Gr.0A sroda 31.03.2021r.
Środa 31.03.2021r.
Temat: ,,Wielkanocny koszyk”
1.,,Wielkanocny koszyczek” – rozmowa z dziećmi. Pomoce: koszyczek, jajka, pisanki, sol, chrzan, chleb, kiełbasa, biały ser, baranek, babka, etykiety do produktów (załącznik). Jeżeli nie mamy tych produktów przygotowujemy ich ilustracje (załącznik)
Dziecko kolejno odczytuje nazwy na etykietce i układa je pod odpowiednim produktem ( trudne wyrazy pomaga odczytać rodzic). Następnie wkłada do koszyczka po jednym przedmiocie i wspólnie z rodzicem ustala, dlaczego powinny się w nim znaleźć (wyjaśniamy symbolikę):
- Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa;
- Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia - podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole i składamy sobie życzenia;
- Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku;
- Chleb – symbol Ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek;
- Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i sola), uważano, ze odstrasza zło;
- Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyroda;
- Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej;
- Słodycze – symbol naszych umiejętności i talentów.
- „Znam tradycje świąteczne” –zabawa ruchowa Dziecko biega przy dźwiękach muzyki ,na sygnał słowny przyjmuje odpowiednią pozycję: kiedy usłyszy wyraz związany ze Świętami Wielkanocnymi (np. jajka, kurczaczek, oblewanie wodą) dziecko zatrzymuje się i podnosi wysoko ręce, kiedy usłyszy nazwę przedmiotu, czynności nie związanych z tematem (np. rzeka, choinka, tort), siada na podłodze
- Piosenka ,,Kłótnia w koszyku wielkanocnym”
2. ,,Wielkanocne dekoracje”. Pomoce: zielona kartka A4 ( lub białą pomalowana na zielono), kolorowy papier, kredki, nożyczki, klej.
Zielona kartkę dziecko składa krótszymi bokami do siebie, zostawiając 5 cm margines. Krótszy bok nacina w formie trawki i zakręca każdy pasek na kredce. Na kolorowym papierze rysuje 3 owale i wycina je. Następnie dorysowując lub doklejając szczegóły, robi kurczaka, zajączka i pisankę. Przykleja je na dłuższej ściance, pod trawka.
3.,,W wielkanocnym koszyku” – zabawa matematyczna. Pomoce: 2 kostki do gry, dowolne liczmany ( kredki, guziki, klocki), liczby ( 1 – 10) i znaki ( = ; + )
Proponujemy zabawę w liczenie jajek. Układamy zadanie: Jurek włożył do koszyka tyle jajek ( dziecko rzuca kostka), a Zosia dołożyła jeszcze tyle ( rzuca druga kostka) . Policz, ile to razem i zapisz za pomocą liczb i znaków . Dziecko liczy z wykorzystaniem liczmanów lub w pamięci. Podajemy kolejne zadanie: Mama dołożyła jeszcze tyle ( rzut kostka) jajek. Ile było razem?
Układamy dziecku kolejne zadania.
- Piosenka ,,Wielkanocny stół” – Patrycja Lipińska dla Dzieci i Szalone Małolaty
4.,,Wielkanocny koszyczek” – zabawa językowa. Dziecko układa zagadki na temat produktów znajdujących się w koszyku.
- ,,Układamy zdania” - zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyraz np. jajko, dziecko układa zdanie z tym wyrazem.
5. Praca z książką: karta pracy cz.3, str.55 – rysowanie po śladzie , kolorowanie, czytanie, przeliczanie