Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
Walentynki 2017
Tegoroczne Walentynki w naszej szkole przybrały kolor miłości. Wszystkie klasy odpowiedziały na apel SU i w tym dniu ubrały się na czerwono. Przedstawiciele SU odwiedzili wszystkie klasy, przeliczyli walentynkowych uczniów oraz zrobili dokumentację fotograficzną.
Słodki poczęstunek otrzymały klasy, w których wszyscy uczniowie wraz z wychowawcami przybrali barwy miłości, a były to:
klasa 0a, klasa 0b, klasa 1b, klasa 3b.
Uwagę SU zwróciła walentynkowa dekoracja sali 44, której gospodarzem jest klasa 3c.
Samorząd Uczniowski rozdał również pocztę walentynkową oraz przygotował zabawę dla klas starszych.
Początki pisma
Po krótkim wstępie ukazującym dzieje kształtowania się pisma na uczniów czekało zadanie polegające na wylepieniu z gliny tabliczki, na której następnie należało napisać swoje imię za pomocą run. Był to rodzaj pisma stosowany przez Wikingów. Uczniowie zapoznali się z artefaktami, czyli ruchomymi źródłami archeologicznymi, wśród których były fragmenty ceramiki, krzemienie, jak również repliki zabytków archeologicznych wykonane z brązu i żelaza.
Warsztaty bardzo się podobały. Czekamy na kolejne spotkanie z archeologią.
Warsztaty archeologiczne
Głównym tematem warsztatów było zapoznanie uczniów z materiałem archeologicznym. Studentki III roku archeologii UR – Aleksandra Habrat i Wiktoria Rzepka przedstawiły prezentację, która zapoznała dzieci z zagadnieniami związanymi z zawodem archeologa – czym jest archeologia, jaki jest podstawowy podział źródeł archeologicznych, jakie są narzędzia pracy archeologa w czasie wykopalisk. Kolejnym punktem warsztatów było zaprezentowanie replik zabytków archeologicznych, które dzieci mogły dotknąć, czego nie zapewni wizyta w muzeum. Wśród nich były ozdoby (brązowa bransoleta i naramiennik, srebrna zausznica), części stroju (szpile i fibule), żelazne umbo tarczy i ostroga z kolcem. Oprócz metalowych replik zabytków studentki przyniosły ze sobą naczynie gliniane będące popielnicą, w której umieszczone były przepalone szczątki zmarłych. Jest to tzw. urna twarzowa. Największym zainteresowaniem cieszyły się mini-wykopaliska, w czasie których dzieci wczuły się w rolę „prawdziwego” archeologa. Zadaniem dzieci było wykopanie fragmentów naczynia wykonanego z papieru i poskładanie go w całość. Uczniowie mieli również możliwość zapoznania się z surowcami pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, czyli lnu i wełny, które wykorzystywane były w przeszłości do wytwarzania ubrań.