Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
czwartek 09.04.2020r.
czwartek 09.04.2020r.
Temat: „Wielkanocne zwyczaje”
1. Tradycje świąteczne - na podstawie filmiku wymień symbole związane ze Świętami Wielkanocnymi. Spróbuj wymienić je: palma, koszyk, jajko, baranek, pisanki, baby, mazurek, śmingus -dyngus. Podane wyrazy podziel na sylaby wyklaskując je.
Film edukacyjny: „Symbole Świąt Wielkanocnych”
https://youtu.be/PSMcPXs-1vM
Po obejrzeniu filmiku można z dzieckiem wykonać „Wielkanocny album” – potrzebne będą kartki, kredki, przygotowane napisy na małych karteczkach związane ze świętami np.: koszyk, baranek itp. Rodzic przykleja 1 napis na kartce, pokazuje dziecku wyraz i mówi: tu jest napisane: baranek, dziecko powtarza za rodzicem i „ogląda” wyraz. Następnie rodzic proponuje, aby dziecko zrobiło ilustrację do wyrazu. Tak też postępuje z innymi wyrazami. Otrzymane kartki można zszyć, lub włożyć do segregatora. W ten sposób powstanie album. Dziecko chętnie będzie wracało do niego, tym bardziej, że będzie to album z podpisami.
2. Piosenka „Pisanki, kraszanki” – posłuchaj piosenki, spróbuj zapamiętać najpierw słowa refrenu, później kolejnych zwrotek. I oczywiście śpiewaj samodzielnie lub z nagraniem podanym niżej. Powodzenia
Piosenka pt: „Pisanki, kraszanki, skarby Wielkanocne”
https://youtu.be/qKY9oeELKn4
I .Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek,
Przy baranku babka, sól chleb i wędzonka,
Oto Wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki skarby Wielkanocne
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki kraszanki całe w ornamentach
Uświetniły nasze Wielkanocne święta.
II. Kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek,
Czy ta malowana czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana.
III. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
Aż goście świąteczni do drzwi zapukali,
Wielkanocni goście czasu nie tracili,
Potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
3. Wielkanocna bajeczka – pooglądaj krótką bajkę o przygodach zajączka. Opowiedz co udało Ci się zapamiętać. Spróbuj posłużyć się wyobraźnią i wymyśleć inne przygody, które mogły przydarzyć się zajączkowi. A może poznał jakichś przyjaciół, albo znalazł się w innej krainie? Twoja opowieść zależy od Twojej wyobraźni. Rodzic może pomóc w tworzeniu historii, może też całość wymyślonego opowiadania zapisać na kartce.
https://youtu.be/T1_Su0kjAzQ Wielkanocna bajka
4. Zajączki – praca plastyczna. W podanym filmiku są zaprezentowane ciekawe pomysły na wykonanie zajączków. Wybierzcie dla Was najciekawsze i do dzieła. Film: „Kreatywne pomysły dla dzieci na wykonanie zajączków wielkanocnych”
https://youtu.be/RodXic0G-SE
Jeżeli ktoś nie ma ochoty na wykonanie pracy z papieru, można poeksperymentować z mamą w kuchni. W podanej propozycji znajdziecie jak można wykorzystać jajka do wykonania ciekawych dekoracji – zwierzątek na stół. Tak więc miłej pracy i smacznego!
https://youtu.be/3URdSw-ISXo
środa 08.04.2020r.
środa 08.04.2020r. Temat: ,,Pogoda może nas zaskakiwać”
1. ,,Jaka jutro będzie pogoda?”Odtwarzamy krótki filmik dotyczący tworzenia chmur. https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM – tworzenie chmur
Opowiadamy następnie o sposobie odczytywania pogody z wiatru i z chmur: ,,Kłębiaste, delikatnie przesuwające się chmurki, które są podobne do kłębków waty, oznaczają piękną pogodę, a szare, niskie chmury zwiastują mglisty dzien. Zbite obłoki przykrywające cały horyzont wróżą deszcz. Także kierunek wiatru może nam podpowiedzieć zmianę pogody. Zachodni wiatr niesie wilgoć, wiec może przywiać deszczowe chmury, zaś południowy – suche i gorące powietrze”. Jeżeli mamy taką możliwość, pokazujemy różne rodzaje chmur na obrazach, obserwujemy z dzieckiem znajdujące się na niebie chmury.
2. ,,Fabryka chmur” – zabawa badawcza. Zadajemy dziecku pytania: ,,Czym sa chmury?”, ,,Skąd się biorą?”, ,,Czy można samemu je stworzyć?”. Wysłuchujemy wszystkich pomysłów i propozycji a potem wspólnie tworzymy małą chmurkę. Potrzebne nam będą: gorąca woda, szklana miska, talerzyk i kostki lodu. Przypominamy o zasadach bezpieczeństwa w czasie badań z gorącą woda. Wrzątek przelewamy do szklanej miski, na niej ostrożnie kładziemy talerzyk z kilkoma kostkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłonimy okna i poświecimy na miskę latarką. Dziecko przypomina kolejne etapy doświadczenia a rodzic tłumaczy czym sa chmury i jak powstają: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, ze unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc się, ochładza, a para ulegnie skropleniu. A teraz chwilkę poćwiczmy buzie. Na polecenie: - słońce – szeroko się dziecko uśmiecha - chmury – nadyma policzki - wiatr – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami - kapiąca woda – dziecko kląska
3. ,,Prawa, lewa” – ćwiczenia na orientację w przestrzeni Dziecko stoi zwrócone w stronę okna. Wskazuje prawą i lewą rękę. Unosi lewą rękę i wymienia wszystko, co ona wskazuje, czyli przedmioty, znajdujące się po lewej stronie od niego. Podobnie postępuje z prawą ręka. Jeżeli dziecku mylą się strony, można na lewej ręce zawiązać wstążeczkę, frotkę. Następnie wykonuje określoną liczbę kroków w prawo, a potem w lewo na polecenie rodzica. Na zakończenie siada na podłodze w siadzie skrzyżnym ( jest wyprostowane). Do prawej, wyprostowanej do boku, ręki bierze dowolną zabawkę i przenosi ja do góry, zataczając obszerny łuk. Nad głową przekłada zabawkę do lewej, wyprostowanej ręki i opuszcza ją , odkładając z lewego boku. Powtarzamy w druga stronę. Zwracamy uwagę , by dziecko było wyprostowane.
4. ,,Gdzie się znajduje...?” – zabawa matematyczna ( z użyciem komputera). Dziecko wskazuje zabawki, które znajdują się po prawej lub lewej stronie od wyznaczonego przedmiotu. https://szaloneliczby.pl/nad-pod/
wtorek 07.04.2020r.
wtorek 07.04.2020r.
Temat: „Ciekawe zjawiska pogodowe”
1. Wietrzyk, wiatr, wicher.
Zapoznajcie się z filmikiem edukacyjnym na którym poznacie charakterystyczne zjawiska w pogodzie takie jak : śnieg, grad, wiatr, deszcz.
Film: Pogoda dla dzieci zjawiska atmosferyczne
https://youtu.be/lbBbi_ds4eU
Posłuchajcie wierszyka J. Kulmowej pt: „Wiosenny wietrzyk”. Rodzic czyta dziecku tekst:
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,
Ledwie w krzakach zamruczy,
Jeszcze gwizdać nie umie,
Jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem zagra, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.
Zastanówcie się teraz , co to jest wiatr ?– rodzic wyjaśnia: wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy wiatr jest zawsze taki sam? (może być delikatny albo gwałtowny) . Następnie rodzic zapoznaje dziecko z takimi pojęciami jak: bryza, wicher, halny, huragan.
2. A teraz zobaczcie jaka przygoda spotkała Domisie
Domisie odcinek pt: „ Dobry i zły wiatr”
https://youtu.be/QogX1FbRmF0
Można jeszcze z dzieckiem zrobić w szybki sposób wiatraczek.
Film „Jak zrobić wiatraczek z papieru” prace plastyczne.
https://youtu.be/xuz9EwXiu-o
3. Posłuchaj, spróbuj zapamiętać tekst piosenki , śpiewaj i baw się.
Piosenka pt: „Kiedy niebo płacze” w wykonaniu zespołu „Śpiewające Brzdące”.
https://youtu.be/Jzb3yi3eZzs
I. Kiedy czasem niebo płacze
My lubimy iść na spacer,
By poskakać przez kałuże
Robiąc przy tym kroki duże.
Ref. Nikt w kałuży nóg nie moczy 2x
Każdy musi ją przeskoczyć
Start, uwaga, hop.
II. Teraz będzie nowa sztuczka
Skacze tylko lewa nóżka,
A po lewej nóżka prawa
Ale fajna to zabawa.
4. „Tornado w szklance wody” – zabawa badawcza. Do wysokiej szklanki nalewamy wodę gazowaną do 2/3 jej objętości, energicznie mieszamy i wsypujemy trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Komentarz rodzica, który wyjaśnia w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku : Tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.
poniedziałek 06.04.2020r.
poniedziałek 06.04.2020r.
Temat ,, Obserwujemy pogodę”
1. ,,Wiatr, deszcz, burza” – zabawa. Ustalamy miejsce, które będzie chronić przed ,,deszczem’ ( np. poduszka na podłodze, rozłożona gazeta). Dziecko biega swobodnie po pokoju. Umawiamy się z nim, ze na słowo ,,wiatr” będzie pocierać dłońmi o siebie jednocześnie naśladując odgłos wiatru ( szuuuu). Gdy usłyszy ,,deszcz” siada na wyznaczonym miejscu i uderzając dłońmi o uda będzie powtarzać: kap, kap, kap. Z kolei na słowo ,,burza” tupie obiema nogami o podłogę . Na hasło ,,Już nie pada” – spaceruje, głęboko oddychając (wdech nosem, wydech ustami z artykulacja aaaaa).
2. ,,Wiosenne opady” . Rodzic wypowiada głoskami słowo ,,p o g o d a” , dziecko ma powiedzieć cały wyraz a później wymienia skojarzenia związane z pogodą. Następnie czytamy wiersz M. Strzałkowskiej
Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy...
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie...
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
- Padaj deszczu! Padaj jeszcze!
Zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania: ,,Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?:, ,,Które fragmenty potwierdzają te przypuszczenia?”, ,,Co to jest ulewa?”, ,,Jakie zjawiska pogodowe można zaobserwować wiosną za oknem?”. Następnie przekazujemy dziecku kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów: Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany ,,mżawka”, lub wielki, gesty, ulewny, o którym czasem mówi się ,,oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli ,,śnieg”. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, maja różną wielkość. A wiec opad atmosferyczny to woda, która spada z rożnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu, gradu.
Piosenka ,,Pogoda” – Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q
3. ,,Wiosenny kalendarz pogody”.
a) Ćw. słuchowe – dziecko dzieli na sylaby (wyklaskuje) wyrazy związane z tematem: pogoda, słońce, deszcz, śnieg, wiatr, chmury...
b) Wykonanie kalendarza –potrzebujemy 2 kartki papieru, dzielimy każdą z nich na 4 części. Na pierwszej rysujemy sześć obręczy, w których dziecko narysuje wspólnie ustalone symbole pogody ( w każdym inny): np. słoneczko, chmurkę , płatek śniegu, kropelki deszczu, słoneczko za chmurka, pochylone gałązki drzewa. Każda z pozostałych kartek przeznaczona jest na kolejny dzień tygodnia. Rodzic na dole wpisuje dzień tygodnia a dziecko obok rysuje dużą kropkę odpowiadająca określonemu dniu – poniedziałek - jedna kropka; wtorek – dwie kropki....., niedziela – siedem kropek. Zadaniem dziecka będzie codzienna obserwacja pogody i uzupełnienie swojego kalendarza.
4. ,,Czarodziejski worek” – doskonalenie zmysłu dotyku. Do worka wkładamy kilka znanych dziecku przedmiotów, np. piłka, lalka, łyżka, ołówek, klucz, bajka itp. Dziecko sięga do worka. Za pomocą dotyku odgaduje co trzyma w ręce. Gdy wszystkie przedmioty zostaną odgadnięte dziecko wypowiada ich nazwy sylabami(wyklaskuje sylaby, przelicza, wskazuje przedmiot rozpoczynający się na podaną przez rodzica sylabę).
piątek 03.04.2020r.
piątek 03.04.2020r
Temat: „Odkrywamy tajemnice przyrody”
1. „A” – jak... - Na początek przypomnijmy sobie jak brzmią i jak wyglądają samogłoski. Utrwalaj je razem z Sową Mądrą Głową z filmiku edukacyjnego:
https://youtu.be/4Qm9YgDemhQ
Spróbuj teraz podać inne wyrazy rozpoczynające się od samogłosek. Podane wyrazy podziel rytmicznie na sylaby, policz ile jest sylab w każdym wyrazie.
2. Odkrywamy tajemnice przyrody
a) W świecie zwierząt – zobaczcie krótki filmik edukacyjny pt: „Wywiad z bocianem”
https://youtu.be/PMUUm7Xx-Fw
Zastanówcie się i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie : „Co dzieje się z ptakami, gdy wyklują się z jajek? (rosną, uczą się latać, dorastają, zakładają swoje rodziny i gniazda, wysiadują pisklęta, opiekują się potomstwem).
b) W świecie roślin – a teraz podglądniemy co dzieje się z zasianymi nasionami – oglądajcie filmik pt: „Jak rosną rośliny?”https://youtu.be/JGNkJp3hqmA Jeżeli zasadziliście w domu jakąś roślinkę – fasola, rzeżucha, cebulka lub inne obserwujcie je systematycznie – teraz też wiecie czego potrzeba roślince do tego, aby wyrosła.
3. „Wiosenna gimnastyka”
a) Kwiaty rosną – dzieci naśladują kwiaty: przysiad podparty – kwiaty zwiędły; powolny wyprost do wspięcia na palce – kwiaty rosną po deszczu.
b) Ptaki w gniazdach – dzieci siadają na podłodze na małej poduszce (gniazdo), na sygnał rodzica biegają w różnych kierunkach, naśladując lot ptaków; na hasło „Ptaki do gniazd”, dzieci wracają, okrążają gniazda i siadają w nich.
c) Slalom miedzy kwiatami – rodzic ustawia w rzędzie przedmioty (np. rolki papieru toaletowego, zgniecione kulki z gazety, wycięte kwiaty z papieru itp.), określa miejsce startu oraz mety. Dziecko poruszając się slalomem wykonuje różne zadania: podskakuje na jednej nodze, przechodzi na czworakach, skacze obunóż, skacze jak żabka itp.
d) Wiosenny czarodziej – rodzic za pomocą różdżki (np. gałązka, piórko) zmienia dziecko w wybrane zwierzątko, a dziecko naśladuje zachowanie danego zwierzątka, wydaje charakterystyczne dźwięki.
4. Wiosenny album – na podstawie wiadomości zdobytych z całego tygodnia spróbujcie razem z rodzicami wykonać album, który będzie zawierał ilustracje przez Was wykonane przedstawiające oznaki wiosny (świat roślin i zwierząt). Powstałe prace zszyj tak, aby były w formie książeczki do oglądania. Wiosna to bardzo radosna pora roku, wiec myślę, że Wasze książeczki również będą kolorowe i piękne.