Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
czwatek 28.05.2020r.
Czwartek 28.05.2020r. Temat ,,Kim jestem?”.
1. ,,Kim jestem?” słuchanie wiersza T. Fiutowskiej:
Dziecko określa członków rodziny i nazywa relacje między nimi
Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
- to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem...
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś... maluchem.
Pytamy dziecko: Kim jesteś dla mamy, dla dziadka ?
- Co najbardziej lubi robić mama, tata ?
- Czym najchętniej bawisz się z siostra , bratem?
2.,,Drzewo genealogiczne'' - rozmowa przy albumie rodzinnym. Oglądając zdjęcia, mówimy dziecku, ze swoich najbliższych możemy poznawać na rożne sposoby. Jednym z nich jest tworzenie drzewa genealogicznego. W ten sposób poznajemy historie swojej rodziny. Wyjaśniamy dziecku, ze drzewo genealogiczne jest ilustracja więzi rodzinnych oraz sposobem bliższego poznania członków swojej rodziny: ich zawodów oraz zainteresowań.
(Drzewo genealogiczne- inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.)
Następnie wspólnie, z cala rodzina tworzymy makietę takiego drzewa i uzupełniamy go - możemy wkleić zdjęcia ,zrobić portrety. Robimy najprostsza wersje: rodzeństwo, rodzice i dziadkowie. Przykładowe projekty drzewa genologicznego znajdziemy tu:
http://bystredziecko.pl/drzewo-genealogiczne - wzór
3. ,,Rodzinne sylabizowanie” - zabawy słowne. Z ,,Wyprawki” wycinamy obrazki ( nr 23 – kartoniki do analizy i syntezy słuchowej) . W zabawie bierze udział dowolna liczba osób – każda osoba losuje po jednym obrazku a następnie nazywa rzecz znajdująca się na nim, dzieli jego nazwę na sylaby i stara się wyodrębnić pierwsza i ostatnia głoskę w tym wyrazie.
sroda 27.05.2020 r.
Środa 27.05.2020r. Temat ,,Co to jest rodzina?”
1. ,,Portret Reksia” . Rozmawiamy na temat rodziny: Co to znaczy być rodzina?; Z ilu osób może się składać rodzina?; Co łączy osoby w rodzinie? Prosimy aby dziecko dokonało podziału wyrazu ,,rodzina” na sylaby i spróbowało wyodrębnić w nim pierwsza i ostatnia głoskę. Następnie czytamy opowiadanie I. Landau ,,Portret Reksia” ( w załączniku) i wspólnie omawiamy historie pieska. Zwracamy uwagę na to w jaki sposób odnosiły się do siebie mama, babcia i Iwonka. Uświadamiamy dziecku, ze psa należy traktować jak członka rodziny, a w relacjach rodzinnych należy darzyć się szacunkiem.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piłki ,,Mój pupil” Wzajemne podawanie sobie piłki. Ten kto trzyma piłkę w dłoniach, opowiada o swoim zwierzątku domowym: jak ma na imię, w jaki sposób się nim opiekuje, co lubi z nim robić. Jeżeli nie ma zwierzątka może opowiedzieć o swoim wymarzonym .
3. Zwierzęta domowe i ich właściciele – zabawa z karta pracy (str.32) Dziecko nazywa zwierzęta i opowiada w jaki sposób należy się nimi opiekować. Wskazuje przedmioty potrzebne do opieki nad konkretnym zwierzęciem. Zapraszam na filmik, a w nim : zagadki, piosenki, propozycje zajęć plastycznych, ćwiczenia.
https://vod.tvp.pl/video/budzik,ulubione-zwierzeta-domowe,3988695
wtorek 26.05.2020r.
wtorek 26.05.2020r.
Temat: Moja mama ukochana
1. ,,Mama i dzieci” – ćwiczenia ortofoniczne. Dziecko naśladuje rodzica, który przedstawia ruchy i odgłosy zwierząt podczas opowiadania:
Ja jestem mamą, a wy moimi dziećmi.
Jestem mamą żabką, wołam swoje dzieci: kum, kum, kum – dzieci podskakują i odpowiadają: kum, kum, kum;
Jestem mamą pszczołą i wołam swoje dzieci: bzz – dzieci biegają, machają dłońmi i odpowiadają: bzz;
Jestem mamą bocianica i wołam swoje dzieci: kle, kle, kle – dzieci chodzą z wysoko podniesionymi kolanami i odpowiadają: kle, kle, kle;
Jestem mamą myszka i wołam swoje dzieci: pi, pi, pi – dzieci czworaku ja i odpowiadają: po, pi, pi;
Jestem mamą dzieci i wołam dzieci: Gdzie jesteście? A wy tu jesteście! A kuku! Po tych słowach dziecko ucieka, mama biegnie za nimi jak dotknie ono odpowiada: a kuku!.
2. ,,Jaka jest moja mama?” – przeprowadzenie wywiadu z mama na podstawie podanych pytań ( przeprowadźmy go z cala rodzinka) a następnie narysowanie odpowiedzi na kartce. Pytania, które możemy zadać mamie: ,,Jakiego domowego zajęcia najbardziej mama nie lubi?”; ,,W jaki sposób najlepiej wypoczywa?”; ,,Jak najbardziej lubi spędzać czas?”; ,,Jakie jest największe marzenie mamy?”; ,,Jaki jest jej ulubiony przysmak?”.
Obejrzyjcie wspólnie bajkę o tym jak zwierzątka uczciły dzień Matki
https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU - Króliczek Alilo - Dzień Matki (Bajka)
Potem narysujcie dla mamy piękny obrazek – pomocne mogą być te propozycje:
https://www.youtube.com/watch?v=V28z4xHwLSA Bajki Gilusia – odc. 47 rysowanie
I na koniec złóżcie mamusiom życzenia, podarujcie przygotowana niespodziankę oraz zadedykujcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=Z494eKHbbfE ,,Śpiewam dla Ciebie mamo”
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g Śpiewające Brzdące - Jesteś mamo skarbem mym
poniedzialek 25.05.2020r.
poniedziałek 25.05.2020r.
Temat: Mama czarodziejka
1. ,,Pomagam mamie” – zabawa z gestami, w parach. Dziecko i mama siedzą naprzeciwko siebie. Powtarzają słowa rymowanki i ilustrują jej treść ruchem palców i dłoni zgodnie z opisem.
,,Pomagam mamie” (K. Tomiak – Zaremba)
Wiele rzeczy z mamą robią,
(wskazujemy na siebie)
Zawsze pomagamy sobie:
(wskazujemy na partnera)
Dania pyszne gotujemy,
(układamy zaciśnięte w piąstki dłonie jedna na drugą i kręcimy nimi kola)
Potem naczynia myjemy,
( mama tworzy z dłoni ,,miseczkę”, a dziecko porusza nad nią palcami)
Ścieramy kurze w salonie,
( zbliżamy do siebie otwarte dłonie i zataczamy nimi w powietrzu kola)
Sadzimy kwiaty na balkonie.
(mama wyciąga przed siebie otwarte dłonie, a dziecko złączonymi palcami delikatnie na nie naciska, jakby umieszczało cebulki w ziemi)
A po skończonej każdej czynności
( rozluźniamy dłonie, poruszamy nimi w nadgarstku)
Wznosimy okrzyk radości.
( przybijamy sobie ,,piątki” i unosimy dłonie nad głowę)
2. ,,Moja mama czarodziejka” – słuchanie wiersza. Czytamy fragment wiersza a następnie rozmawiamy z dzieckiem o wysłuchanym utworze: ,,Co robi dla nas mama?”; ,,Co możemy robić z mama?”; ,,Co my robimy dla mamy?”; ,,Jak możemy się jej odwdzięczyć?”
,,Moja mama czarodziejka” ( T. Blaszczyk)
(...)
Kiedy kłopot mam z kolanem albo chory brzuszek,
katar, kaszel – to do mamy po ratunek ruszam.
Ona problem wnet usunie – taka moja mama!
Gdy utuli, czuwa przy mnie do samego rana.
Pyszne robi mi śniadania – sa bułeczki, mleko.
Zawsze czyste mam ubrania i zabawa czeka,
a z patyczków, z kory brzozy, choćby było rano,
istne cuda dla mnie tworzysz, czarodziejko - mamo.
Zaś wieczorem mnie zabierasz w krainy baśniowe,
snujesz długie opowieści, bajki stare, nowe:
o księżniczkach, smokach, królach, o dąbrowach, kniejach,
o zamczyskach i o rycerzach, skarbach, czarodziejach.
Tyle pracy! Jak ty zdążysz? Nie pojmuje tego.
Jesteś, mamo, czarodziejka, czy moc dało ... niebo? (...)
Jak cie kocham? – nie wypowiem, slow znam jeszcze mało,
Powiem cicho: ,,Jak to dobrze, ze ty jesteś, mamo!”
3. ,,Taniec czarodziejki” – zabawa przy muzyce. Pomoce: wstążka przymocowana do patyczka, muzyka.
Odtwarzamy dowolna piosenkę lub utwór instrumentalny a dziecko tworząc własne ruchy, improwizuje w tańcu, poruszając wstążką do rytmu. Możemy wykorzystać podane utwory. A piosenki i taniec dedykujemy mamusi.
https://www.youtube.com/watch?v=TrgNO45oMME - zestaw piosenek na Dzień Mamy
wtorek 05.05.2020r.
Wtorek 05.05.2020r. Temat: „Zawody naszych rodziców”
1. „Kim jest moja mama, kim jest mój tata?” – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wykonywanego zawodu, ale również może opowiedzieć o innych zawodach. Dzieci mogą też narysować kredkami rodziców wykonujących swój zawód.
Następnie zapraszamy dziecko do pooglądania krótkiej prezentacji
Film: Poznajemy miejsca pracy i różne zawody
https://youtu.be/zYkJUgCDdyc
Aby utrwalić wiadomości dzieci próbują rozwiązać zagadki
Film: zagadki do lekcji o zawodach
https://youtu.be/hjDKoBQYr7U
Na koniec praca z Karta Pracy 4 s. 21 (5 – latki). Dzieci opowiadają o zawodach wykonywanych przez przedstawione na obrazkach osoby , łączą je z efektem ich pracy oraz wskazują co nie pasuje do postaci wykonującej dany zawód.
2. Piosenki o zawodach. Dziecko odsłuchuje piosenki. Wybiera jedną i uczy się tekstu oraz melodii. Dzięki temu ćwiczy pamięć. Dla odważnych: możecie nauczyć się dwóch
Śpiewające Brzdące - Pan Kominiarz
https://youtu.be/ZY4IuRou2a0
Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz
https://youtu.be/GoNNQZvdnbc
3. „Mamo, tato! Zgadnij, kim będę” – zabawa w kalambury. Dziecko pokazuje jakiś wybrany zawód poprzez ruch, gest i mimikę.
4. „Ćwiczymy buzię” – zabawy logopedyczne usprawniające narząd mowy.
- Ania żuje gumę – dzieci naśladują żucie gumy, wykonują ruchy żuchwą, w przód, w tył i na boki;
- Leniuszek – dzieci naśladują ziewanie, maksymalnie oddalając od siebie dolna i górna wargę, jak podczas wymawiania głoski a;
- huśtawka – dzieci naśladują językiem ruch rozbujanej huśtawki – wysuwają język z buzi i poruszają nim lekko do góry i na dół
- Senne misie – dzieci lezą przodem z głową ułożona na bok, ziewają naśladując senne misie, następnie oddychają (wdech nosem i wydech ustami) na koniec misie przeciągają się i zasypiają (słychać chrapanie).
Dla chętnych dzieci, które potrzebują po tych zabawach trochę ruchu mogą poćwiczyć z prowadzącą do filmiku: Zumba Kids
https://youtu.be/SOBEPiqlz48