Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
środa 22.04.2020r.
Środa 22.04.2020r.
Temat: „Co lubią robić odkrywcy i wynalazcy?”
1. „Co rozpuszcza się w wodzie? - zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje na przykład takie produkty: sól, olej, cukier, kasze, kostki lodu ,groch, ryż, mąka (lub inne wg pomysłu rodzica) oraz miskę z wodą. Dziecko łączy z wodą po kolei te składniki i sprawdza, czy się rozpuszczają. Po zakończeniu dziecko dzieli produkty na rozpuszczalne w wodzie i te, które się nie rozpuszczają.
Dodatkowo w poniższym linku znajdują się inne ciekawe doświadczenia, które można wykonać w domu.
Film: 6 najlepszych doświadczeń https://youtu.be/NyOhE-uYAvQ
2. „Idź jak słyszysz” – zabawa ruchowa utrwalenie kierunków. Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy strony: lewą i prawą. Aby ułatwić dziecku zadanie można założyć na lewą rączkę frotkę. Dziecko porusza się po pomieszczeniu zgodnie z poleceniami rodzica: idź 2 kroki do przodu, skręć w lewo, zrób 5 kroków, skręć w prawo itd.
Następnie ćwiczenie wykonujemy na kartce papieru. Najpierw przypominamy dziecku, gdzie jest góra kartki, a gdzie dół, 4 rogi kartki oraz lewą i prawą stronę kartki. Dziecko wskazuje i umieszcza np. klocek kolejno: prawy górny róg, lewy dolny róg, prawy dolny róg, lewy górny róg. Można dodawać kolejne warianty np. połóż 2 czerwone klocki w prawym górnym rogu itp.
3. „Czy znamy te dźwięki?” – ćwiczenia słuchowe. Rodzic wykorzystuje różne przedmioty, takie które będą wydobywać różne dźwięki. Dzieci sprawdzają jaki dźwięk można wydobyć przy użyciu każdego z przedmiotów np. zgniatanie papieru, cięcie nożyczkami, szeleszczenie woreczkiem foliowym, przelewanie wody, zakręcanie plastikowej butelki, uderzanie o metalowy garnek, uderzanie w kubek itp. Możliwości jest wiele. Następnie dziecko zakrywa chustką oczy, rodzic wydobywa dźwięk, a dziecko ma odgadnąć jaki przedmiot lub czynność wydaje taki dźwięk.
4. „Ciekawy świat” – na podstawie dostępnych w domu książek, albumów, gazet lub korzystając z Internetu, rodzic wyszukuje ciekawe, mało znane gatunki roślin, kwiatów oraz zwierząt, czyta ciekawostki o tych gatunkach, dzieci oglądają ilustracje.
Chętnych zapraszamy do pooglądania kolejnych przygód Domisiów
Film: Domisie: „Bądź odkrywcą przyrody”
https://vod.tvp.pl/video/domisie,badz-odkrywca-przyrody,27336523
wtorek 21.04.2020r.
Wtorek 21.04.2020r.
Temat ,,Wynalazki, ktore zmieniely swiat".
1. ,,Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie rożnych produktów, przedmiotów za pomocą zmysłu węchu. Ustawiamy naczynia , w których znajdują się przygotowane produkty – możemy podzielić je na nadające się do spożycia ( spożywcze : np: cytryna, ocet, kawa, cynamon...) oraz nienadające się do spożycia (chemiczne: proszek, mydło, perfumy, pasta do zębów). Zakrywamy dziecku oczy a ono po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł.
2. ,,Byli sobie wynalazcy”. Pytamy dziecko czy wie jakie wynalazki zmieniły nasze życie na lepsze ( możemy zapisać te wypowiedzi). Następnie pokazujemy mu żarówkę, telefon, samolot ( zabawka),ilustracje silnika spalinowego, kompasu a ono ma za zadanie powiedzieć jak stosujemy te wynalazków w codziennym życiu, jak je praktycznie wykorzystujemy. Wybieramy jeden z tych przedmiotów i pytamy dziecko, jak mogli Radzic sobie ludzie zanim został on wynaleziony. Wspólnie zastanawiamy się jak żyli ludzie bez telefonu, jak przemieszczali się bez samochodów, czy tez czym oświetlali pomieszczenia. Powiedzmy jak ciężko i długo pracowali wynalazcy nad ważnymi informacjami, które przetrwały do dnia dzisiejszego. I z tej wiedzy my również korzystamy. Na zakończenie obejrzyjmy jeden z wybranych filmów z cyklu ,,Byli sobie wynalazcy”:
https://www.youtube.com/watch?v=y7rLghz6bzY - Byli sobie wynalazcy ,,Lotnictwo”
https://www.cda.pl/video/25707273a Byli sobie wynalazcy ,,Jak mierzono czas?”.
https://www.cda.pl/video/25660838d Byli sobie wynalazcy ,,J. Gutenberg i druk”
3. ,,Wynalazcy zabawek” – żaglówka z recyklingu. Przygotujmy: plastikowa zakrętkę, plastelinę kolorowy papier, wykałaczkę i nożyczki. Dziecko nakrętkę wypełnia plastelina, wycina żagiel, nabija go na wykałaczkę i mocuje w nakrętce. A później sprawdza, czy nowa zabawka unosi się na wodzie. A może sami wymyślicie jakąś zabawkę z tego co macie w domu?
4. ,,W podroży” – zabawy ruchowe:
a) Dziecko spaceruje po pokoju. Kiedy wymienimy jakiś pojazd np. rower, dziecko naśladuje sposób poruszania się na nim ( w leżeniu na plecach). Na hasło ,,spacer” maszeruje. Wymieniamy pojazdy wodne (kajak), lądowe (samochód, motor) i powietrzne (samolot). b) Zabawa w parach ( z rodzeństwem lub rodzicem). Ustalamy gdzie jest meta i start. Dziecko leży na dywanie w miejscu startu a druga osoba pomaga mu się turlać do mety. Później zamieniają się rolami i zabawa się powtarza. c) Rozkładamy na podłodze kartki, gazety, ściereczki, poduszeczki. Zadaniem dziecka jest poruszać się po tych przedmiotach, tak aby nie stanąć na podłodze. Milej zabawy.
piątek 17.04.2020r.
Piątek 17.04.2020r. Temat; ,,Przygody robotów ”
1. ,, Taniec robotów” - zabawy przy muzyce. Posłuchajcie piosenki. Zaśpiewajcie razem z Szalonym robotem oraz dodajcie do tej muzyki wymyślone przez siebie kroki, gesty. Milej zabawy. Czekamy na filmiki. Wujek Ogórek – Szalony Robot – Bajki Wujka Ogórka
https://www.youtube.com/watch?v=jQlGjCmbpoU
2. ,,W mieście robotów”. Dziecko trzymając swojego robota słucha opowiadania K. Rozpedek, czytanego przez rodzica. Po jego wysłuchaniu zadajemy dziecku pytania: Jak poruszają się roboty?; Czego potrzebowały , aby ruszać się sprawniej?; Czy istnieją na naszej planecie miasta robotów?; Co znajdowało się w mieście po jego odbudowie?. Następnie proponujemy, aby narysowało ilustracje do wybranego fragmentu opowiadania. Opowiadanie ,,W mieście robotów”. W dalekiej krainie, za siedmioma górami, za ośmioma morzami znajdowało się miasto robotów. Miasto pełne było przeróżnych robotów, które żyły w nim już od bardzo dawna. Wszystkie roboty, aby mogły prawidłowo i sprawnie się poruszać, potrzebowały smaru. Roboty żyły w zgodzie, szanowały się i pomagały sobie w potrzebie. Nikomu niczego nie brakowało. Roboty potrafiły poradzić sobie z każdym problemem. Pewnego dnia ten lad został zburzony przez stworzenia nazywane przez roboty magnesami. Przyciągały one wszystko, co spotkały na swojej drodze, niszcząc przy tym miasto robotów. Roboty były zrozpaczone, ale postanowiły, ze same wszystko odbudują. Mimo smutku i żalu zorganizowały zebranie, na którym obmyśliły plan odbudowy krainy. Roboty zaplanowały wszystko od początku. Odbudowały pocztę, kino, aptekę, dworzec, sklepy i restauracje. Na obrzeżach miasta roboty zbudowały swoje domki. Dzięki pracowitości i wytrwałości udało im się odbudować miasto. Zbudowały również centrum dowodzenia miastem, dzięki któremu mogły obserwować, czy nie zbliża się do niego zagrożenie, aby już nigdy więcej nie dopuścić do ataku Magnesów. Roboty postanowiły także wykonać osłonę antymagnesowa, jednak nie wiedziały, który materiał nadawałby się do tego najlepiej. Testowały wszystko, dopóki nie odnalazły idealnego tworzywa które uchroni je przed magnesami. Od tej pory roboty żyły w spokoju.
3. ,,Przyciąganie, odpychanie” – zabawa badawcza. Pytamy dziecko, z jakiego materiału mogły być zbudowane roboty i ich miasto, skoro przyciągał je magnes, a z jakiego materiału powinna zostać wykonana tarcza antymagnesowa. Następnie dajemy mu magnes i prosimy, aby sprawdziło jak magnes reaguje na rożne materiały. Dziecko przykłada je do czego chce i sprawdza czy magnes przyciąga dany przedmiot, czy odpycha, czy w ogóle nie reaguje. Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami – może również narysować na kartce ( podzielona na dwie części) co przyciąga a czego nie. Wspólnie wyciągamy wniosek: magnes przyciąga przedmioty z metalu – czyli roboty i ich miasto były metalowe. A tarcza antymagnesowa może być zbudowana z plastiku, papieru, czy drewna. Do utrwalenia wiadomości można wykorzystać bajeczkę z serii ,,Bajki na dobranoc”. Wybieramy ,,Blaze i mega maszyny. Siła przyciągania”.
https://miastodzieci.pl/bajki/ blaze-i-megamaszyny -sila-przyciagania/
4. ,,Labirynt” – kształcenie zmysłu słuchu i dotyku.
Prosimy dziecko aby zamknęło oczy i wyobraziło sobie, ze znajduje się w labiryncie i próbuje znaleźć wyjście, chodząc po krętych korytarzach. Następnie, wykorzystując rożne przedmioty np.; sznurek, kocyk, stołeczek, układamy tor przeszkód, który będzie labiryntem. Dziecko musi go przejść z zamkniętymi oczami ( np. zawiązujemy oczy chusteczka, lub naciągamy czapkę na oczy). Rodzic jako ,,nawigator” wskazuje drogę używając zwrotów: idź do przodu, skręć w lewo, w prawo, przed toba jest stołeczek – musisz na nim usiąść (itp.).
poniedzialek 20.04.2020r.
Poniedziałek 20.04.2020r.
Temat: „Kto to jest odkrywca?”
1. „Najsłynniejsi odkrywcy” – na początek rodzic zadaje pytanie, kto to jest odkrywca? Czym on się może zajmować?, kto może być odkrywcą?. Następnie dzieci zastanawiają się , czy one też już coś odkryły.
Odkrywca – to ktoś kto odkrył coś co nie było wcześniej znane, zbadane. Takim jednym z najsłynniejszych odkrywców polskich był Mikołaj Kopernik, który jest autorem jednego z największych odkryć w historii. Dawniej ludzie uważali, że wokół Ziemi krąży Słońce i pozostałe planety. To właśnie dzięki odkryciu Mikołaja Kopernika wiemy, że jest zupełnie odwrotnie, czyli że Słońce jest centralnym punktem naszego Układu Słonecznego, a wszystkie planety krążą wokół niego.
Więcej wiadomości na temat tego odkrywcy w krótkim filmiku:
„Historia Mikołaja Kopernika” https://youtu.be/x0hX2J4QNd4
Drugim odkrywcą, którego dziś poznamy to Krzysztof Kolumb , który był jednym z największych podróżników w dziejach świata. Ten żeglarz, wiele razy podróżował w zamiarze odkrycia nowej morskiej drogi do Indii. Tymczasem okazało się, że podczas swoich podróży dopłynął i odkrył nowy ląd jakim była Ameryka. Można pokazać dziecku zdjęcie Krzysztofa Kolumba.
Dla zainteresowanych tą historia można wyszukać w Internecie film edukacyjny z serii: Byli sobie podróżnicy, pt: „Tajemnice podróży Krzysztofa Kolumba”.
2. „Jestem odkrywcą” – zabawa relaksacyjno – plastyczna. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w odkrywcę poprzez odbycie podróży w wyobraźni. Dzieci zamykają oczy i wsłuchują się odtwarzaną w muzykę relaksacyjną. Dziecko i przenosi się do jakiejś nieznanej dotąd krainy i wyobraża sobie jak może ona wyglądać?, jakie mogą tam być rośliny?, a jakie zwierzęta?.
Muzyka: Edvard Grieg – „ Poranek”
https://youtu.be/x463zoWpiVI
Po zakończeniu dziecko próbuje na kartkach wykonać ilustracje z nowo odkrytej krainy, rysując na osobnych kartkach ciekawe rośliny, nieznane dotąd zwierzęta. Dzieci mogą nazwać nowe gatunki roślin i zwierząt, a także nadać nazwę swojej krainie. Rodzic może zapisać nazwy pod wykonanymi rysunkami. Kartki można zszyć, aby powstał album. Dzięki temu ćwiczeniu dziecko pobudza wyobraźnię, usprawnia rękę, doskonali umiejętność rysowania. Zachęcamy do tworzenia takich autorskich albumów i do przysyłania zdjęć na nasze maile.
3. Zabawy rytmiczno - muzyczno – ruchowe. Dzieci śpiewają krótką piosenkę na początku zajęć, później poruszają się rytmicznie do muzyki zgodnie z poleceniami prowadzącej. Dzieci mogą powtarzać zabawę.
Dźwięki wysokie i niskie – lekcja 2
https://youtu.be/4YFmTNqTfsU
4. „Czy zobaczę tu swoje odbicie?” – zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje różne przedmioty np. lusterko, kawałek folii aluminiowej, drewniana deskę, metalowa łyżkę, plastikową butelkę, okulary przeciwsłoneczne, blaszana taca, chusteczka higieniczna, miska z wodą. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie w których przedmiotach można zobaczyć swoje odbicie. Po zakończeniu obserwacji dzieci dokonują podziału przedmiotów na te, w których się widziały, i na te, w których nie widać odbicia.
czwartek 16.04.2020r.
Czwartek 16.04.2020r.
Temat: Zwiedzamy miasteczko robotów”
1. „ Poszukiwacze figur” – utrwalamy nazwy figur geometrycznych. Dzieci słuchają piosenki, powtarzają nazwy figur oraz zawracają uwagę, w jakich przedmiotach możemy je odszukać.
Piosenka o figurach geometrycznych
https://youtu.be/Lv-1s65cgJM
Po skończeniu dziecko szuka przedmiotów o podanych kształtach w swoim otoczeniu. Następnie samodzielnie rysuje figury: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt. Na koniec do figur dorysowuje elementy, tak aby powstały jakieś przedmioty.
2. Zabawy matematyczne
• „Mały, większy, największy”. Do wykonania tego zadania rodzić przygotowuje np. koła o różnej wielkości. Koła są w różnych kolorach. Dziecko układa je w rzędzie od najmniejszego do największego. Rodzic może kontynuować zabawę zadając pytania: policz ile jest wszystkich kół? Sprawdź czy licząc zarówno od lewej strony jak i od prawej będzie taka sama ilość kół? Które z kolei jest koło żółte licząc od lewej strony? Lub odwrotne pytanie: licząc do lewej strony, powiedz w jakim kolorze jest koło trzecie?
• Możemy poćwiczyć jeszcze znaczenia : niski, wyższy, najwyższy - przygotować 3 prostokąty i ułożyć tak, aby imitowały blok mieszkalny – wtedy dziecku łatwiej będzie sobie to wyobrazić. Tak samo ze znaczeniami: krótki, dłuższy, najdłuższy – przygotować 3 paski papieru.
• „Przeciwieństwa”. Aby wyjaśnić znaczenie tego słowa dzieciom posłużymy się krótkim filmikiem edukacyjnym: Przeciwieństwa czyli wyrazy przeciwstawne https://youtu.be/9eZGeVdTuv4 Po obejrzeniu filmiku spróbujcie odnaleźć pary rzeczy, które będą miały przeciwne znaczenie.
3. Miasteczko robotów – zabawa plastyczno – konstrukcyjna. Rodzic przygotowuje dostępne w domu materiały: kolorowy i biały blok, klej, nożyczki, kredki, plastelina, twarda podkładka. Zadaniem dziecka jest wykonać miasteczko robotów w formie makiety. Dziecko wykonuje postać robota z papieru lub z plasteliny oraz pozostałe elementy miasteczka: dom, blok, kino, plac zabaw, sklep itp. Gdy elementy będą już gotowe planuje rozmieszczenie ich na makiecie (twarda kartka, tekturka) i przykleja.
4. Pooglądaj co przydarzyło się zaprzyjaźnionym nam Domisiom.
Film pt: „Robot Bazylego”.
https://vod.tvp.pl/video/domisie,robot-bazylego,47333
Po obejrzeniu filmu rodzic zadaje pytania dzieciom: co chciał skonstruować Bazyli?, do czego miał służyć robot Bazylego?, co robił Bazyli, gdy Eryk przebrał się za robota?, co się zdarzyło w opowiadaniu Amelki o Niechcemisiach?. Na koniec można porozmawiać z dziećmi o konieczności wykonywania swoich obowiązków.