Gr.0A wtorek 30.03.2021r.
wtorek 30.03.2021r.
Temat ,,Robimy pisanki”
1. ,,Poznajemy budowę jajka” - zabawa badawcza. Pomoce: 2 jajka: surowe i ugotowane na twardo, miseczka, talerzyk, nożyk
Dziecko opisuje wygląd jajek, ,próbuje ustalić, które jest ugotowane ( wprawione w ruch powinno się obracać wokół własnej osi), a które surowe. Surowe jajko wbija do miseczki a ugotowane obiera i przekrawa na pol. Następnie opisuje wygląd obu jajek, porównuje je i nazywa poszczególne części.
- Ćwiczenia oddechowe ,,Wyścig jajek” . Pomoce do wyboru: jajka ze styropianu, plastikowe, piłeczki lub kulki z papieru
Ustawiamy na brzegu stołu przed dzieckiem jajka, na jego drugim końcu leży koszyczek ( powinien być przewrócony na bok). Zadaniem dziecka jest dmuchać tak, aby jajeczko trafiło do koszyczka.
2.,,Pisanki” – rozmowa z wykorzystaniem ilustracji, zdjęć ( w załączniku)
Podajemy informacje na temat pisanek pokazując jednocześnie zdjęcia, obrazki:
- pisanki to jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem. Wzór nanoszony jest na skorupkę gorącym, roztopionym woskiem, następnie jajko gotuje się w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapia, ale miejsca nim pokryte nie barwią się. Do pisania (nanoszenia wzorów) używano szpilek, słomek i drewienek. Współcześnie tą nazwą określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.
– kraszanki to jajka farbowane jednokolorowo bez wzoru w naturalnych barwnikach: w lupkach z cebuli dawały odcienie żółci, brązu i czerwieni, w soku z buraków kolor różowy, w płatkach nagietka kolor niebieski, natomiast wywar z kory dębowej kolor czarny.
- Tak zabarwione jaja zdobi się także wzorami, które są wyskrobywane ostrym narzędziem na skorupce. Jajka zdobione tą techniką noszą nazwę drapanek.
- oklejanki - skorupka jest wyklejana różnymi kolorowymi materiałami, włóczką, muliną. Kiedyś wykorzystywano do tego również płatki kwiatów
- nalepianki: skorupka ozdabiana jest wycinkami kolorowego papieru;
- ażurki - to bardzo zaawansowana sztuka ozdabiania skorupek. Rzeźbiarz pracuje na wydmuszce, w której za pomocą precyzyjnych narzędzi (wiertła, szlifierki, pilników, dłuta itp.) wycina ażurowy wzór.
- Piosenki do słuchania: ,,Pisanki, pisanki jajka malowane”, ,,Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
3. Praca z książka: ,,Czytanie i pisanie” str. 59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.
4,,Wielkanocne zabawy” – ćwiczenia ruchowe. Pomoce do wyboru: jajko styropianowe, plastikowe, piłeczka lub woreczek wypełniony grochem
- ćw. nóg - dziecko chodzi po pokoju w określony sposób. Na hasło ; kurczaki! Kuca i przechodzi w ten sposób kilka kroków bez podpierania się rekami; kury – wstaje i idzie kilka kroków, wypinając pośladki i zginając ręce w łokciach,
- zabawa z elem. rzutu – dziecko podrzuca i łapie jajko, piłeczkę,
- ćw. mięsni brzucha – dziecko wykonuje siad prosty z podparciem z tylu, obok stop leżą jajka. Na klaśnięcie w dłonie podnosi obie stopy i przez chwile trzyma w nich jajko. Nogi powinny być wyprostowane, a kolana złączone,
- ćw. przeciw płaskostopiu - dziecko siedzi jak w poprzednim ćwiczeniu ( na bosaka) i za pomocą stop toczy pisankę do przodu i do tylu,
- ćw. wyciszające – stoimy w parze z dzieckiem przytulając jajko do tułowia, kołysząc się w rytm spokojnej muzyki.
5.,,Zajaczek” – praca plastyczna: książka ,cz.3 str.63
Dziecko wycina, składa papier według instrukcji, łączy elementy.
6. Praca z książką: karta pracy cz.3, str.54 – ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie wg instrukcji