Wtorek 21.04.2020r.                                                                                                          

Temat ,,Wynalazki, ktore zmieniely swiat".
1. ,,Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie rożnych produktów, przedmiotów za pomocą zmysłu węchu. Ustawiamy naczynia , w których znajdują się przygotowane produkty – możemy podzielić je na nadające się do spożycia ( spożywcze : np: cytryna, ocet, kawa, cynamon...) oraz nienadające się do spożycia (chemiczne: proszek, mydło, perfumy, pasta do zębów). Zakrywamy dziecku oczy a ono po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł.

 

2. ,,Byli sobie wynalazcy”. Pytamy dziecko czy wie jakie wynalazki zmieniły nasze życie na lepsze ( możemy zapisać te wypowiedzi). Następnie pokazujemy mu żarówkę, telefon, samolot ( zabawka),ilustracje silnika spalinowego, kompasu a ono ma za zadanie powiedzieć jak stosujemy te wynalazków w codziennym życiu, jak je praktycznie wykorzystujemy. Wybieramy jeden z tych przedmiotów i pytamy dziecko, jak mogli Radzic sobie ludzie zanim został on wynaleziony. Wspólnie zastanawiamy się jak żyli ludzie bez telefonu, jak przemieszczali się bez samochodów, czy tez czym oświetlali pomieszczenia. Powiedzmy jak ciężko i długo pracowali wynalazcy nad ważnymi informacjami, które przetrwały do dnia dzisiejszego. I z tej wiedzy my również korzystamy. Na zakończenie obejrzyjmy jeden z wybranych filmów z cyklu ,,Byli sobie wynalazcy”:
https://www.youtube.com/watch?v=y7rLghz6bzY  - Byli sobie wynalazcy ,,Lotnictwo”

https://www.cda.pl/video/25707273a  Byli sobie wynalazcy ,,Jak mierzono czas?”.

https://www.cda.pl/video/25660838d  Byli sobie wynalazcy ,,J. Gutenberg i druk”


3. ,,Wynalazcy zabawek” – żaglówka z recyklingu. Przygotujmy: plastikowa zakrętkę, plastelinę kolorowy papier, wykałaczkę i nożyczki. Dziecko nakrętkę wypełnia plastelina, wycina żagiel, nabija go na wykałaczkę i mocuje w nakrętce. A później sprawdza, czy nowa zabawka unosi się na wodzie. A może sami wymyślicie jakąś zabawkę z tego co macie w domu?

 

4. ,,W podroży” – zabawy ruchowe:


a) Dziecko spaceruje po pokoju. Kiedy wymienimy jakiś pojazd np. rower, dziecko naśladuje sposób poruszania się na nim ( w leżeniu na plecach). Na hasło ,,spacer” maszeruje. Wymieniamy pojazdy wodne (kajak), lądowe (samochód, motor) i powietrzne (samolot).               b) Zabawa w parach ( z rodzeństwem lub rodzicem). Ustalamy gdzie jest meta i start. Dziecko leży na dywanie w miejscu startu a druga osoba pomaga mu się turlać do mety. Później zamieniają się rolami i zabawa się powtarza.                                                                                c) Rozkładamy na podłodze kartki, gazety, ściereczki, poduszeczki. Zadaniem dziecka jest poruszać się po tych przedmiotach, tak aby nie stanąć na podłodze. Milej zabawy.