Gr.0A sroda 14.04.2021r.
środa 14.04.21r.
Temat: ,,Dzień w gospodarstwie”
1 ,,Pobudka” – zabawa słuchowa. Pomoce: 4 kształty figur geometrycznych, kartoniki z wyrazami dźwiękonaśladowczymi: hau, kwi, be, mu (zał. 1)
Dziecko ma przed sobą 4 kształty figur geometrycznych. Do każdego kształtu dopasowuje określone zwierzę, podając jednocześnie odgłos, jaki będzie do niego dopisany, np. owca – koło i be, krowa – trójkąt i mu, pies – prostokąt i hau, świnia – kwadrat i kwi. Odgłosy są napisane na kartonikach. Rodzic i dziecko układa kartoniki z odgłosami w dowolnej sekwencji, zaczynając od np. hau, kwi. Razem mówią rymowankę:
Gospodyni idzie i niesie śniadanie. W takiej kolejności niech tu każdy stanie.
Rodzic odczytuje odgłosy: hau, kwi. Dziecko układa figury odpowiadające zwierzętom we właściwej kolejności: prostokąt, kwadrat. Podczas kolejnych powtórzeń należy zmieniać kolejność i liczbę odgłosów
2.,,Zamieszanie w kurniku” – zabawy matematyczne. Pomoce: 3 talerzyki lub kola wycięte z papieru, cyfry i znaki matematyczne (zał. 1), dowolne liczmany: wycięte papierowe jajka, fasolki czy klocki.
Układamy przed dzieckiem 3 talerzyki (symbolizujące gniazda), które sa opisane cyframi: 1,2,3. Na każdym talerzyku leżą jajka, których jest za każdym razem więcej, niż świadczyłaby napisana o tym cyfra( np. na pierwszym -3 jajka; na drugim – 5 jajek i na trzecim – 8 jajek). Obok talerzyka leży , komplet cyfr oraz znaki ,,+”,,,=”..Dziecko na każdym talerzyku przelicza jajka, zostawia na talerzyku tylko tyle ile wskazuje liczba – pozostałe odkłada na bok. Następnie dziecko mówi ,ile jajek było, ile odłożyło na bok i ile zostało ( na pierwszym talerzyku były 3 jajka, odłożono 2 jajka i zostało 1 jajko itd.). Z zestawu cyfr i znaków stara się ułożyć działanie. Zauważamy, ze brakuje 1 znaku (,,-‘’) – dziecko zastępuje go patyczkiem ,kredka czy tez paskiem papieru – tym co przypomina minus.
- ,,Kury i jajka” – rozwiązywanie i układanie zadań. Układamy zadania dla dziecka: - Gospodyni przyniosła w koszyku 7 jajek. 4 jajka wybiła na patelnie. Ile jajek zostało? Przy rozwiązywaniu dziecko może posługiwać się przygotowanymi liczmanami, liczyć na palcach, lub w glowie. Dziecko może tylko ułożyć z liczmanów i mówić działanie, podpisując cyframi, lub ułożyć od razu działanie, odczytać je i ułożyć odpowiedz. Bawimy się z dzieckiem wymyślając dla siebie nawzajem zadania.
3.,,Zrobisz tak jak ja?” –zabawa ruchowa z elementami równowagi. Rodzic pokazuje ruch, a dziecko go naśladuje. Rodzic mówi: Czy umiesz tak jak ja stać na jednej nodze? Narysować stopą jajko na podłodze? Podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? Zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? Obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?
4.,,Dzień w gospodarstwie” – słuchanie tekstu i układanie opowiadania ,,Mysia jedzie na wieś” – Maciejka Mazan (zal.2). Po wysłuchaniu opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem omawia niezrozumiałe słowa: dojarka, pług, brona, siewnik, poidła itp. Następnie tworzy swoje opowiadanie o dniu rolnika, które następnie zilustruje. Przygotowujemy 4 kartki i na każdej z nich przyklejmy napisy: na 1 ,,Plan pracy rolnika” ( będzie to tytuł książeczki dziecka), na 2 rano; na 3 południe i na 4 wieczór (zal.2 - napisy).
5. Praca z książką cz.3 str.44 – znak odejmowania, uzupełnianie działań, pisanie cyfr w kratce.
6. Ćwiczenia gimnastyczne:
- Siad rozkroczny twarzą do siebie - naprzemienne skłony i leżenie (przeciąganie partnera),
- Siad rozkroczny twarzą do siebie - dziecko dotyka stopami stóp rodzica, unoszą nogi lekko w górę i „jadą na rowerze” : szybko – wolno,
- siad skulny - dziecko zwija się w kłębek, a rodzic usiłuje go ,,wyprostować”,
- improwizacja ruchowa przy ulubionej muzyce - swobodny taniec( indywidualnie lub w parze z rodzicem) w tempie wolnym oraz szybkim,
- ,,Ufamy sobie” - dziecko mając zamknięte oczy jest prowadzone przez rodzica po mieszkaniu w różnych kierunkach, następuje zmiana - teraz rodzic jest prowadzony przez dziecko.
- „Winda” - dziecko i rodzic stoją oparci plecami o siebie. Trzymając się pod ręce, próbują najpierw usiąść, a następnie wstać.
- Dziecko stoi w rozkroku, rodzic przechodzi na czworakach pod „mostkiem”- pomiędzy nogami partnera , potem następuje zmiana;
- Leżenie na plecach - dziecko leżące jest turlane delikatnie przez rodzica na brzuch i znów na plecy.