Czwartek 02.04.2020r.
Temat: ,,Wiosna w świecie zwierząt”

1. ,,Ptaszek do gniazdka” – zabawa ruchowa . Na dywanie rozłożone kartki papieru, gazety ( to będą gniazda ). Dziecko – ptaszek na paluszkach przemieszcza się miedzy nimi, udając lot. Na polecenie rodzica: ,,Ptaszki do gniazdek” dziecko wchodzi na kartkę, gdy rodzic klaśnie w dłonie, dziecko wraca do ,,lotu” miedzy kartkami.

2. ,,Wiosenne powroty ptaków” – przygotowujemy albumy, książki przyrodnicze, gazety w których sa ilustracje ptaków: bocian, jaskółka, skowronek, kukułka, dzikie gęsi. Dziecko opisuje ich wygląd (kolor piór, długość dziobu i nóg) i dzieli ich nazwy na sylaby. Opowiadamy dziecku o ptakach i ich gniazdach. Bociany białe – zimę spędzają w Afryce. Z reguły wracają do tego samego gniazda. Najczęściej zakładają je na slupach energetycznych, wysokich drzewach, domach. Do wyścielania gniazda używają gałęzi, słomy a nawet szmat czy sznurków. Jaskółki znane sa z tego, ze dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Według mądrości ludowej: gdy jaskółki latają nisko, to znaczy, ze będzie padało. Otóż jaskółki chwytają owady w locie. W cieple, słoneczne dni prądy powietrzne wynoszą owady w górę a kiedy zbliża się deszcz zmienia się wilgotność powietrza , owady nie mogą wzbić się wysoko. Szukają schronienia tuż nad ziemia . A jaskółki podążają za nimi – wznoszą się wysoko w słoneczną pogodę albo nurkują w kierunku ziemi, kiedy zbliża się deszcz. Skowronki budują gniazda na ziemi. Do ich budowy wykorzystują rośliny a także końskie włosie. Dzikie gęsi tez budują gniazda na ziemi. Wykorzystują trawy, mech, puch. Kukułki to ptaki, które nie budują gniazd, ponieważ nie wychowują swoich piskląt. Znane sa z podrzucania ich innym ptakom. Żywią się owadami. Film edukacyjny z odgłosami i ptaków występujących w Polsce: https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA

3. ,,Kolorowa łąka” – przygotowujemy guziki, cukierki , kredki. Dziecko segreguje te przedmioty według kolorów, kształtów , przeznaczenia a następnie określa, których jest najwięcej a których najmniej. Na koniec układa z nich obrazek wiosennej łąki – tworzy kwiatki ( zwracamy uwagę aby były płatki ze środkiem, łodyżka, listek), trawkę.

4. Zabawa z wierszykiem ,,Na wiosennej łące”. Dziecko powtarza wierszyk po rodzicu. Chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KUM, KUM, KUM x2
Żabki w stawie robią: PLUM.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KLE, KLE, KLE x2
Bociek żabkę złapać chce.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: CYK, CYK, CYK x2
To świerszcz wypił wody łyk

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: HOP, SA, SA x2
Jasiek z Ola w piłkę gra.