„Co pływa, co tonie?”

 

„Co pływa, co tonie?”

Na zajęciach uczniowie z klas I sprawdzali, które przedmioty toną, a które pływają. W wyniku przeprowadzonych doświadczeń okazało się, że drewno unosi się na wodzie, więc wykonały tratwę z żaglem.

 

Czytaj więcej: „Co pływa, co tonie?”

Breloczek

Podczas ostatnich zajęć Experymentarium pierwszoklasiści zastanawiali się, jaki przedmiot przyda się w codziennym życiu, który pomoże znaleźć lub rozpoznać swoją własność. Bawiąc się drewnianymi klockami – czyścili, polerowali, ozdabiali, niektórzy nawet sami wiercili otwory – stworzyli breloczki. Na koniec breloczki zawieszone zostały przy plecakach.

Napiąć i wystrzelić... Magnusa efekt

Napiąć i wystrzelić. Poleci... ale jak? Efekt Magnusa... czyli, co się dzieje, gdy walec toczy się... w powietrzu, sprawdzali mali odkrywcy z Experymentarium. Wystarczą dwa kubki plastikowe lub styropianowe, gumka recepturka i taśma klejąca (najlepiej sprawdza się taśma izolacyjna). Fantastyczna zabawa: maksimum fizyki - minimum środków... Zobaczcie sami...

Ocean w butelce

Podczas ostatnich zajęć Experymentarium pierwszaki próbowały mieszać ze sobą różne substancje. Sprawdziły, że niektóre substancje stałe rozpuszczają się w wodzie, a inne nie. Podobnie zachowywały się substancje w stanie ciekłym. Podczas próby zmieszania ze sobą wody i oleju stwierdziły, że te dwie ciecze nie mieszają się ze sobą – olej jest lżejszy od wody i dlatego unosi się na jej powierzchni. Aby łatwiej rozróżnić wodę od oleju, zabarwiły ją atramentem. Następnie koniecznie starały się zmieszać ze sobą te dwie ciecze, ale nawet jeśli na moment się to udało, kiedy tylko przestały potrząsać butelką – woda i olej natychmiast się rozwarstwiały. A wewnątrz butelki tworzyły się bardzo efektowne bąbelki, jedne małe, inne całkiem okazałe. ...I tak pierwszoklasiści zamknęli ocean w butelce.

Wiatraki

Na ostatnich zajęciach Experymentarium, uczniowie z klas I próbowali odpowiedzieć na pytanie „Co to jest wiatr i czy można go zobaczyć?, a zadaniem, jakie mieli wykonać, była budowa wiatraka. W czasie dwóch kolejnych zajęć uczniowie wycinali, ozdabiali i  cięli piłą deseczki. W efekcie powstały wspaniałe działające wiatraki.