Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

Błąd
  • [SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but klasy1-3/2015-10-16_Szkola_Latania_Krosno is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.
  • [SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but experymentarium/bezwl. is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.

Pierwszaki eksperymentują

Od października w naszej szkole ruszyły zajęcia Experymentarium dla klas pierwszych. Podczas nich uczniowie poznają zagadnienia z zakresu fizyki, geografii oraz wykonują przyrządy, pomagające zrozumieć zjawiska z otaczającego świata.
I tak w czasie kolejnych zajęć dzieci dowiedziały się, że światło białe nie jest wcale białe i wykonały Koło Newtona.
Podczas kolejnych zajęć dzieci budowały proste, ale niezwykle efektowne modele, których istotą działania jest ruch obrotowy. W ten sposób zobaczyły, że nasze oczy łatwo oszukać, a Ziemia nie jest idealną kulą.
Dowiedziały się także, jak to się dzieje, że słyszymy różne dźwięki i zbudowały prosty telefon.
A na ostatnich zajęciach przekonały się, że możliwe jest przyciąganie bez magnesu i na koniec zajęć powstały wspaniałe elektroskopy.

Uczymy się latać

16 października młodzi odkrywcy z Experymentarium wybrali się do Krosna, a dokładniej do krośnieńskiego "Mechanika", szkoły, przy której powstał Ośrodek Szkolenia Lotniczego. Dzieci mogły popróbować pilotażu na symulatorze szybowcowym. Nie było to łatwe zadanie ale super sobie poradziły. Dziewczyny wykazały się doskonałą precyzją. Atrakcją był też ultralekki samolot SAMBA XXL, do którego można było wejść i poczuć się choć przez chwilę, jak prawdziwy pilot.

Pełni wrażeń, nowych doświadczeń i wiedzy na temat latania, szybowców i samolotów wróciliśmy do Rzeszowa.

{gallery}klasy1-3/2015-10-16_Szkola_Latania_Krosno{/gallery}

 

Experymentarium 1 na VI Pikniku Wiedzy "Dzień Odkrywców"

13 czerwcaExperymentarium 1” gościło na VI Dniu Odkrywców zorganizowanym w Rzeszowie przez Stowarzyszenie Explores i firmę POLIMEDIA. Udział w tym wielkim święcie nauki mogliśmy wziąć dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Ars Scientia popularyzującym naukę. Nasze stoisko znajdowało się w Strefie Nauki. Tym razem wraz z odwiedzającymi budowaliśmy model maszyny Goldberga i nie tylko. Można też było wykonać samodzielnie lub z pomocą rodziców model skrzyżowania z działającą sygnalizacją świetlną.
Stoisko przez cały czas od godz. 11.00 do 18.00 było oblegane przez uczestników Pikniku. Ciekawość budził również sam projekt Szkolnego Centrum Nauki „Experymentarium 3Z”.
Odwiedziła nas również Pani Dyrektor Teresa Kunecka.

Dziękujemy wszystkim za miłe słowa i znakomitą zabawę.

Mecenat nad naszym stoiskiem objęło PGE Dystrybucja S.A.

Wiatr wieje, łódź płynie... czyli żaglówka jako laboratorium fizyczne

Żaglówka to urządzenie, za pomocą którego można zademonstrować wykorzystanie wielu praw fizyki. Przekonali się o tym młodzi odkrywcy uczetniczący w majowych zajęciach Experymentarium 3Z. Wykorzystując proste narzędzia i materiały wykonali wspaniały model z mechanizmem napędowym. Mocowanie silniczka i podłączanie bateryjek to już poważna sprawa. Pokazom i demonstracjom działania żaglówki nie było końca. A ile przy tym wspaniałej zabawy i towarzyszącej jej radości. Zobaczcie sami...

Projekt dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

 

logo pil

Jak jedną ręką przenieść góry? Prasa hydrauliczna

Niemożliwe staje się możliwe, a to dzięki  wspaniałym wynalazkom, które ułatwiają życie człowiekowi, pozwalają dysponować ogromną siłą, znacznie przewyższającą  możliwości ludzkich mięśni. Takim urządzeniem jest np. prasa hydrauliczna. Maszyna ta działa w oparciu o prawo Pascala, z którego wynika, że ciśnienie jest proporcjonalne do powierzchni.
Aby wykonać prosty, a efektowny model prasy hydraulicznej wykorzystaliśmy dwie strzykawki o różnych średnicach, połączone rurką z zamontowanymi w nich tłokami, uprzednio wypełnione cieczą. Układ taki umieściliśmy na podstawce wykonanej ze sklejki. Teraz wystarczy nacisnąć na tłok mniejszej strzykawki i zobaczyć, jak zachowa się tłok strzykawki większej i na odwrót. Różnica jest wyczuwalna.


Nasz model działa pięknie! Możemy już podnosić i przenosić ciężary oraz kształtować najtwardsze materiały i tworzywa.