Poniedziałek 04.05.2020r.
Temat ,,Każdy z nas ma talent”.

1. ,,Talent? Co to takiego?” Czytamy opowiadanie ( ,,Bajka o pszczółce” A. Grodzka) a następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu:
- Co robiły pszczółki na łące?
- Czym różniła się mała pszczółka od pozostałych pszczółek? Czego nie chciała robić?
- O czy marzyła pszczółka?
- Kim chciała zostać?
- Czy jej marzenia się spełniły?
- Jaki talent odkryła w sobie pszczółka? W czym była najlepsza?

Daleko stąd, daleko, w królestwie zwierząt, żyła pośród innych mała pszczółka. Tym się jednak różniła od innych pszczółek, które latały po łąkach i spijały słodki nektar z kwiatów, że zapragnęła zrobić wielką karierę, występować w telewizji, być na pierwszych stronach gazet. Marzyła o wielkiej sławie. Pewnego dnia powiedziała do mamy: Zostanę modelką. Mama najpierw się zdziwiła, a potem zaczęła tłumaczyć córeczce: Ależ kochanie, modelki mają takie długie nogi, są bardzo wysokie, a ty jesteś malutką pszczółką. Pszczółka nie chciała tego słuchać i nie czekając, aż mama skończy, odleciała czym prędzej do szkoły dla modelek. Właśnie zaczynały się zajęcia. Sarenki i łanie biegały po wybiegu, przytupywały kopytkami, kręciły ogonkami, a biedna pszczółeczka musiała uważać, by jej ktoś niechcący nie nadepnął. Na szczęście miała żądło i to ją uchroniło przed zadeptaniem. Nikt jednak nie zwracał na nią uwagi. Po kilku lekcjach sama stwierdziła, że to zajęcie nie dla niej. Zostanę piosenkarką, pomyślała, potrafię tak doskonale brzęczeć. Mamo - powiedziała - zmieniłam decyzję, zostanę piosenkarką. - Ależ ty nie potrafisz śpiewać! Nie znasz nut - mówiła bardzo zmartwiona mama. - Umiem za to pięknie brzęczeć - odparła pszczółka, wzruszyła lekceważąco ramionami i nie słuchając dłużej mamy, odleciała do radia. Pięknie brzęczę - powiedziała, wchodząc do studia. - Doskonale - odparł redaktor słowik. - Właśnie dzisiaj mamy konkurs młodych talentów, stań w kolejce i tutaj, na tej kartce napisz swój repertuar. - Repertuar... a co to takiego? - zdziwiła się. - Zapisz tutaj, o tu - pokazał pazurkiem - piosenki, jakie zaśpiewasz. - Mmmhhhhmmm - zamruczała niezadowolona pszczółka. I po chwili uzmysłowiła sobie, że nie zna żadnej piosenki, potrafi tylko brzęczeć. Słowiki wyśpiewywały trele morele, skowronki nuciły smętne pieśni, nawet wróbelki dzióbkiem wystukiwały rytm i zawzięcie powtarzały słowa piosenek. Tutaj nie cenią prawdziwych talentów, pomyślała. Tylko się skompromituję, nie docenią mnie. Czym prędzej odleciała do ula. A może zostać aktorką, najlepiej filmową? - zastanawiała się. - Tak, nadaję się do tego. Ale i tutaj okazało się, że liski, kreciki, a nawet niedźwiadki lepiej znają sztukę aktorską. Nasza pszczółeczka nie potrafiła zadeklamować wiersza czy zatańczyć. Może zostać stawnym sportowcem? Zajączki biegają szybciej, koniki wyżej skaczą. Nie, do tego też się nie nadaje. Co ja nieszczęśliwa mam robić, jaki zawód wybrać? – głośno lamentowała. Przyleciały inne pszczółeczki, usiadły dookoła i spytały: - Dlaczego nie chcesz zbierać miodu? Masz taki piękny ryjek, na pewno będziesz w tym znakomita. Chodź z nami. Poleciały na piękną łączkę i po pracowitym dniu mała pszczółeczka zebrała garnek słodkiego nektaru. - Jesteś w tym naprawdę wspaniała – pochwaliła mama. - Bardzo się cieszę, że moja córeczka jest takim dobrym zbieraczem. Pszczółeczka spojrzała z dumą na garnek pełen po brzegi i też się ucieszyła. Potem pomyślała: Do tego się właśnie nadaję, to potrafię robić dobrze. Zadarta łebek do góry bardzo z siebie dumna i razem z innymi poleciała do ula.

2. Kto potrafi tak jak ja – zabawa. Pokazujemy kolejne czynności - zadania a  dziecko je naśladuje . Zwracamy uwagę na utrzymywanie przez niego równowagi:
- rysowanie na podłodze kolek palcami stop,
- stanie na jednej nodze jak bocian,
- podnoszenie kolana i przekładanie pod nim skarpetki,
- stanie na jednej nodze i próby klaśnięcia nad glowa,
- chodzenie ze skarpetka na glowie,
- chodzenie ze skarpetka na stopie,
- obracanie się dookoła i stanie na jednej nodze,
- stanie na jednej nodze i klaskanie nad glowa
- chodzenie z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tyl.
3. Mam talent – zabawa słowna. Czytamy wierszyk ( ,,Poeta to brzmi dumnie” I. Pietrucha) – rodzic początek, rymy próbuje dopowiedzieć dziecko :

W naszej grupie dużo nas,
Każdy jakiś talent ma!
Jas na klocki znajdzie... (czas),
Zosia na pianinie ... (gra).
Marek szybko klocki ... (składa),
Tomek bajki ... (opowiada).
Julka na koniu ... (galopuje),
A Ewa ładnie farbami ...( maluje).
A teraz zaprezentujcie swoje umiejętności. Możecie: zaśpiewać piosenkę, zatańczyć, wykonać jakieś ćwiczenie gimnastyczne, narysować obrazek, ulepić z plasteliny...

4. Co robią dzieci? – zabawa z karta pracy. Dziecko opowiada, co robią ich rówieśnicy przedstawieni na obrazkach , łącząc je z efektami ich wysiłku. Określa jaki talent ma każde z tych dzieci ( ćw. 1). Łączy obrazki, które się rymują ( ćw. 2 , str.20 /5- latki).