka” – dziecko wycina z gazetek reklamowych z supermarketów zdjęcia produktów pochodzenia mlecznego. Wykorzystuje obrazki i tworzy mleczną mapę – grupuje produkty tego samego rodzaju, np. sery, śmietany, jogurty, masła, i nakleja na karton. Rodzic przygotowuje podpisy na małych kartkach, a dziecko odczytuje je i przykleja na kartonie pod odpowiednimi produktami.

3. Na koniec dziecko ogląda jako ciekawostkę filmik pt: „W krainie sera” - czyli jak powstają sery.

4 „Żeby kózka nie skakała” - na podłodze rodzic układa tor z kółek (mogą być kółka zrobione ze sznurków, gumy, skakanki itp.). Dziecko kolejno: obunóż wskakuje do kółka i z niego wyskakuje; skokami zwarto-rozwartymi (nad kółkiem nogi rozwarte, kółko pomiędzy nimi i zeskok między kółkami – stopy złączone) wskakuje do kolejnych kółek; na jednej nodze wskakuje do każdego kółka.

5.„Jogurtowe lody” – Dziecko razem z rodzicem przygotowuje słodki deser. Potrzeba: jogurt naturalny, dowolne mrożone owoce, brązowy cukier lub miód, galaretkę – najlepiej o smaku owoców, które będą używane. Rodzic rozpuszcza wcześniej galaretkę w gorącej wodzie. Dziecko blenduje jogurt z cukrem/miodem i owocami. Do masy dolewa galaretkę i wszystko wlewa do foremek do lodów. Gotowy deser należy włożyć do zamrażalnika. Smacznego
Dziecko może też wykonać „kubeczkowy instrument”. Za pomocą markerów i samoprzylepnych kolorowych papierów ozdabia swój kubek po jogurcie. Na koniec zakłada na niego gumkę recepturkę, tak by przechodziła nad otworem.

Dziecko podczas wykonywania pracy może posłuchać piosenki
Śpiewające Brzdące- piosenka pt: „Krówka Mu”
https://youtu.be/hMl74Mm6tgU
6.„Zakupy” – dziecko siedzi odwrócone tyłem do rodzica. Wcześniej rodzic na małych kartkach pisze cyfry od 1–8. Rodzic ma kubek po jogurcie i klocki lub kasztany/żołędzie, monety, kamyki itp. Rozpoczyna zabawę, recytując: Zosia w sklepie była, jogurt kupiła, tyle złotych zapłaciła i wrzuca kilka kamyków do kubka tak, by wpadając, wydały dźwięk. Dziecko liczy dźwięki i podnosi kartonik z cyfrą odpowiadającą liczbie wrzuconych liczmanów. Zabawę powtarzamy do wykorzystania wszystkich kartoników z cyframi.

Gr.0A Poniedzialek 12.04.2021 r.

Poniedziałek 12.04.2021r.
Temat: ,,Ważna praca rolnika”
1 ,,Ze wsi do miasta”. Pomoce: chleb, masło, jogurt, ser, dowolne owoce i warzywa, makaron, puchowy jasiek, puchowa kurtka ( mogą być zdjęcia ). Dziecko podaje nazwę zgromadzonych produktów, określa skąd pochodzą, do czego służą, , oraz co maja ze sobą wspólnego. Następnie prosimy aby określiło pierwsza i ostatnia głoskę w ich nazwach (np. ,,masło” - ,,m” ,,o”).
2. ,,Dawniej i dziś” – rozmowa na podstawie ilustracji.
a) ,Pomocnicy rolnika” – tniemy obrazki ( zał. 1) na 5-6 części. Dziecko składa je w całość, przykleja na kartce, koloruje.
b) ,,Dawniej i dziś” - Układamy na stoliku ułożone przez dziecka puzzle, oraz wycięte ilustracje i obrazki ( z zał. 2 i zał. 3) . Wspólnie podajemy nazwy oraz określamy ich przeznaczenie. Mówimy, ze sa to maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy. Następnie dziecko dobiera obrazki parami: praca wykonywana nowocześnie i dawniej, stara się odpowiedzieć na pytanie: Kiedy rolnikowi pracuje i się łatwiej i dlaczego.
3. Gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenie narządów mowy; Dziecko: - „Mruczenie” – mruczy na wydechu
- „Traktor w warsztacie” – ćwiczenia rozluźniające. Masuje sobie twarz, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą (www...), pod dolną wargą (zzz...), opukiwanie klatki piersiowej (żżż...).
- „Wesołe krowy” – ćwiczenia oddechowe i warg. Nabiera powietrze i stara się jak najdłużej wypowiadać sylabę ,,mu” na wydechu. Może przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.
- „Traktory” – ćwiczenia języka. Czubkiem języka dotyka górnego podniebienia, wprawiając je w drgania – naśladuje odgłos wydawany przez traktor.
- „Przy wodopoju – krowy piją wodę” – ćwiczenia języka. Wysuwa język szeroki i na przemian wąski; płaski lub zaostrzony, a następnie unosi lekko brzegi języka do zębów.
4. Karta pracy cz.3, str.41 – rysowanie szlaczka, wskazywanie elementów niepasujących do obrazka;
5. Zabawa w rymowanki
,,Janek” sł. .i muz. M. Tomaszewska
Dziadek Janek, gdy się zbudzi Podkleja, maluje stuka; I wcale mu się nie nudzi, Wciąż zajęcia sobie szuka.
Ale czasem lubi usiąść Z filiżanką czarnej kawy, Opowiada o wszechświecie, Który bardzo jest ciekawy.
Rodzic recytuje tekst, dziecko powtarza uderzając rytmicznie dłońmi na zmianę o podłogę i o kolana. Następnie czytamy dziecku tekst bardzo wolno, akcentując rymujące się słowa tak, aby mogło ono odnaleźć rym. Prosimy aby podało rymy do slow: kawa, ciekawy, maluje. Zamieniamy się rolami i rodzic podaje rymy do slow podanych przez dziecko.
Obejrzyjcie filmik edukacyjny ,,Prace w polu, na wsi, maszyny i narzędzia rolnicze”
6. ,,Na wsi” – konstruowanie gry planszowej (praca zespołowa – cala rodzinka)
Rysujemy na kartce drogę, dzielimy ja na pola wyznaczamy linie startu i mety. Następnie wymyślamy i oznaczamy premie, pułapki i zasady gry. Wesołej zabawy.