czwatek 28.05.2020r.
Czwartek 28.05.2020r. Temat ,,Kim jestem?”.
1. ,,Kim jestem?” słuchanie wiersza T. Fiutowskiej:
Dziecko określa członków rodziny i nazywa relacje między nimi
Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
- to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem...
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś... maluchem.
Pytamy dziecko: Kim jesteś dla mamy, dla dziadka ?
- Co najbardziej lubi robić mama, tata ?
- Czym najchętniej bawisz się z siostra , bratem?
2.,,Drzewo genealogiczne'' - rozmowa przy albumie rodzinnym. Oglądając zdjęcia, mówimy dziecku, ze swoich najbliższych możemy poznawać na rożne sposoby. Jednym z nich jest tworzenie drzewa genealogicznego. W ten sposób poznajemy historie swojej rodziny. Wyjaśniamy dziecku, ze drzewo genealogiczne jest ilustracja więzi rodzinnych oraz sposobem bliższego poznania członków swojej rodziny: ich zawodów oraz zainteresowań.
(Drzewo genealogiczne- inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.)
Następnie wspólnie, z cala rodzina tworzymy makietę takiego drzewa i uzupełniamy go - możemy wkleić zdjęcia ,zrobić portrety. Robimy najprostsza wersje: rodzeństwo, rodzice i dziadkowie. Przykładowe projekty drzewa genologicznego znajdziemy tu:
http://bystredziecko.pl/drzewo-genealogiczne - wzór
3. ,,Rodzinne sylabizowanie” - zabawy słowne. Z ,,Wyprawki” wycinamy obrazki ( nr 23 – kartoniki do analizy i syntezy słuchowej) . W zabawie bierze udział dowolna liczba osób – każda osoba losuje po jednym obrazku a następnie nazywa rzecz znajdująca się na nim, dzieli jego nazwę na sylaby i stara się wyodrębnić pierwsza i ostatnia głoskę w tym wyrazie.