Wtorek 13.04.2021
Temat: „ Jogurt zdrowy produkt”.

1. „Mleczne gwiazdy”
a) rodzic zadaje dziecku zagadki:

Jest bardzo łakoma,
Nawet miotłę zje,
ma rogi i bródkę,
I wciąż mówi: – Mee... (koza)

Kiedy się w oborze
Do syta nie naje,
Wtedy głośno ryczy
i mleka nie daje. (krowa)

Z jej runa powstają
Sweterki wełniane,
A swojego męża
Nazywa baranem. (owca)

Dziecko porównuje zwierzęta, wyodrębniając istotne różnice i podobieństwa
pomiędzy nimi. Rodzic przypomina, że mleko mamy od krowy, ale też kozy
i owcy.
b) Dziecko słucha wiersza Małgorzaty Platy pt: „Mleczne pyszności”

Na zielonej łące, niedaleko wiejskiej chaty
Pasie się krowa w czarno – białe łaty.
Ogonem odgania jakiegoś owada
I z wielką ochotą trawkę zajada.
Zaraz przyjdzie gospodyni, co mieszka niedaleko
I wydoi krowę, która daje mleko.
Potem z tego mleka zrobi śmietankę,
A później śmietankę przetworzy w maślankę,
A gdy będzie się długo ubijać śmietankę
To na tej śmietanie masełko powstanie.
Z mleka powstaną: kefiry, twarogi,
Jogurty, lody i ser na pierogi.

Po wysłuchaniu wiersza dziecko wymienia produkty powstałe z mleka. Zastanawia się dlaczego trzeba pić mleko i jeść nabiał? Jaki ważny składnik mają produkty mleczne (wapń)? za co on odpowiada w naszym organizmie (układ kostny)? Czy mleko od krowy może szkodzić? Rodzic udziela wyjaśnień dotyczących alergii i nietolerancji pokarmowej.

Dla utrwalenia wiadomości dziecko ogląda filmik edukacyjny pt: „Mleko i produkty mleczne”
2. „Produkty z mleka” – dziecko wycina z gazetek reklamowych z supermarketów zdjęcia produktów pochodzenia mlecznego. Wykorzystuje obrazki i tworzy mleczną mapę – grupuje produkty tego samego rodzaju, np. sery, śmietany, jogurty, masła, i nakleja na karton. Rodzic przygotowuje podpisy na małych kartkach, a dziecko odczytuje je i przykleja na kartonie pod odpowiednimi produktami.

3. Na koniec dziecko ogląda jako ciekawostkę filmik pt: „W krainie sera” - czyli jak powstają sery.

4 „Żeby kózka nie skakała” - na podłodze rodzic układa tor z kółek (mogą być kółka zrobione ze sznurków, gumy, skakanki itp.). Dziecko kolejno: obunóż wskakuje do kółka i z niego wyskakuje; skokami zwarto-rozwartymi (nad kółkiem nogi rozwarte, kółko pomiędzy nimi i zeskok między kółkami – stopy złączone) wskakuje do kolejnych kółek; na jednej nodze wskakuje do każdego kółka.

5.„Jogurtowe lody” – Dziecko razem z rodzicem przygotowuje słodki deser. Potrzeba: jogurt naturalny, dowolne mrożone owoce, brązowy cukier lub miód, galaretkę – najlepiej o smaku owoców, które będą używane. Rodzic rozpuszcza wcześniej galaretkę w gorącej wodzie. Dziecko blenduje jogurt z cukrem/miodem i owocami. Do masy dolewa galaretkę i wszystko wlewa do foremek do lodów. Gotowy deser należy włożyć do zamrażalnika. Smacznego
Dziecko może też wykonać „kubeczkowy instrument”. Za pomocą markerów i samoprzylepnych kolorowych papierów ozdabia swój kubek po jogurcie. Na koniec zakłada na niego gumkę recepturkę, tak by przechodziła nad otworem.

Dziecko podczas wykonywania pracy może posłuchać piosenki
Śpiewające Brzdące- piosenka pt: „Krówka Mu”
https://youtu.be/hMl74Mm6tgU
6.„Zakupy” – dziecko siedzi odwrócone tyłem do rodzica. Wcześniej rodzic na małych kartkach pisze cyfry od 1–8. Rodzic ma kubek po jogurcie i klocki lub kasztany/żołędzie, monety, kamyki itp. Rozpoczyna zabawę, recytując: Zosia w sklepie była, jogurt kupiła, tyle złotych zapłaciła i wrzuca kilka kamyków do kubka tak, by wpadając, wydały dźwięk. Dziecko liczy dźwięki i podnosi kartonik z cyfrą odpowiadającą liczbie wrzuconych liczmanów. Zabawę powtarzamy do wykorzystania wszystkich kartoników z cyframi.