Wtorek 28.04.2020r.
Temat: „W krainie książek”

1. „Skąd się biorą książki?” – dzieci słuchają tekstu Magdaleny Tokarczyk. Po skończeniu rodzic utrwala z dzieckiem poznane zawody: pisarz, wydawca, recenzent, ilustrator, drukarz oraz nazwę miejsc: biblioteka, księgarnia.
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać...
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają...
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

A teraz posłuchajcie opowiadania Anety Konefał "Książkożerca"
https://youtu.be/UFEOhfxVP9A
2. „Zakładka do książki” – praca plastyczna. Najpierw rodzic wyjaśnia pojęcie „zakładka do książki” oraz do czego ona służy. Następnie korzystając z podanej strony internetowej próbujemy wykonać zakładkę techniką origami .
Film: Oryginalna, zakładka do książki origami – lis
https://youtu.be/K5aXod4jUHQ
Dla chętnych, którzy chcieliby jeszcze popracować proponuję wykonanie innej pracy plastycznej: „Okładka do książki” – malowanie farbami. Dziecko wymyśla tematykę książki i projektuje do niej okładkę. Okładka ma być do książki, która jeszcze nie istnieje.
3. „Porządek na półce” – ćwiczenie klasyfikacyjne oraz układanie rytmów. Do wykonania zadania potrzebujemy zestaw różnych kartoników (4 niebieskie prostokąty, 4 żółte kwadraty, 4 zielone prostokąty, 4 czerwone kwadraty). Dzieci układają kartoniki według wskazówek rodzica:
- posegreguj kartoniki ze względu na kolory;
- posegreguj kartoniki ze względu na kształt;
- ułóż w szeregu na przemian żółte i niebieskie kartoniki;
-ułóż w szeregu na przemian kwadrat i prostokąt;
- ułóż 2 kwadraty i 2 prostokąt;
- ułóż 2 prostokąty, 1 kwadrat, 3 prostokąty itp.
Zabawa może trwać tak długo na ile dzieci są nią zainteresowane.

4. „Bajkowa podróż” - opowieść ruchowa. Rodzic podczas tej zabawy będzie opowiadał o różnych zdarzeniach, a zadaniem dziecka jest odzwierciedlić je ruchem.

Przykład opowieści: Jedziesz na koniu do zamku, w którym mieszka Kopciuszek. Wchodzisz po schodach na wysoka wieże w bardzo niewygodnych butach. W zamkowej Sali widzisz wilka z innej bajki. Jest tez tam rybak, który łowi ryby. W innej Sali trwa bal i wszyscy tańczą. Jest tam królewna, która spała na grochu i nie może się wyprostować. Nagle do zamku dostał się groźny smok i wszystkich wystraszył. Zrobiło zamieszanie , ludzie zaczęli uciekać. Wszyscy poczuli się bardzo zmęczeni i tak jak Śpiąca Królewna położyli się spać.

Dodatkowo proponuję zabawę „Król i poddani”. W tej zabawie powinno uczestniczyć od 2 osób, oczywiście może być więcej. To zabawa rozwijająca ekspresję ciała. Jeden z uczestników zostaje mianowany królem, po czym staje w niewielkiej odległości od pozostałych (jego poddanych). Poddani króla namawiają się i wymyślają jeden zawód i jedno miasto, np. rzeźbiarz i Paryż, które będą prezentować królowi. Poddani podbiegają do króla, który zadaje im pytanie: Dzień dobry moi poddani! Skąd do mnie przybywacie? Poddani wymieniają wcześniej ustaloną nazwą miasta. Król mówi: A co tam robiliście? Poddani wówczas pokazują gestami, bez użycia słów, co robili. Jeżeli królowi uda się odgadnąć, poddani wracają na swoje miejsce, a jeśli nie, wybrany zostaje nowy król.