Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
gr.B piatek 09.04.2021r.
Piątek 09.04.21r.
Temat: ,,Kosmiczne odkrycia”
1. „Do czego służy koło? – zabawa słownikowa i grafomotoryczna. Rodzic pyta dziecko:
Do czego służy koło?. Następnie Rodzic opowiada o tym, jak wynalezienie
koła ułatwiło ludziom życie. Potem daje dziecku szablony kół w różnych rozmiarach,
dziecko odrysowuje je, wycina i układa zgodnie z poleceniem np. od najmniejszego do największego.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
https://view.genial.ly/5edfa57cfecd2e0dafa678a6/interactive-content-kolo-fortuny-cwiczenia-gimnastyczne
3. Wyprawa w kosmos” – rysowanie gry ściganki matematycznej. Potrzebny będzie karton.
Na środku kartonu należy przykleić słońce. Dziecko ma za zadanie narysować grę ścigankę,
której meta będzie na słońcu. Dziecko samo wymyśla pola z premiami i pułapkami. Na koniec dziecko (wraz z domownikami) gra w grę stworzoną przez siebie.
4. Zachęcam do wykonania małego eksperymentu z dzieckiem. Potrzebna będzie:
- słomka
- taśma klejąca
- nożyczki
- żyłka/nitka
- balon
https://vimeo.com/224050245 film instruktażowy.
gr.B czwartek 08.04.2021r.
Temat: Co robi astronom?
1. Zabawy ruchowe https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
2. Prawy do lewego” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dostaje opaskę/gumkę na lewą rękę. Rodzic prosi dziecko aby prawą rękę dotknęło lewej ręki; prawą ręką dotknęło lewej nogi; lewą ręka dotknęło prawego ucha itd.
3. „Dzieci pana Astronoma” – słuchanie fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej.
Dzieci pana Astronoma (fragment)
Przy ulicy Astronomów,
w jednym z bardzo wielu domów,
mieszkał sobie razem z żoną
roztargniony pan Astronom.
W domu nie widziało go się,
bo wciąż błądził po Kosmosie,
przez ogromne teleskopy,
których zresztą miał na kopy,
przez soczewki i lunety
badał gwiazdy i planety.
Kiedyś, kiedy przez teleskop
patrzył właśnie w dal niebieską,
kiedy w nos mu Księżyc świecił,
głos usłyszał: – Mamy dzieci!
Urodziła nam się naraz
bardzo miłych bliźniąt para!
Syn i córka – on i ona!
Jakie nadać im imiona?
Drogi mężu, pomyśl krzynę,
jak się ma nazywać synek?
– Teleskopek, droga żono –
– rzekł natychmiast pan Astronom.
– A córeczka? – Teleskopka!
Teleskopki, no i kropka!
Rozmowa na temat wiersza: Rodzic zadaje pytania: O kim opowiada wiersz? Przy jakiej
ulicy mieszkała rodzina? Co się w niej wydarzyło? Jakie imiona miały mieć urodzone bliźniaki ?Jak myślisz, dlaczego astronom chciał dzieciom dać takie imiona?
4. „Kim jest astronom?” – burza mózgów. Rodzic zadaje pytanie, dziecko odpowiada. Każda odpowiedź
jest dobra. Na koniec Rodzic odczytuje definicję z encyklopedii: Astronom to naukowiec,
który zajmuje się badaniem kosmosu.
5. „Dobierz w pary rymujące się wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przedstawia pary
obrazków, których nazwy się rymują. Wspólnie je nazywają. Zadaniem dziecka jest dobrać w pary rymujące się nazwy. (w załączniku)
6. Jakie mamy planety w układzie słonecznym? – pomoc do nauki nazw https://youtu.be/yxVMhKt-cvI
gr.B środa 07.04.2021r.
Temat: Lubimy patrzeć w niebo
1. Zabawy ruchowe https://view.genial.ly/5eb2b9e152e86d0d777f4e2f/interactive-image-zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne
2. „Wynalazek” – rozmowa na temat wiedzy na podstawie opowiadania.
Wynalazek - Maciejka Mazan
Tego dnia pani opowiadała nam o tym, jak wynalazki zmieniają świat.
– Nasze domy są pełne wynalazków – powiedziała. – Potraficie zgadnąć, co nimi jest?
Mały Bobek podniósł rękę i wszyscy się zdziwiliśmy, bo normalnie Mały Bobek nic nie wie.
– Pilot od telewizora! – oznajmił Mały Bobek. – Tatuś mówił, że kiedyś trzeba było podejść
do telewizora i zmieniać programy ręcznie i że to byłoby straszne, gdyby musiał tyle razy
wstawać z kanapy.
Zaczęliśmy się śmiać, no bo ten Bobek sam nie wie, co mówi, ale pani nas zaskoczyła – przyznała mu rację! Wtedy wszyscy zaczęliśmy podnosić ręce, nikt przecież nie chciał być gorszy od Bobka.
Tosia powiedziała, że wynalazkiem jest na przykład telewizor.
– Co ty mówisz? – zdziwił się Bobek. – To co było, jak nie było telewizorów?
– Internet – odezwała się Ala.
– Nie, internetu też nie było – oznajmiła pani.
– Na długo? – chciał wiedzieć Aleksander.
– W ogóle. Internet to też wynalazek.
Mały Bobek aż usiadł, bo zakręciło mu się w głowie.
– Jak to? To kiedyś nie było ani telewizorów, ani internetu? To gdzie ci biedni ludzie oglądali
filmy?
– W kinie – oznajmiła Ernesta.
– Kin także kiedyś nie było. Ani filmów. To wszystko są wynalazki – wyjaśniła pani.
Bobek złapał się za głowę, bo bał się, że mu pęknie z wrażenia.
– Wiesz co, Bobek – powiedział niemiłosiernie Aleksander. – Samochodów też kiedyś
nie było.
Bobek spojrzał na panią.
– Proszę pani, niech pani coś powie Aleksandrowi! Nie można tak fantazjować!
– Gdyby ludzie nie fantazjowali, to nadal poruszaliby się pieszo – powiedziała pani. – I podróż
z miasta do miasta trwałaby wiele tygodni. A z kraju do kraju – kilka miesięcy albo lat!
– A teraz dzięki wynalazcom wsiadasz do samolotu i lecisz, gdzie chcesz! – oznajmiła Nikola.
– Na przykład ja z rodzicami poleciałam do Egiptu.
– To Egipt nie jest w Polsce? – zdziwił się Bobek.
– Bobek! Dlaczego myślisz, że Egipt leży w Polsce? – krzyknął Aleksander.
– Bo lecieliśmy tam pięć godzin. I tyle samo jedziemy w odwiedziny do babci, a babcia
mieszka w Polsce – wymamrotał oszołomiony Bobek.
– To wszystko jeszcze nic – oświadczył dumnie Aleksander. – Nie wiem, czy wiecie, ale
trwają już prace nad portalami. To taki wynalazek, dzięki któremu przechodzi się w sekundę
z jednego miejsca w drugie. Nawet gdyby to miejsce znajdowało się na końcu świata!
– Naprawdę? A gdzie są prowadzone te prace? – spytała pani.
– Na razie u mnie w pokoju, ale zamierzam przenieść się do garażu, bo mama narzeka,
że strasznie bałaganię. Te portale będzie się otwierało takim pilotem jak od telewizora. Pyk
i już się jest tam, gdzie się chciało być. Tylko właśnie badania zostały chwilowo wstrzymane,
ponieważ zrobiłem parę zmian w naszym pilocie od telewizora i tata nie był zadowolony.
A przecież mu tłumaczyłem, że to wynalazek, który zmieni świat!
– Nie poddawaj się – odezwał się przejęty Marek. – Ja ci mogę nawet przynieść naszego
pilota. Moja siostra właśnie zaczęła się fascynować księżniczkami. I ja z nią muszę się bawić
w bale księżniczek i być księciem. I muszę z nią tańczyć i mówić jej, że jest piękna i takie tam.
A jak nie chcę, to ona od razu leci do mamy na skargę. Aleksandrze, przyjacielu, jeśli wymyślisz
taki wynalazek, dzięki któremu będę mógł uciec przed moją siostrą na drugi koniec świata,
to będzie to największy wynalazek w dziejach ludzkości!
Rozmowa dotycząca treści opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania: O czym rozmawiały
dzieci w przedszkolu? Bez jakich wynalazków – odkryć dzieci nie wyobrażały sobie życia?
Jakie wynalazki ułatwiają ludziom życie? Dlaczego zdobywanie wiedzy jest takie ważne?
3. „Mapa kosmosu – Układ Słoneczny” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku mapę Układu Słonecznego. Wspólnie znajdują Słońce, Ziemię i odczytują nazwy innych planet. (mapa w załączniku)
4. https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA film przedstawiający Układ Słoneczny
5. Oblicz i zaznacz właściwe odpowiedzi https://view.genial.ly/5e78ada20fcfb90d9fa37e04/presentation -układ słoneczny
gr.B środa 31.03.2021r.
Temat: ,,WIELKANOCNY KOSZYCZEK”
1. Zakręć kołem i wykonaj ćwiczenie, które wylosowałeś https://wordwall.net/pl/resource/1106357/%c4%87 cwiczenia-gimnastyczne
2. Rodzic przygotowuje figury geometryczne (wycięte z kolorowego papieru trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła.) dziecko układa z nich koszyczek wielkanocny. Po wykonaniu zadania rodzic zadaje pytania: ile wykorzystałeś kół (trójkątów, kwadratów, prostokątów)?
3. Rodzic przedstawia dziecku ilustrację z koszyczkiem wielkanocnym. Zadaje dziecku pytania: co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką? Z kim powinno się iść? Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Rodzic tłumaczy dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego: jajka – nowe życie, baranek – symbol Pana Jezusa, owies – wiosna, wędlina – dostatek, chleb – żeby go nigdy nie zabrakło, babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.
4. Czy to są wielkanocne zwyczaje? Zaznacz właściwą odpowiedź https://wordwall.net/pl/resource/1180098
5. Znikająca skorupka – eksperyment z jajkiem.
Zanurzamy:
- jedno surowe jajko w szklance z octem,
- drugie surowe jajko w szklance z wodą.
Szklanki przykrywamy kartką papieru – pozostawiamy na noc.
Dzieci obserwują jajka, mogą dotykać jajka, aby przekonać się wyciągać wnioski i stwierdzać, co się stało np. że twarda skorupka zniknęła w szklance z octem.
gr.B wtorek 30.03.2021r.
Temat: ,,W KUCHNI PACHNIE WIELKANOCĄ”
1. Dziecko dostaje kartkę z czterema symbolicznie narysowanymi zającami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń:
• Dorysuj 2 zające. Ile zajączków masz na kartce?
• Dorysuj jeszcze 1 zająca. A teraz ile masz zajączków na kartce?
• Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat.
2. Kroimy wyrazy – zabawa dydaktyczna.
Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek itp.
Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.
3. Wielkanocna kompozycja – praca plastyczna, wykorzystanie techniki decoupage.
Potrzebne będą: kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki. Zadaniem dziecka jest stworzenie pracy, która będzie opowiadała o równych wielkanocnych zwyczajach.
4. Układamy rymy – zabawa dydaktyczna. Dziecko otrzymuje dużo liczmanów w różnych kolorach. Rodzic prezentuje rytm najpierw dwu, potem trzy, a może nawet czteroelementowy. Dziecko ze swoich liczmanów kontynuuje rozpoczęty przez rodzica rytm.
5. Rodzic prosi aby dziecko opowiedziało co przedstawiają ilustracje. Rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.