Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
gr.B środa 07.04.2021r.
Temat: Lubimy patrzeć w niebo
1. Zabawy ruchowe https://view.genial.ly/5eb2b9e152e86d0d777f4e2f/interactive-image-zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne
2. „Wynalazek” – rozmowa na temat wiedzy na podstawie opowiadania.
Wynalazek - Maciejka Mazan
Tego dnia pani opowiadała nam o tym, jak wynalazki zmieniają świat.
– Nasze domy są pełne wynalazków – powiedziała. – Potraficie zgadnąć, co nimi jest?
Mały Bobek podniósł rękę i wszyscy się zdziwiliśmy, bo normalnie Mały Bobek nic nie wie.
– Pilot od telewizora! – oznajmił Mały Bobek. – Tatuś mówił, że kiedyś trzeba było podejść
do telewizora i zmieniać programy ręcznie i że to byłoby straszne, gdyby musiał tyle razy
wstawać z kanapy.
Zaczęliśmy się śmiać, no bo ten Bobek sam nie wie, co mówi, ale pani nas zaskoczyła – przyznała mu rację! Wtedy wszyscy zaczęliśmy podnosić ręce, nikt przecież nie chciał być gorszy od Bobka.
Tosia powiedziała, że wynalazkiem jest na przykład telewizor.
– Co ty mówisz? – zdziwił się Bobek. – To co było, jak nie było telewizorów?
– Internet – odezwała się Ala.
– Nie, internetu też nie było – oznajmiła pani.
– Na długo? – chciał wiedzieć Aleksander.
– W ogóle. Internet to też wynalazek.
Mały Bobek aż usiadł, bo zakręciło mu się w głowie.
– Jak to? To kiedyś nie było ani telewizorów, ani internetu? To gdzie ci biedni ludzie oglądali
filmy?
– W kinie – oznajmiła Ernesta.
– Kin także kiedyś nie było. Ani filmów. To wszystko są wynalazki – wyjaśniła pani.
Bobek złapał się za głowę, bo bał się, że mu pęknie z wrażenia.
– Wiesz co, Bobek – powiedział niemiłosiernie Aleksander. – Samochodów też kiedyś
nie było.
Bobek spojrzał na panią.
– Proszę pani, niech pani coś powie Aleksandrowi! Nie można tak fantazjować!
– Gdyby ludzie nie fantazjowali, to nadal poruszaliby się pieszo – powiedziała pani. – I podróż
z miasta do miasta trwałaby wiele tygodni. A z kraju do kraju – kilka miesięcy albo lat!
– A teraz dzięki wynalazcom wsiadasz do samolotu i lecisz, gdzie chcesz! – oznajmiła Nikola.
– Na przykład ja z rodzicami poleciałam do Egiptu.
– To Egipt nie jest w Polsce? – zdziwił się Bobek.
– Bobek! Dlaczego myślisz, że Egipt leży w Polsce? – krzyknął Aleksander.
– Bo lecieliśmy tam pięć godzin. I tyle samo jedziemy w odwiedziny do babci, a babcia
mieszka w Polsce – wymamrotał oszołomiony Bobek.
– To wszystko jeszcze nic – oświadczył dumnie Aleksander. – Nie wiem, czy wiecie, ale
trwają już prace nad portalami. To taki wynalazek, dzięki któremu przechodzi się w sekundę
z jednego miejsca w drugie. Nawet gdyby to miejsce znajdowało się na końcu świata!
– Naprawdę? A gdzie są prowadzone te prace? – spytała pani.
– Na razie u mnie w pokoju, ale zamierzam przenieść się do garażu, bo mama narzeka,
że strasznie bałaganię. Te portale będzie się otwierało takim pilotem jak od telewizora. Pyk
i już się jest tam, gdzie się chciało być. Tylko właśnie badania zostały chwilowo wstrzymane,
ponieważ zrobiłem parę zmian w naszym pilocie od telewizora i tata nie był zadowolony.
A przecież mu tłumaczyłem, że to wynalazek, który zmieni świat!
– Nie poddawaj się – odezwał się przejęty Marek. – Ja ci mogę nawet przynieść naszego
pilota. Moja siostra właśnie zaczęła się fascynować księżniczkami. I ja z nią muszę się bawić
w bale księżniczek i być księciem. I muszę z nią tańczyć i mówić jej, że jest piękna i takie tam.
A jak nie chcę, to ona od razu leci do mamy na skargę. Aleksandrze, przyjacielu, jeśli wymyślisz
taki wynalazek, dzięki któremu będę mógł uciec przed moją siostrą na drugi koniec świata,
to będzie to największy wynalazek w dziejach ludzkości!
Rozmowa dotycząca treści opowiadania. Rodzic zadaje dziecku pytania: O czym rozmawiały
dzieci w przedszkolu? Bez jakich wynalazków – odkryć dzieci nie wyobrażały sobie życia?
Jakie wynalazki ułatwiają ludziom życie? Dlaczego zdobywanie wiedzy jest takie ważne?
3. „Mapa kosmosu – Układ Słoneczny” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku mapę Układu Słonecznego. Wspólnie znajdują Słońce, Ziemię i odczytują nazwy innych planet. (mapa w załączniku)
4. https://www.youtube.com/watch?v=FDmIkrCR4AA film przedstawiający Układ Słoneczny
5. Oblicz i zaznacz właściwe odpowiedzi https://view.genial.ly/5e78ada20fcfb90d9fa37e04/presentation -układ słoneczny
gr.B środa 31.03.2021r.
Temat: ,,WIELKANOCNY KOSZYCZEK”
1. Zakręć kołem i wykonaj ćwiczenie, które wylosowałeś https://wordwall.net/pl/resource/1106357/%c4%87 cwiczenia-gimnastyczne
2. Rodzic przygotowuje figury geometryczne (wycięte z kolorowego papieru trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła.) dziecko układa z nich koszyczek wielkanocny. Po wykonaniu zadania rodzic zadaje pytania: ile wykorzystałeś kół (trójkątów, kwadratów, prostokątów)?
3. Rodzic przedstawia dziecku ilustrację z koszyczkiem wielkanocnym. Zadaje dziecku pytania: co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką? Z kim powinno się iść? Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Rodzic tłumaczy dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego: jajka – nowe życie, baranek – symbol Pana Jezusa, owies – wiosna, wędlina – dostatek, chleb – żeby go nigdy nie zabrakło, babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.
4. Czy to są wielkanocne zwyczaje? Zaznacz właściwą odpowiedź https://wordwall.net/pl/resource/1180098
5. Znikająca skorupka – eksperyment z jajkiem.
Zanurzamy:
- jedno surowe jajko w szklance z octem,
- drugie surowe jajko w szklance z wodą.
Szklanki przykrywamy kartką papieru – pozostawiamy na noc.
Dzieci obserwują jajka, mogą dotykać jajka, aby przekonać się wyciągać wnioski i stwierdzać, co się stało np. że twarda skorupka zniknęła w szklance z octem.
gr.B poniedziałek 29.03.2021r.
Temat: ,,PISANKI, KRASZANKI”
1. Słuchanie wiersza „Pisanki” Doroty Gellner.
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!
Rodzic zadaje pytania: Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Dlaczego nie je się pisanek?
2. Dlaczego przed Wielkanocą malujemy jajka?
Rozmowa o tradycji związanej z malowaniem pisanek.
3. „Małe – duże jajo kurze” zabawa ruchowo naśladowcza.
Małe – duże (na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone)
Jajo kurze,
Jajo kurze,
Jajo kurze.
Duże – małe, (na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie)
Doskonałe, (klepanie się rękami po brzuchu)
Doskonałe,
Mniam. (klaśnięcie w dłonie)
4. Jajka małe i duże. Zabawa dydaktyczna (prezentacja w załączniku)
Rodzic rozmawia z dzieckiem: jak należy obchodzić się z jajkiem? czy wszystkie jajka są tej samej wielkości? czy wszystkie jajka mają delikatną skorupkę? czy znasz nazwy ptaków, które zniosły te jajka?
gr.B wtorek 30.03.2021r.
Temat: ,,W KUCHNI PACHNIE WIELKANOCĄ”
1. Dziecko dostaje kartkę z czterema symbolicznie narysowanymi zającami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń:
• Dorysuj 2 zające. Ile zajączków masz na kartce?
• Dorysuj jeszcze 1 zająca. A teraz ile masz zajączków na kartce?
• Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat.
2. Kroimy wyrazy – zabawa dydaktyczna.
Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek itp.
Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.
3. Wielkanocna kompozycja – praca plastyczna, wykorzystanie techniki decoupage.
Potrzebne będą: kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki. Zadaniem dziecka jest stworzenie pracy, która będzie opowiadała o równych wielkanocnych zwyczajach.
4. Układamy rymy – zabawa dydaktyczna. Dziecko otrzymuje dużo liczmanów w różnych kolorach. Rodzic prezentuje rytm najpierw dwu, potem trzy, a może nawet czteroelementowy. Dziecko ze swoich liczmanów kontynuuje rozpoczęty przez rodzica rytm.
5. Rodzic prosi aby dziecko opowiedziało co przedstawiają ilustracje. Rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.
piątek 26.06.2020r.
Piątek 26.06.2020r.
Temat: „ Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”
1. Moja miejscowość – rozmowa o rodzinnej miejscowości. Rodzic posługuje się dostępnymi materiałami (książki, plan miasta, publikacje, pamiątki, Internet) i zapoznaje dziecko z zabytkami, atrakcjami Rzeszowa .
2. Spacer po naszym mieście – zachęcenie dziecka do poznawania walorów oraz utrwalanie poznanych miejsc w Rzeszowie.
3. Folder turystyczny – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje materiały korzystając z dostępnych materiałów – fotografie, pokolorowane rysunki – można wydrukować z Internetu. Dzieci tworzą foldery reklamowe Rzeszowa – na kolorowym arkuszu A3 – dzielą go na 3 części i na bocznych częściach umieszczają fotografie, rysunki. W centralnej części ulotki przyklejamy uproszczony plan Rzeszowa (umieszczamy w nim główne ulice, miejsca znane dziecku oraz ulice zamieszkania z narysowanym budynkiem mieszkalnym).
4. Na zakończenie zapraszam dzieci do nauki piosenki „Niech żyją wakacje”
https://youtu.be/BauTov9xmZY