środa 08.04.2020r. Temat: ,,Pogoda może nas zaskakiwać”
1. ,,Jaka jutro będzie pogoda?”Odtwarzamy krótki filmik dotyczący tworzenia chmur. https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM – tworzenie chmur
Opowiadamy następnie o sposobie odczytywania pogody z wiatru i z chmur: ,,Kłębiaste, delikatnie przesuwające się chmurki, które są podobne do kłębków waty, oznaczają piękną pogodę, a szare, niskie chmury zwiastują mglisty dzien. Zbite obłoki przykrywające cały horyzont wróżą deszcz. Także kierunek wiatru może nam podpowiedzieć zmianę pogody. Zachodni wiatr niesie wilgoć, wiec może przywiać deszczowe chmury, zaś południowy – suche i gorące powietrze”. Jeżeli mamy taką możliwość, pokazujemy różne rodzaje chmur na obrazach, obserwujemy z dzieckiem znajdujące się na niebie chmury.
2. ,,Fabryka chmur” – zabawa badawcza. Zadajemy dziecku pytania: ,,Czym sa chmury?”, ,,Skąd się biorą?”, ,,Czy można samemu je stworzyć?”. Wysłuchujemy wszystkich pomysłów i propozycji a potem wspólnie tworzymy małą chmurkę. Potrzebne nam będą: gorąca woda, szklana miska, talerzyk i kostki lodu. Przypominamy o zasadach bezpieczeństwa w czasie badań z gorącą woda. Wrzątek przelewamy do szklanej miski, na niej ostrożnie kładziemy talerzyk z kilkoma kostkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłonimy okna i poświecimy na miskę latarką. Dziecko przypomina kolejne etapy doświadczenia a rodzic tłumaczy czym sa chmury i jak powstają: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, ze unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc się, ochładza, a para ulegnie skropleniu. A teraz chwilkę poćwiczmy buzie. Na polecenie: - słońce – szeroko się dziecko uśmiecha - chmury – nadyma policzki - wiatr – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami - kapiąca woda – dziecko kląska
3. ,,Prawa, lewa” – ćwiczenia na orientację w przestrzeni Dziecko stoi zwrócone w stronę okna. Wskazuje prawą i lewą rękę. Unosi lewą rękę i wymienia wszystko, co ona wskazuje, czyli przedmioty, znajdujące się po lewej stronie od niego. Podobnie postępuje z prawą ręka. Jeżeli dziecku mylą się strony, można na lewej ręce zawiązać wstążeczkę, frotkę. Następnie wykonuje określoną liczbę kroków w prawo, a potem w lewo na polecenie rodzica. Na zakończenie siada na podłodze w siadzie skrzyżnym ( jest wyprostowane). Do prawej, wyprostowanej do boku, ręki bierze dowolną zabawkę i przenosi ja do góry, zataczając obszerny łuk. Nad głową przekłada zabawkę do lewej, wyprostowanej ręki i opuszcza ją , odkładając z lewego boku. Powtarzamy w druga stronę. Zwracamy uwagę , by dziecko było wyprostowane.
4. ,,Gdzie się znajduje...?” – zabawa matematyczna ( z użyciem komputera). Dziecko wskazuje zabawki, które znajdują się po prawej lub lewej stronie od wyznaczonego przedmiotu. https://szaloneliczby.pl/nad-pod/