. Piątek 16.04.21r.
Temat: ,,Sadzimy i siejemy”
1,,Posadzimy, posiejemy” – rozmowa na podstawie wiersza i obserwacji badawczych. Pomoce: rożne doniczki, nasiona: np. rzeżuchy, rzodkiewki, fasoli, buraka, ogórka
a) ,,Jakie jest to nasionko?”- zabawa badawcza
Przygotowujemy różne nasiona - zadaniem dziecka jest porównanie wyglądu, kształtu oraz ich wielkości. Pytamy co jest potrzebne roślinom do wzrostu. Kierujemy rozmowę tak , by dziecko doszło do wniosku, że rośliny potrzebują wody, powietrza i ciepła.
b) Słuchanie wiersza ,,Kaczki i kury”.
„Kaczki i kury” Maria Czerkawska
Dziś od rana kwaczą kaczki:
- Zasiejemy wam buraczki.
Dla nas to jest trud niewielki,
Mamy dzioby jak szufelki...
Praca pójdzie nam raz, dwa!
Kwa, kwa, kwa!
- Dziękujemy, dziękujemy!
Sami grządki zasiejemy.
I rzodkiewkę, i buraczki.
Sio z ogródka miłe kaczki!
Sio nad wodę, sio!
Woła, gdacze chór kokoszek:
- Pomożemy sadzić groszek.
Dla nas praca to niewielka,
Mamy dziobki jak szydełka.
Potrafimy siać i mak!
Kud-ku- dak!
- Dziękujemy, dziękujemy!
Sami wszystko posiejemy,
Zasadzimy groch, ogórki.
A sio z grządek, miłe kurki!
Sio z ogródka, sio!
Po wysłuchaniu wiersza stawiamy dziecku pytania odnośnie jego treści. : W czym chciały pomagać kaczki i kury? Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc? Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić? Czym się różni sianie od sadzenia? Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia? ? Gdzie można cos siać lub sadzić? W jaki sposób należy dbać o to, co się posiało na polu, a jak o to, co się posiało w domu? Obejrzyjmy rożne rodzaje doniczek, pojemników do wysiewu i przygotowywania rozsad. https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=doniczki,+rozne+rodzaje&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiikq3k_f3vAhVLlosKHXyGAz4QjJkEegQIEBAB&biw=1366&bih=693 – rożne rodzaje doniczek
2. ,,Doniczki” – zabawa konstrukcyjna. Pomoce: 1,5-litrowa butelka PET, gruby sznurek, żwir, ziemia, fasola/groch, bulwa ziemniaka z kiełkami, woda, samoprzylepny papier, markery, tasiemki ( zal.1 zdjęcie doniczki)
Razem z dzieckiem zróbmy doniczkę, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Przecinamy butelkę PET na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku robimy dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Zakręcamy butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej). Część butelki z zakrętką odwracamy do góry nogami, wsypujemy na dno żwir (wystarczy garść) i uzupełniamy całość ziemią. Staramy się, by sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewamy wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawiamy korkiem do dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkładamy np. fragment skiełkowanego ziemniaka, fasolę, groch lub sadzonkę innej rośliny, np. żyworódki. Ostrożnie podlewamy. Całość można ozdobić papierem samoprzylepnym, markerami lub tasiemkami. Wykonujemy etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.
3. Praca z książką cz.3,str.47 – porządkowanie sekwencji czasowych: najpierw, potem, na końcu; wypowiedzi na temat zdjęć; wycinanie .

4.„Jaki to kierunek? – zabawy matematyczne
a) „Dyktando” – dziecko porusza się po pokoju zgodnie ze wskazówkami rodzica: rodzic mówi np.: idź 5 kroków w prawo, idź 2 kroki w lewo, idź 4 kroki do przodu, idź jeden krok do tyłu, pogłaszcz się lewą ręką po głowie, dotknij prawą ręką lewego kolana.
b) „Posłuszne zwierzęta” – potrzebna figurka zwierzątka lub inny zastępczy przedmiot; dziecko wykonuje polecenie rodzica ustawiając je w różnych miejscach np.: połóż zwierzątko przed sobą, połóż zwierzątko za sobą, połóż zwierzątko z boku, z prawej strony, połóż zwierzątko z boku z lewej strony, podnieś zwierzątko do góry; gdzie się teraz znajduje?
Następnie rodzic kładzie zwierzątko w różnych miejscach względem siebie, a dziecko określa, gdzie zwierzątko się znajduje.
c) „W prawo czy w lewo?” – rodzic rysuje na kartce kaczuszki skierowane dzióbkiem do prawego lub do lewego boku kartki. Dziecko określa w która stronę idzie kaczka (w prawo czy w lewo), rysuje odpowiednie strzałki. Liczy ile jest kaczek, które idą w prawo, ile tych, które idą w lewo; określa, których jest więcej, których mniej.

Aby utrwalić kierunki dziecko ćwiczy rytmicznie wg wskazań w filmiku
Filmik „Kierunki i przestrzeń”
https://youtu.be/23CmYNuEipk

5.„Nasze zwierzątka” – potrzebna plastelina; dziecko lepi z plasteliny zwierzątka poznane w tym tygodniu : krowa, owca, koza lub inne występujące w gospodarstwie.
Dziecko może zapoznać się z ciekawostkami o zwierzętach wykorzystując podany film edukacyjny: Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi.
6.Praca z książką Liczenie str. 59 – przeliczanie elementów, dodawanie i odejmowanie.