Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
wtorek 09.06.2020r.
Wtorek 09.06.2020r.
Temat,, Olimpiada zwierzątek”
1. Zabawa badawcza ,,Kolorowa woda”. Przygotowujemy: 6 jednakowych szklaneczek lub słoiczków, barwniki (zamiast nich można użyć kolorowej bibuły), ciepła woda, ręcznik papierowy, taca. Dziecko ogląda zgromadzone przedmioty, następnie pomaga w wykonaniu doświadczenia. Ustawiamy szklanki obok siebie, ciepłą wodę wlewamy do pierwszej, trzeciej i piątej i dodajemy do nich barwniki. Prosimy dziecko, aby papierowe ręczniki poskładało w paski ( 3 sztuki), a rodzic wkłada je do szklanek, zanurzając jeden koniec w wodzie z barwnikiem, a drugi wkładając do sąsiedniej szklanki bez wody. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się będzie działo z woda i ręcznikami ( woda przemieści się do pustych szklanek).
2. ,,Przygody zajączka Szarka” – opowiadanie Cz. Janczarskiego ,,Bieg z przeszkodami”. Czytamy dziecku opowiadanie (z obrazkami ) po czym rozmawiamy na jego temat. Przykładowe pytania: ,, Kto był największym leniuchem w Zajączkowie?; Co robili od rana rówieśnicy Szarka?; Co było zmartwieniem mamy Szarka?; Jaki wpływ miały na Szarka ,,przygody z pierzyna”?; O czym był afisz?; Kto wygrał olimpiadę?; jakie uczucia towarzyszyły Szarkowi po wygranej?; Podkreślamy na przykładzie Szarka role zdrowego odżywiania i ruchu fizycznego dla zdrowia.
Posłuchajcie opowiadania:
http://absolutnienieperfekcyjna.blogspot.com/2014/03/cz-janczarski-bieg-z-przeszkodami-czyli .html opowiadanie ,,Bieg z przeszkodami
http://polscy-ilustratorzy.blogspot.com/2010/05/bieg-z-przeszkodami.htm to samo opowiadanie
3. ,,Ruch to zdrowie” – zabawy ruchowe a) ,,Piłki” – dziecko skacze obunóż w jednym miejscu. Następnie rodzic podaje rożne kierunki (do przodu, do tylu, w bok). Zadaniem dziecka jest skakanie w podanym kierunku. b) ,,Niebo i ziemia” – dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło: Niebo! – wspina się na palce, wyciągając ręce do góry. Na hasło: Ziemia! – wykonuje siad podparty. c) ,,Cień” – zabawa w parach - jedna osoba idzie przodem wykonując rożne ruchy, a druga stara się je naśladować. Potem następuje zmiana.
poniedziałek 08.06.2020r.
Poniedziałek 08.06.2020r.
Temat ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”
1. ,,Jak dbam o zdrowie”? – zagadki dotykowe. Przygotowujemy trzy woreczki wypełnione rzeczami podzielonymi tematycznie: warzywa i owoce (dowolne), przyrządy do ćwiczeń ruchowych (np. skakanka, piłka, woreczek wypełniony grochem) oraz przybory do higieny osobistej (np. grzebień, szczoteczka do zębów ...). Dziecko poprzez dotyk próbuje odgadnąć co się może znajdować w workach. Następnie wyciąga po kolei każdą rzecz i określa do czego służy. Po wyciągnięciu wszystkich zadajemy mu pytania: Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa?; Dlaczego powinniśmy się dużo ruszać?; W jaki inny sposób możemy dbać o zdrowie? Dziecko powinno dojść do wniosku, ze to wszystko sprzyja zdrowiu. Zwracamy również uwagę , ze przybory higieny osobistej należą wyłącznie do jednej osoby i nikt inny nie powinien z nich korzystać. A teraz zapraszam do zabawy przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=ImUd_iXFFN4 - piosenka ,,Ruch to zdrowie”
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs -piosenka ,,Jarzynowa gimnastyka”
2. ,,W zdrowym ciele zdrowy duch” – historyjka obrazkowa (cz. 4, str.36) Dziecko uzupełnia historyjkę obrazkowa przedstawiającą dzień Kamila i kończy numerowanie obrazków. Następnie opowiada, co się wydarzyło oraz dlaczego historyjka ma taki tytuł.
https://www.youtube.com/watch?v=U7OOKkx_SRc - piosenka ,,To wie każdy zuch”
3. ,,Ruchoma kostka” – zabawa ruchowa (dla całej rodziny). Rodzic rzuca kostka – ile oczek wyrzuci, taka liczbę ćwiczeń wykonuje dziecko ( np. skłony, przysiady, pajacyki).
czwartek 04.06.2020r.
Czwartek 04.06.2020r.
Temat: „Tajemnice świata owadów”
1. Owadzie rymowanki – na początku rodzic zapoznaje dziecko z popularnymi owadami. Następnie rodzic recytuje początek rymowanki, dziecko stara się dopowiedzieć rymującą się nazwę owadów:
Lata sobie koło nosa (osa)
Lata sobie koło ucha (mucha)
Lata sobie wokół czoła (pszczoła)
Wypowiada śmieszne słówka (mrówka)
Cały dzień się tylko błąka(biedronka)
Nikt go nigdy nie dogoni (pasikonik)
Ciągle stuka: puk, puk, puk (żuk)
Czasem barwny, czasem złoty, to nad łąką fruwa (motyl)
2. Po co są owady na łące? - rodzic wyjaśnia na czym polega rola owadów (owady są pożywieniem dla innych zwierząt – ptaków i gryzoni; owady oczyszczają łąkę ze szczątków roślin i zwierząt; owady zamieniają naturalne odpadki w ziemię; tunele drążone przez owady sprzyjają napowietrzeniu ziemi, dzięki czemu rośliny lepiej rosną; niektóre owady zjadą szkodniki i nie trzeba stosować środków chemicznych, żeby się ich pozbyć; owady zapylają rośliny. Następnie zapraszam do pooglądania filmiku o życiu pszczół.
Film: „Jak pszczoły robią miód”
https://youtu.be/aO67AbeIOAk
3. Na koniec warto wykorzystać pomysły do wykonania pszczółki, do wyboru:
Praca plastyczna: Pszczółka z rolki po papierze toaletowym
https://youtu.be/wqwIoUeKoj0
lub : Pszczółka praca plastyczna
https://youtu.be/KNgDitm-oEE
piątek 05.06.2020r.
Piątek 05.06.2020r.
Temat: „Zakładamy zielnik”
1. Pachnąca łąka – dziecko wspólnie z rodzicem stara się wymienić jak najwięcej korzyści wynikających z funkcjonowania ekosystemu łąki (odpoczynek, pastwiska dla zwierząt wiejskich, miejsce zamieszkania licznych gatunków zwierząt – w tym owadów, miejsce rozwoju i wzrostu roślinności. Rodzic uczula dziecko, że nie wolno niszczyć roślin, gdyż są one potrzebne przyrodzie.
Aby poznać inne ciekawostki dotyczące łąki zobaczcie filmik :
Wędrówki Skrzata Borówki – łąka https://youtu.be/LKLf5EN1Ff4
2. Poznajemy rośliny - na łąkach rośnie wiele gatunków roślin zielnych. Najpopularniejsze i najbardziej charakterystyczne rośliny zielne polskich łąk to: trawy, zioła, koniczyna, kaczeńce, pierwiosnki, zawilce, sasanki, krokusy, jaskry, stokrotki, fiołki, chabry, złocienie, niezapominajki, dzwonki, mniszek lekarski, łubin, szczaw, groszek, babka.
Pooglądajcie wspólnie te rośliny łąkowe https://www.medianauka.pl/rosliny-lakowe
3. Zakładamy zielnik - zapraszam do zainteresowania dzieci odkrywaniem i poznawaniem przyrody. Podczas wspólnego spaceru z dzieckiem zbieramy różne rodzaje roślin (zioła, kwiaty, liście) – uczulamy dziecko, że zrywamy tylko po jednym listku – szanujemy rośliny, gdyż one są bardzo ważne dla ludzi i całej przyrody. Zapoznajemy dziecko z nazwami roślin, korzystamy z dostępnych materiałów: Internetu, książek. Zebrane rośliny wkładamy i suszymy w gazecie. Po wysuszeniu przyklejamy po jednej roślinie na kartkę, podpisujemy. Można wykonać pierwszą stronę tytułową, zszyć kartki i stworzyć album.
sroda 03.06.2020r.
Środa 03.06.2020r.
Temat: „Owoce to samo zdrowie!”
1. Jaki to owoc? – zabawa z sylabami. Rodzic dzieli nazwy owoców na sylaby (np. ma-li-na) zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to owoc, czyli połączyć sylaby w cały wyraz. Następnie można pobawić się z dzieckiem w podawanie głosek na początku wyrazu: jaki jeden dźwięk słychać na początku wyrazu malina (m). Można też do podawanych wyrazów szukać rymów np. malina – dziewczyna itp. Można również wykorzystać prawdziwe owoce do tej zabawy, a po skończeniu dzieci mogą wykonać owocowe szaszłyki lub koreczki (zwracamy uwagę, żeby te same owoce nie sąsiadowały ze sobą. Podczas tej zabawy kulinarnej dzieci mogą zaobserwować jak wyglądają pestki w poszczególnych owocach.
2. Zapraszam do nauki piosenki w wykonaniu zespołu Fasolki pt: „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”
https://youtu.be/ODZGWROvCpg
3. Owoc – efekt ciężkiej pracy – rodzic odczytuje opowiadanie:
Przyszła wiosna. W sadzie stało sobie drzewo. Smutne było , nagie – bo zima ledwo co odeszła. Ale pewnego dnia zza chmurki wyjrzało leniwe słoneczko przywitało się z drzewem i stwierdziło, że pora zbierając się do ciężkiej pracy. Świeciło tak i świeciło, przygrzewało i przygrzewało, coraz mocniej i mocniej, aż we wnętrzu drzewa obudziły się soki. Zaczęły krążyć w pniu, aż po czubki gałęzi. Kiedy tylko słońce przygrzało, w sadzie pojawił się ogrodnik. Usunął z drzewa wszystkie chore i niepotrzebne gałęzie. Posmarował maścią , aby żadne szkodniki nie dostały się do wnętrza pnia. W końcu na drzewie zaczęły pojawiać się pierwsze listki i kwiaty. Drzewo bardzo ciężko pracowało, żeby wytworzyć zalążki listków i pączki z kwiatami. Niestety, nie może jeszcze odpocząć. Kwiatki muszą zwabić owady, więc drzewo stara się zwabić owady, zatem drzewo wytwarza piękne zapachy. Te aromaty wabią owady, na przykład pszczoły. Pszczoły zbierają z kwiatków pyłek. Część chowają do specjalnych kieszonek na tylnych łapkach, ale druga częścią zapylają kwiaty. Dzięki temu na drzewach będą mogły pojawić się owoce. Owoce są jak dzieci. Żeby urosły, drzewo musi dostarczyć im jedzenie. Codziennie ciężko pracuje, posyłając owocom składniki niezbędne do wzrostu. A owoce rosną i rosną. Ogrodnik codziennie obserwuje drzewo i jego owoce. Gdy jakiś owoc ma robaczka albo zaczyna się psuć, wtedy ogrodnik usuwa go z drzewa. A gdy przychodzi lato i owoce dojrzewają, wtedy ogrodnik zrywa owoce. A z owoców można zrobić dżemy, konfitury, soki i kompoty. Można je dodawać do ciasta lub naleśników. Albo po prostu zjeść na surowo. A co z drzewem? W końcu może spokojnie odpocząć. Po wydaniu owoców drzewo powoli zrzuca listki i przygotowuje się do zimy. Jest czas na pracę i czas na odpoczynek. Przyroda dobrze o tym wie. Najlepiej odpoczywa się pod ciepłą pierzynką, więc zima zsyła na świat lekki biały puch, pokrywając świat grubą, białą kołderką ....i uśpione drzewa i uśpione ule i senne domki ogrodników. A co potem? Przychodzi wiosna. W sadzie stoi drzewo.
Dla utrwalenia można obejrzeć film edukacyjny: „Od kwiatu do owocu”
https://youtu.be/pcMM8SiOIDg