Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

czwartek 02.03.2020r.

Czwartek 02.04.2020r.
Temat: ,,Wiosna w świecie zwierząt”

1. ,,Ptaszek do gniazdka” – zabawa ruchowa . Na dywanie rozłożone kartki papieru, gazety ( to będą gniazda ). Dziecko – ptaszek na paluszkach przemieszcza się miedzy nimi, udając lot. Na polecenie rodzica: ,,Ptaszki do gniazdek” dziecko wchodzi na kartkę, gdy rodzic klaśnie w dłonie, dziecko wraca do ,,lotu” miedzy kartkami.

2. ,,Wiosenne powroty ptaków” – przygotowujemy albumy, książki przyrodnicze, gazety w których sa ilustracje ptaków: bocian, jaskółka, skowronek, kukułka, dzikie gęsi. Dziecko opisuje ich wygląd (kolor piór, długość dziobu i nóg) i dzieli ich nazwy na sylaby. Opowiadamy dziecku o ptakach i ich gniazdach. Bociany białe – zimę spędzają w Afryce. Z reguły wracają do tego samego gniazda. Najczęściej zakładają je na slupach energetycznych, wysokich drzewach, domach. Do wyścielania gniazda używają gałęzi, słomy a nawet szmat czy sznurków. Jaskółki znane sa z tego, ze dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Według mądrości ludowej: gdy jaskółki latają nisko, to znaczy, ze będzie padało. Otóż jaskółki chwytają owady w locie. W cieple, słoneczne dni prądy powietrzne wynoszą owady w górę a kiedy zbliża się deszcz zmienia się wilgotność powietrza , owady nie mogą wzbić się wysoko. Szukają schronienia tuż nad ziemia . A jaskółki podążają za nimi – wznoszą się wysoko w słoneczną pogodę albo nurkują w kierunku ziemi, kiedy zbliża się deszcz. Skowronki budują gniazda na ziemi. Do ich budowy wykorzystują rośliny a także końskie włosie. Dzikie gęsi tez budują gniazda na ziemi. Wykorzystują trawy, mech, puch. Kukułki to ptaki, które nie budują gniazd, ponieważ nie wychowują swoich piskląt. Znane sa z podrzucania ich innym ptakom. Żywią się owadami. Film edukacyjny z odgłosami i ptaków występujących w Polsce: https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA

3. ,,Kolorowa łąka” – przygotowujemy guziki, cukierki , kredki. Dziecko segreguje te przedmioty według kolorów, kształtów , przeznaczenia a następnie określa, których jest najwięcej a których najmniej. Na koniec układa z nich obrazek wiosennej łąki – tworzy kwiatki ( zwracamy uwagę aby były płatki ze środkiem, łodyżka, listek), trawkę.

4. Zabawa z wierszykiem ,,Na wiosennej łące”. Dziecko powtarza wierszyk po rodzicu. Chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KUM, KUM, KUM x2
Żabki w stawie robią: PLUM.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KLE, KLE, KLE x2
Bociek żabkę złapać chce.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: CYK, CYK, CYK x2
To świerszcz wypił wody łyk

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: HOP, SA, SA x2
Jasiek z Ola w piłkę gra.

Środa 01.04. 2020r.

Środa 1.04. 2020r.
Temat: „Wiosna w świecie roślin”

1. Zabawa sylabami – na podstawie filmiku podanego niżej nazywaj obrazki. Jakie sylaby słyszysz na początku tych wyrazów?. Podaj inne przykłady wyrazów zaczynających się od danej sylaby.

Nauka czytania sylab https://youtu.be/1pm9zLZ2mlg

2. Jak się nazywam? – zabawa dydaktyczna. Pooglądajcie krótki filmik edukacyjny. Spróbujcie utrwalić poznane nazwy wiosennych kwiatów i ptaków .

Film edukacyjny - Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty, ptaki - lekcja dla dzieci
https://youtu.be/rANDOonihZg

3. Bociany i żaby – praca plastyczna. Do wykonania tej pracy potrzebne będą : talerzyk papierowy, łyżka plastikowa (jeżeli ich nie macie, to można wszystkie elementy wyciąć z kartki technicznej ), nożyczki, klej, farby i czarny pisak. Miłej zabawy 
Film
https://youtu.be/zsCg7pl2A_E

4. Wiosenne rabatki – zabawa matematyczna. Do wykonania tej zabawy potrzebne będą liczmany dostępne w domu np. klocki, spinacze do bielizny, drewniane koraliki itp. oraz 2 kartki papieru. Dziecko kładzie przed sobą kartki, a rodzic dyktuje zadanie np. „Na jednej grządce rosło 3 kwiatki (dziecko układa na pierwszej kartce podaną ilość), a na drugiej 4 kwiatki (dziecko układa na drugiej podaną ilość) rodzic zadaje pytanie: policz ile razem wyrosło kwiatków?(dziecko przelicza i podaje rodzicowi wynik). Analogicznie rodzic podaje inne przykłady do wykonania dziecku.

wtorek 31.03.2020r.

Temat: ,,Witamy wiosnę”

 

1. ,,Wiosenny wiatr” : Proszę narysować, pokolorować i wyciąć chmurkę i kwiatek a następnie zawiesić je na nitkach. Dziecko dmucha na nie tak, aby wprawić je w ruch. Za pomocą siły oddechu ilustruje lekki wietrzyk, silny wiatr, wichurę. Można również podrzeć kartkę papieru na malutkie kawałki i zrobić sobie zawody: papierki ułożone na blacie stołu, lub na podłodze ( każdy ma swoje) i sprawdzamy który dalej wyląduje.


2. Zagadki z wiosennej szufladki. Zapraszamy dziecko do zgaduj – zgaduli na temat oznak wiosny. Możemy sobie przygotować różne książeczki, czasopisma bądź albumy o tematyce przyrodniczej. Czytamy zagadki - dziecko odpowiada. Wspólnie możemy wyszukać odpowiedzi na ilustracjach ( z przygotowanej literatury). Możemy również dołączyć zagadki pantomimiczne – dziecko naśladuje ruchem sposób poruszania się wybranych zwierząt lub owadów a rodzic odgaduje. Potem następuje zamiana ról . Nazwy zwierząt dziecko może tez podzielić na sylaby ( wyklaskać ) i przeliczyć je. Zagadki słowne: a) W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce. (biedronka) ; b) Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka. Leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka. (osa); c)Śmiało rusza w drogę, choć ma jedna nogę. Czy to wiosna, czy lato, czy jesień, , co ma, z sobą niesie. (ślimak); d) Tu cytrynek, tam paź królowej ,wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką , gdy tylko zaświeci słonko. (motyle); e) Wiosną radzi kuma kumie, ledwo zbudza się ze snu. Nad jezioro, rzekę, strumień spieszmy kumy, ile tchu. (żaby); f) Nosi błoto, glinę, mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko pod dachem buduje.(jaskółka) ;


3. ,,Wiosenna łąka”. Z rożnych kolorów plasteliny dziecko robi kuleczki, które nakleja na kartce papieru. Powinny być one rozrzucone po całej kartce. Następnie z każdej kuleczki rozciera promyczki w rożne strony ( 5-6 , będą to płatki kwiatków) i na środku przykleja małą kulkę plasteliny w innym kolorze ( to środek kwiatka). Kolejnym etapem pracy będzie dorysowanie zieloną kredką łodyżek i listków do każdego kwiatka.


4. ,,Tańczące chustki” – zabawa relaksacyjno - naśladowcza. Pomoce: chusteczka lub serwetka, dowolna muzyka. Dziecko trzymając chusteczkę w dłoni naśladuje czynności rodzica ( w tle muzyka): - kołysanie chustki na boki, w przód i do tylu; - obroty z chustka dookoła własnej osi; - kołysanie z chustkami w parach ( np. z rodzicem ): trzymanie jej za rogi i chodzenie dookoła w kółku; - podrzucanie chustki do góry; - chowanie chustki w dłoniach i stopniowe rozchylanie ( rozkwitające kwiaty ) , naśladowanie wąchania kwiatów; - trzymanie chustki za róg i dmuchanie w nią.

poniedzialek 30.03.2020r.

Poniedziałek 30.03.2020r.

Temat: „Pierwsze oznaki wiosny”

1. Posłuchajcie opowiadania o pierwszych oznakach wiosny. Po obejrzeniu filmu zastanówcie się i spróbujcie jeszcze raz wymienić oznaki, które świadczą o nadchodzącej wiośnie.
Program edukacyjny pt: „Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie”
https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY

2. Zabawa relaksacyjna ,, Deszczowy masażyk”
Dziecko siada za rodzicem na dywanie i wykonuje masażyk na plecach rodzica.
Rodzic: Dziecko:
Na niebie pokazał się mały kłębuszek. rysuje na plecach spiralę
Psotny wiatr dmuch mocno. przesuwa palcami obu rąk po plecach
Przygonił dużo chmurek. rysuje palcami wskazującymi wiele spiralek
Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały. stawia kreski w różnych miejscach na plecach
Z daleka słychać zbliżającą się burzę. uderza piąstkami
Nagle pojawił się błysk. rysuje zygzak pioruna
Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy. uderza wszystkimi palcami jak przy grze na na pianinie
Deszcz był coraz słabszy. wykonuje pojedyncze stuknięcia palcami
Na niebie rozbłysło słońce. rysuje koło i promyczki

3. „Barwy motyla” –ćwiczenie grafomotoryczne. Proście Rodziców, aby narysowali na kartce pięknego dużego motyla. A teraz Wy pokolorujcie i ozdóbcie jego skrzydełka w piękny wymyślony przez Was sposób. Starajcie się, aby nie wychodzić za linię i kolorować dokładnie nie pozostawiając pustych miejsc. Gdy motyl będzie gotowy możecie wyciąć go po konturach i zawiesić np. w waszym pokoju.

Dla chętnych: odsyłam Was do strony internetowej, gdzie znajdziecie motyla do zrobienia z papieru. Powodzenia!
https://youtu.be/MIMjAwPfhWk
4. „Wiosenne liczenie” – spróbujcie pobawić się z Rodzicami w przeliczanie różnych przedmiotów np. Rodzic zadaje dziecku pytanie: „Policz ile mamy wszystkich drzwi w domu?, ile mamy maskotek?, ile mamy krzeseł? itp. Dziecko przelicza elementy przemieszczając się po całym domu i podaje Rodzicowi wynik.

piątek 27.03.2020r.

Piątek 27.03.2020r.
Temat: ,,Mały ekolog”
1. Zabawa na dobry początek dnia. Dziecko kładzie sobie na głowę dowolny przedmiot ( czapka, skarpetka, mała maskotka) i chodzi w kierunku wskazanym przez rodzica, na przykład: ,, dwa kroki naprzód, trzy kroki do tylu, jeden krok w prawo”. Potem zamieniają się rolami.
2. Zabawa z wierszem ,,Kot Zefir i skarby przyrody” A. Smak – Drewniak. Przygotowujemy maskotkę kota lub jego sylwetę( narysujemy kota, wycinamy go i nakleimy na patyczek) Czytamy dziecku wiersz ( razem z naszym kotkiem) i wspólnie wyszukujemy rad ( Zadbaj o nasze powietrze, do życia zwierząt i ludzi konieczne; Dbajcie dzieci o czyste powietrze, które do oddychania jest nam konieczne; Bez wody na ziemi życia nie będzie i nie sa to jakieś tam kocie brednie). Całość utworu możemy podzielić na części i rozplanować na kilka dni . Razem z dzieckiem zastanawiamy się w jaki sposób nasza rodzina przyczynia się do ochrony przyrody ( np. razem segregujemy śmieci ) – i wykonać do tego ilustracje. Wiersz o ekologii dla dzieci - Kot Zefir i skarby przyrody - Bajki ... https://bajki-zasypianki.pl/wiersz-o-ekologii/
3. Zabawy muzyczne. Wykorzystujemy wykonana wcześniej grzechotkę . Dziecko sprawdza jakie dźwięki ona wydaje. Rodzic wypowiada słowo ekologia” nadając głosowi rożne natężenie ( cicho, głośno, szybko, wolno). Zadaniem dziecka jest grzechotanie w taki sam sposób, w jaki słowo zostało wypowiedziane.
4. Zakładamy kącik przyrody. W kubeczku lub doniczce wypełnionej ziemia dziecko wysiewa rzeżuchę lub sadzi cebulkę, fasolkę ( może być również cos innego). Roślinki trzeba pielęgnować – podlewać codziennie i obserwować. A jak urośnie zrobić zdjęcie – po powrocie do przedszkola pooglądamy, powspominamy i porównamy co nam wyrosło.