poniedziałek 06.04.2020r.
Temat ,, Obserwujemy pogodę”

1. ,,Wiatr, deszcz, burza” – zabawa. Ustalamy miejsce, które będzie chronić przed ,,deszczem’ ( np. poduszka na podłodze, rozłożona gazeta). Dziecko biega swobodnie po pokoju. Umawiamy się z nim, ze na słowo ,,wiatr” będzie pocierać dłońmi o siebie jednocześnie naśladując odgłos wiatru ( szuuuu). Gdy usłyszy ,,deszcz” siada na wyznaczonym miejscu i uderzając dłońmi o uda będzie powtarzać: kap, kap, kap. Z kolei na słowo ,,burza” tupie obiema nogami o podłogę . Na hasło ,,Już nie pada” – spaceruje, głęboko oddychając (wdech nosem, wydech ustami z artykulacja aaaaa).
2. ,,Wiosenne opady” . Rodzic wypowiada głoskami słowo ,,p o g o d a” , dziecko ma powiedzieć cały wyraz a później wymienia skojarzenia związane z pogodą. Następnie czytamy wiersz M. Strzałkowskiej

Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy...

Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie...

Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
- Padaj deszczu! Padaj jeszcze!

Zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania: ,,Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?:, ,,Które fragmenty potwierdzają te przypuszczenia?”, ,,Co to jest ulewa?”, ,,Jakie zjawiska pogodowe można zaobserwować wiosną za oknem?”. Następnie przekazujemy dziecku kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów: Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany ,,mżawka”, lub wielki, gesty, ulewny, o którym czasem mówi się ,,oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli ,,śnieg”. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, maja różną wielkość. A wiec opad atmosferyczny to woda, która spada z rożnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu, gradu.

Piosenka ,,Pogoda” – Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

3. ,,Wiosenny kalendarz pogody”.
a) Ćw. słuchowe – dziecko dzieli na sylaby (wyklaskuje) wyrazy związane z tematem: pogoda, słońce, deszcz, śnieg, wiatr, chmury...
b) Wykonanie kalendarza –potrzebujemy 2 kartki papieru, dzielimy każdą z nich na 4 części. Na pierwszej rysujemy sześć obręczy, w których dziecko narysuje wspólnie ustalone symbole pogody ( w każdym inny): np. słoneczko, chmurkę , płatek śniegu, kropelki deszczu, słoneczko za chmurka, pochylone gałązki drzewa. Każda z pozostałych kartek przeznaczona jest na kolejny dzień tygodnia. Rodzic na dole wpisuje dzień tygodnia a dziecko obok rysuje dużą kropkę odpowiadająca określonemu dniu – poniedziałek - jedna kropka; wtorek – dwie kropki....., niedziela – siedem kropek. Zadaniem dziecka będzie codzienna obserwacja pogody i uzupełnienie swojego kalendarza.
4. ,,Czarodziejski worek” – doskonalenie zmysłu dotyku. Do worka wkładamy kilka znanych dziecku przedmiotów, np. piłka, lalka, łyżka, ołówek, klucz, bajka itp. Dziecko sięga do worka. Za pomocą dotyku odgaduje co trzyma w ręce. Gdy wszystkie przedmioty zostaną odgadnięte dziecko wypowiada ich nazwy sylabami(wyklaskuje sylaby, przelicza, wskazuje przedmiot rozpoczynający się na podaną przez rodzica sylabę).