Szkoła Podstawowa nr 1

im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie

środa 15.04.2020r.

środa 15.04.2020r.

Temat ,,Zabawy i gry komputerowe”


1. ,,Spacer robotów” – zabawa . Dziecko zamienia się w robota improwizując ich powolny chód w rytm uderzeń w bębenek ( pudełko lub miskę ). Na hasło: ,,Robot rusza glowa” – dziecko zatrzymuje się, ruszając tylko glowa ( także w rytm uderzeń). Wybieramy rożne części ciała np.: ręce, kciuk, prawa stopę i zmieniamy tempo (raz wolniej, raz szybciej) w jakim robot ma się poruszać. Jak już opanuje ruchy dołączamy mowę – dziecko naśladuje mowę robota ( sylabizuje słowa, zmienia glos)

 

2. ,,Co to jest robot?”. Odtwarzamy bajkę edukacyjna ,,Mój przyjaciel Necio”

https://www.youtube.com/watch?v=Iai4XRxyNglist=PL9ayfecd7WTCBOST8UTaGsZRWerxonk4v&index=8

Po obejrzeniu rozmawiamy na temat robotów. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: ,,Co to jest robot?”; ,,Czy spotkamy go w sklepie, na ulicy, czy tylko w telewizji i Internecie?”. Może wymyśleć do czego może on służyć oraz w czym może pomoc. Zapisujmy odpowiedzi dziecka.

 

3. ,,Nasze roboty”. Pokazujemy dziecku wycięte z papieru figury geometryczne tj. kwadrat, kolo, trójkąt oraz prostokąt. Jego zadaniem jest nazwać każdą z nich. Następnie wskazujemy przygotowane materiały z których wspólnie zbudujemy robota. Dziecko wśród tych przedmiotów ( pudelka po herbacie, butach, zakrętki od butelek, słoików, butelki i kubeczki plastikowe, talerzyki papierowe, rolki po papierze, foremki po jajkach ...) odszukuje prezentowane wcześniej kształty, określa jaka figurę geometryczna przypomina dany przedmiot. Wybieramy razem materiały z których będziemy tworzyć robota, wypróbowując rożne sposoby łączenia poszczególnych elementów. Na końcu wymyślamy dla niego imię . Jeżeli nie mamy możliwości zrobić takiej przestrzennej pracy proponuje narysować robota. Można skorzystać z filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=K2JiG8Vk&list=PL9ayfecd7WTCBOST8UTaGsZRWerxonk4v&index=3 jak narysować robota/ - bajka animowana

 

4. ,,Latający dywan”. To zadanie przeznaczone jest dla dwóch lub więcej osób (dziecku towarzyszy rodzic lub rodzeństwo). Przygotowujemy ręcznik, ściereczkę bądź mały cienki kocyk. Mówimy, ze jest to latający dywan, który trzeba będzie obrócić na druga stronę. Kładziemy go na podłodze, wchodzimy na niego obiema stopami i już nie możemy dotknąć podłogi żadna częścią ciała. Przemieszczając się po naszym latającym dywanie, krok po kroku próbujemy obrócić go na druga stronę.

wtorek 14.04.2020r.

Wtorek 14.04.2020r.
Temat: „Różne aktywności”


1. Rytmiczna rozgrzewka – ćwicz i poruszaj się rytmicznie do muzyki. Wykorzystaj całą przestrzeń pokoju. Zadania możesz powtarzać jak tylko będziesz miał ochotę.
Film: Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo


2. Zabawy z literami – na początek posłuchaj rymowanki o literach. Przypomnij sobie, które z nich pamiętasz i możesz nazwać.
Film: Śpiewające Brzdące „Alfabet” – rymowanka dla najmłodszych
https://youtu.be/bc2fcIA11QI


a) możemy ułożyć kształty wybranych liter wykorzystując np. guziki, klocki, spinacze do bielizny, sznurek, zakrętki po butelkach. Można też wybrane literki wykleić z plasteliny. Ciekawym pomysłem jest też rozsypanie niedużej ilości mąki na tackę, a dziecko może rysować palcem kształt literek.


b) Kolejna propozycja to wyszukiwanie wybranych literek w tekście i zakreślanie ich. Do tego ćwiczenia możemy wykorzystać np. gazetę. Pamiętajmy, aby przy każdej literce najpierw ją napisać lub pokazać dziecku.


c) Na koniec czas na trochę ruchu z wykorzystaniem właśnie gazety 

Filmik: Zabawa z gazetami
https://youtu.be/-v3t0Ks0dQk

 

3. Wiosenny spacer – rodzic opowiada, dziecko ilustruje ruchem opowiadanie oraz wypowiada dźwiękonaśladowcze wyrazy (umieszczone w nawiasach).

Dzieci wybrały się na wiosenny spacer, aby odszukać wiosnę – marsz (tup, tup...)
Na drzewach słychać było śpiew ptaków – machanie rękami (tirli, tirli)
Niedaleko na łące stały bociany – stanie na jednej nodze (kle, kle)
Na pierwszych wiosennych kwiatach uwijały się pszczoły – szybkie machanie dłońmi przyciśniętymi do boków (bzz, bzz)
Cały świat był radosny – szerokie uśmiechy
Tylko wrona niewiadomo dlaczego narzeka – machanie rękami (kra, kra)
Po wiosennym spacerku dzieci wróciły do domu – marsz (tup, tup)
W domu czekał na nie pyszny obiad – głaskanie po brzuszku (mniam, mniam)

 

4. Ćwiczymy nasze języki oraz pamięć – rodzic czyta dziecku wierszyk, dziecko powtarza, utrwala tekst, a następnie recytuje z pamięci. Rodzic zwraca uwagę, aby dziecko poprawnie i wyraźnie wymawiało tekst wiersza. Dziecko może recytować wiersz na różne sposoby np. cicho, głośno, dzieląc go rytmicznie na sylaby, mówiąc „jak robot” itp.


“Żuczek”
Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka,
stał na drodze, gorzko płakał
swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki żuka:
- Twoja mama w lesie,
widziałyśmy,
szła z koszykiem- jagód ci przyniesie


Ciekawostki o żukach (rodzic może pokazać ilustrację żuka )
Żuk leśny to sprzymierzeniec leśników. Jest to pięknie metalicznie połyskujący chrząszcz o kolorze granatowym. Je butwiejące liście, igliwie, mech i korę drzew, dlatego można go śmiało uznać za leśnego sanitariusza. Zwyczajem żuka jest zakopywanie nadmiaru pokarmu w podziemnych tunelach – tworzenie zapasów dla siebie i larw. Takie zachowanie pozwala nie tylko utrzymać las w czystości, ale także poprawia jakość i strukturę gleby. Martwe cząstki bowiem ją użyźniają, a tunele spulchniają.

czwartek 09.04.2020r.

czwartek 09.04.2020r.
Temat: „Wielkanocne zwyczaje”

 

1. Tradycje świąteczne - na podstawie filmiku wymień symbole związane ze Świętami Wielkanocnymi. Spróbuj wymienić je: palma, koszyk, jajko, baranek, pisanki, baby, mazurek, śmingus -dyngus. Podane wyrazy podziel na sylaby wyklaskując je.
Film edukacyjny: „Symbole Świąt Wielkanocnych”
https://youtu.be/PSMcPXs-1vM
Po obejrzeniu filmiku można z dzieckiem wykonać „Wielkanocny album” – potrzebne będą kartki, kredki, przygotowane napisy na małych karteczkach związane ze świętami np.: koszyk, baranek itp. Rodzic przykleja 1 napis na kartce, pokazuje dziecku wyraz i mówi: tu jest napisane: baranek, dziecko powtarza za rodzicem i „ogląda” wyraz. Następnie rodzic proponuje, aby dziecko zrobiło ilustrację do wyrazu. Tak też postępuje z innymi wyrazami. Otrzymane kartki można zszyć, lub włożyć do segregatora. W ten sposób powstanie album. Dziecko chętnie będzie wracało do niego, tym bardziej, że będzie to album z podpisami.

 

2. Piosenka „Pisanki, kraszanki” – posłuchaj piosenki, spróbuj zapamiętać najpierw słowa refrenu, później kolejnych zwrotek. I oczywiście śpiewaj samodzielnie lub z nagraniem podanym niżej. Powodzenia
Piosenka pt: „Pisanki, kraszanki, skarby Wielkanocne”
https://youtu.be/qKY9oeELKn4

 

I .Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek,
Przy baranku babka, sól chleb i wędzonka,
Oto Wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki skarby Wielkanocne
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki kraszanki całe w ornamentach
Uświetniły nasze Wielkanocne święta.

II. Kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek,
Czy ta malowana czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana.

III. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
Aż goście świąteczni do drzwi zapukali,
Wielkanocni goście czasu nie tracili,
Potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

 

3. Wielkanocna bajeczka – pooglądaj krótką bajkę o przygodach zajączka. Opowiedz co udało Ci się zapamiętać. Spróbuj posłużyć się wyobraźnią i wymyśleć inne przygody, które mogły przydarzyć się zajączkowi. A może poznał jakichś przyjaciół, albo znalazł się w innej krainie? Twoja opowieść zależy od Twojej wyobraźni. Rodzic może pomóc w tworzeniu historii, może też całość wymyślonego opowiadania zapisać na kartce.

https://youtu.be/T1_Su0kjAzQ Wielkanocna bajka

 

4. Zajączki – praca plastyczna. W podanym filmiku są zaprezentowane ciekawe pomysły na wykonanie zajączków. Wybierzcie dla Was najciekawsze i do dzieła. Film: „Kreatywne pomysły dla dzieci na wykonanie zajączków wielkanocnych”
https://youtu.be/RodXic0G-SE

Jeżeli ktoś nie ma ochoty na wykonanie pracy z papieru, można poeksperymentować z mamą w kuchni. W podanej propozycji znajdziecie jak można wykorzystać jajka do wykonania ciekawych dekoracji – zwierzątek na stół. Tak więc miłej pracy i smacznego!
https://youtu.be/3URdSw-ISXo

 

piątek 10.04.2020r.

piątek 10.04.2020r. Temat: ,,Znaki Wielkanocy”
1. Słuchanie piosenki ,,Znaki Wielkanocy” – dziecko wymienia te znaki, które związane są z tym okresem

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

 

Następnie czytamy mu zagadki . Dziecko odpowiada. Jeżeli mamy pisanki, jajka, kurczaczka czy zajączka to włóżmy je do koszyczka – dziecko dodatkowo wybierze właściwą ( np. pisanka: opisze jak wygląda, jakie są na niej wzory, jakie kolory zostały użyte do jej wykonania).
Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! kic! Ucieka.
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana

 

2. Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.
Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką.
Dziecko wypowiada rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
Po tej zabawie może zaprojektować swoje wielkanocne jajko (szablon w załączniku). http://proliberis.org/images/dla_dzieci/wielkanocne_szablony/easter_1-6_proliberis.pdf


3. ,,Gdzie jest jajko?” - ćwiczenie spostrzegawczości. Rodzic ukrywa w wybranym pomieszczeniu jajka-pisanki ( oczywiście mogą to być zabawki, znane dziecku przedmioty). Informujemy je co zostało ukryte. Kiedy dziecko je znajdzie, określa w jakich miejscach było schowane. Stosuje odpowiednie przyimki, przelicza ile przedmiotów zostało ukrytych.
,,Male – duże jajo kurze”. Jak jajeczka zostały odnalezione to króciutka zabawa rozluźniająca. Dziecko naśladuje ruchy rodzica, dostosowuje się do jego tempa ( możemy go zmieniać) .


Male – duże        ( na słowo ,, małe ” – ręce blisko siebie; duże – ręce rozłożone.

jajo kurze,            Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.)

jajo kurze.
Duże – małe ,      ( na słowo ,,duże” – ręce rozłożone; ,, małe ” – ręce blisko siebie.

doskonale,           Klepanie się ręką po brzuszku.)

doskonale,

mniam.                 ( Klaśniecie w dłonie.)

 

4. Układamy puzzle. Na zakończenie możemy pozwolić dziecku ułożyć puzzle on-line ( tematyka wielkanocna, duży wybór)

https://puzzlefactory.pl/pl/kategorie/wielkanoc


Przekażmy dziecku kilka ciekawostek na temat pisanek i wspólnie zróbmy .
Zwyczaj zdobienia jaj w okresie Wielkanocy ma w Polsce bardzo odległą tradycję (X wiek). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa, w której wzór jest nanoszony woskiem przy użyciu tak zwanego pisaka lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinkami z papieru, rdzeniem z sitowia lub tkaniną ; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, później – kwasem solnym).

środa 08.04.2020r.

środa 08.04.2020r. Temat: ,,Pogoda może nas zaskakiwać”
1. ,,Jaka jutro będzie pogoda?”Odtwarzamy krótki filmik dotyczący tworzenia chmur. https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM – tworzenie chmur
Opowiadamy następnie o sposobie odczytywania pogody z wiatru i z chmur: ,,Kłębiaste, delikatnie przesuwające się chmurki, które są podobne do kłębków waty, oznaczają piękną pogodę, a szare, niskie chmury zwiastują mglisty dzien. Zbite obłoki przykrywające cały horyzont wróżą deszcz. Także kierunek wiatru może nam podpowiedzieć zmianę pogody. Zachodni wiatr niesie wilgoć, wiec może przywiać deszczowe chmury, zaś południowy – suche i gorące powietrze”. Jeżeli mamy taką możliwość, pokazujemy różne rodzaje chmur na obrazach, obserwujemy z dzieckiem znajdujące się na niebie chmury.
2. ,,Fabryka chmur” – zabawa badawcza. Zadajemy dziecku pytania: ,,Czym sa chmury?”, ,,Skąd się biorą?”, ,,Czy można samemu je stworzyć?”. Wysłuchujemy wszystkich pomysłów i propozycji a potem wspólnie tworzymy małą chmurkę. Potrzebne nam będą: gorąca woda, szklana miska, talerzyk i kostki lodu. Przypominamy o zasadach bezpieczeństwa w czasie badań z gorącą woda. Wrzątek przelewamy do szklanej miski, na niej ostrożnie kładziemy talerzyk z kilkoma kostkami lodu. Para wodna wydobywająca się z ogrzanej wody zetknie się z zimnym powietrzem i utworzy się chmura. Będzie lepiej widoczna, gdy zasłonimy okna i poświecimy na miskę latarką. Dziecko przypomina kolejne etapy doświadczenia a rodzic tłumaczy czym sa chmury i jak powstają: Chmury to zbiory bardzo małych kropelek wody lub kryształków lodu – tak lekkich, ze unoszą się w powietrzu. Powstają, gdy ogrzane, wilgotne powietrze, wznosząc się, ochładza, a para ulegnie skropleniu. A teraz chwilkę poćwiczmy buzie. Na polecenie: - słońce – szeroko się dziecko uśmiecha - chmury – nadyma policzki - wiatr – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami - kapiąca woda – dziecko kląska
3. ,,Prawa, lewa” – ćwiczenia na orientację w przestrzeni Dziecko stoi zwrócone w stronę okna. Wskazuje prawą i lewą rękę. Unosi lewą rękę i wymienia wszystko, co ona wskazuje, czyli przedmioty, znajdujące się po lewej stronie od niego. Podobnie postępuje z prawą ręka. Jeżeli dziecku mylą się strony, można na lewej ręce zawiązać wstążeczkę, frotkę. Następnie wykonuje określoną liczbę kroków w prawo, a potem w lewo na polecenie rodzica. Na zakończenie siada na podłodze w siadzie skrzyżnym ( jest wyprostowane). Do prawej, wyprostowanej do boku, ręki bierze dowolną zabawkę i przenosi ja do góry, zataczając obszerny łuk. Nad głową przekłada zabawkę do lewej, wyprostowanej ręki i opuszcza ją , odkładając z lewego boku. Powtarzamy w druga stronę. Zwracamy uwagę , by dziecko było wyprostowane.
4. ,,Gdzie się znajduje...?” – zabawa matematyczna ( z użyciem komputera). Dziecko wskazuje zabawki, które znajdują się po prawej lub lewej stronie od wyznaczonego przedmiotu. https://szaloneliczby.pl/nad-pod/