Szkoła Podstawowa nr 1
im. Adama Mickiewicza w Rzeszowie
Przedszkole - zdalne nauczanie (piątek 30.10.2020 r. gr. A i B)
Przedszkole – zdalne nauczanie gr. A i B
Piątek 30.10.2020r.
Temat: ,, Robimy przetwory”
- ,,Jaki kolor ma czerwona kapusta?” Potrzebne nam będą : posiekana czerwona kapusta, woda, ręcznik kuchenny, ocet, soda, 3 słoiczki, łyżeczki.
Rodzic zalewa kapustę wrząca woda i odstawia na chwile, potem odsącza i stawia przed dzieckiem sok. Dziecko określa kolor soku z kapusty, wkłada ręcznik kuchenny i obserwuje na jaki kolor się zabarwi. Ustawiamy 3 słoiczki – dziecko do pierwszego wsypuje sodę ( miesza z woda do rozpuszczenia się sody), do 2 wlewa ocet, a do 3 – wodę. Następnie za pomocą łyżeczki do każdego wlewa sok z kapusty i obserwuje, co się stanie: dlaczego roztwór w słoikach zmienił kolor i kiedy to nastąpiło. Wyjaśniamy dziecku, ze ocet ma odczyn kwaśny – kolor soku zmienił się na czerwony, natomiast soda ma odczyn zasadowy – dlatego kolor niebieski ( zielony). Woda ma odczyn obojętny – dziecko wyjaśnia. - ,,Wesołe witaminki” – ćwiczenia grafomotoryczne. Przygotujmy szablony kilku owoców i warzyw. Zadaniem dziecka będzie obrysowanie ich na kartonie i dorysowanie do każdego z nich rożnych śmiesznych części ciała: rak, nóg, oczu, uszu. A następnie ozdobienie ich dowolna technika.
- ,,Gdzie sa zagubione literki O,o; A,a; M,m; L,l ?. Przygotowujemy 4 dowolne teksty ( np. artykuły z gazety) – dziecko w każdym zaznacza podana literkę. Samogłoski podkreśla czerwonym kolorem a spółgłoski zaznacza na niebiesko. Ćwiczenie rozkładamy na kilka dni.
- Zbieramy jesienne skarby” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe. Dziecko, śpiewając piosenkę, przedstawia ruchem, co robi Pani Jesień – spaceruje i zbiera jesienne skarby rozsypane na dywanie (kasztany, żołędzie, suche liście itp.). Gdy rozpocznie się refren i muzyka ucichnie, zatrzymuje się, kładzie zebrane przedmioty przed sobą i je przelicza. https://www.youtube.com/watch?v=niIeIeXN-ow
Przedszkole - zdalne nauczanie (czwartek 29.10.2020 r. gr. A i B)
Przedszkole – zdalne nauczanie gr. A i B
czwartek 29.10.2020r.
Temat: ,,Co suszymy?”
- ,,Która chustka szybciej wyschnie” – robimy doświadczenie . Potrzebujemy: 3 jednakowej wielkości cienkie chusteczki, woreczek, miska z woda. Dziecko moczy wszystkie chustki. Pytamy gdzie najszybciej wyschną i proponujemy wykonanie doświadczenia. Dziecko wyciska nadmiar wody z każdej chusteczki. Jedna wkłada do woreczka, druga wiesza przy kaloryferze a trzecia umieszcza za oknem. Po pewnym czasie sprawdza co się z nimi stało. Wyciągamy wnioski – żeby cos wyschło, potrzebne jest powietrze ( najszybciej wyschną te na które działa cieple powietrze).
- Co to jest suszarka? Na obrazkach bądź na komputerze pokazujemy dziecku rożne rodzaje suszarek . Dziecko stara się odpowiedzieć jaki to jest rodzaj suszarki, do czego ona służy ( do włosów, ubrań, warzyw i owoców). Prezentujemy dziecku działania tych, które mamy w domu.
- Zdrowe suszki. Jeżeli mamy w domu suszarkę do warzyw - razem z dzieckiem przygotujmy owoce ( np. śliwki, jabłka). Dziecko może pokroić je w plasterki i ułożyć na tackach . Rodzic włącza urządzenie - zwracamy uwagę na zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
- Zabawa matematyczna ,,Gdzie jest jabłko?” Do zabawy zapraszamy cala rodzinę. Jedna osoba kładzie owoc w dowolnym miejscu ( np. w pokoju, w kuchni) a druga określa jego położenie. Stosujemy wyrazy: na, pod, obok, przy, miedzy. Zwracamy uwagę na wypowiadanie się pełnym zdaniem.
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs – jarzynowa gimnastyka
Przedszkole - zdalne nauczanie (piątek 23.10.2020 r. gr. A i B)
Piątek 23.102020r.
Temat: ,,Spacer po parku i lesie’
1. Zabawa z wierszem: inscenizacja utworu.
,,O zielonym jeżu” Helena Bechlerowa
Pod kasztanem w gęstej trawie
Usnął jeżyk po zabawie.
Właśnie zbudził się i ziewał,
Gdy coś nagle spadło z drzewa.
Za nim drugie, trzecie też…
Miało kolce, tak jak jeż.
Spojrzał jeżyk, w bok uskoczył,
Przerażony przetarł oczy.
– Patrzę, patrzę i nie wierzę:
Czy to jeże, czy nie jeże?
Nie wiedziałem dotąd sam,
Że zielonych braci mam.
Lecz ja w norce mam mieszkanie,
A gdzie one? Na kasztanie!
Jeż nie pytał więcej o nic,
zmykał, jakby go kto gonił.
Sapał, mruczał, głosem gniewnym:
– Nie chcę mieć zielonych krewnych!
Po przeczytaniu wiersza .zadajemy dziecku pytania: O kim opowiada wiersz? Co przytrafiło się jeżykowi? Kim były zielone „jeże”? Dlaczego jeż uważał, że kasztany to jego krewni? Robimy teatrzyk - najpierw rodzic czyta tekst a dziecko manipuluje sylweta jeża i kasztanami, potem następuje zamiana ( rodzic podpowiada dziecku kwestie). Wiersz do nauki na pamięć.
2. „Liście” – zabawa oddechowa. Przenoszenie liści za pomocą słomek. Zadaniem dziecka jest wciąganie powietrza przez słomkę i przeniesienie w ten sposób liści jednego talerzyka do drugiego.
3. „Jesienny obrazek” – zabawa sensoryczna. Potrzebne będą: czapeczki żołędzi, kasztanów, ziarna słonecznika, kukurydzy, jarzębinę itp. oraz plastelina i papierowe talerzyki. Dziecko wypełnia talerz plasteliną i układa na niej materiał przyrodniczy.
• materiał przyrodniczy (czapeczki żołędzi, kasztanów, ziarna słonecznika, kukurydzy, jarzębina itp.) oraz plastelina i papierowe talerzyk
4. „Jesienne krajobrazy” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w czasie spaceru po okolicy. Dziecko dokładnie obserwuje otoczenie. Po powrocie ze spaceru dziecko opowiada co widziało.
Przedszkole - zdalne nauczanie (środa 28.10.2020 r. gr. A i B)
Przedszkole – zdalne nauczanie gr. A i B
Środa 28.10.20020r.
Temat: ,,Co kisimy?”
-
,,Czas na witaminy, kapustę kisimy – zabawa dydaktyczna. Pomoce: główka kapusty, kiszona kapusta, sok z kiszonej kapusty, marchewka, tarka do warzyw, ogórek kiszony
-
Kiszone ogórki i kapusta – oglądanie, wąchanie, dotykanie i smakowanie. Dziecko próbuje kiszonej kapusty, ogórka i soku z nich, dzieli się wrażeniami,
-
,,Jak dawniej kiszono kapustę ?” – opowiadamy dziecku w jaki sposób dawniej to robiono (duża beczka, ubijanie stopami)
https://bonclok.pl/slaskie-tradycje/codziennosc/236-kiszenie- kapusty.html – kiszenie kapusty
-
,,Kisimy kapustę” – dziecko opisuje główkę kapusty ( duża, twarda, ciężka, składa się z liści). Wspólnie z dzieckiem przygotujmy jeden słoik: rodzic szatkuje kapustę a dziecko ściera na tarce marchewkę. Następnie samodzielnie wkłada do słoika warstwami warzywa, soli je i ubija drewniana palka, zakręca słoik. Codziennie obserwuje proces kiszenia kapusty
-
,,Skarby w słoiku” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie cyfry 2.
Przygotowujemy: 4 słoiki, 2 pomidory, 2 papryki, 2 buraki, 2 ogórki ( lub inne warzywa) 2 serwetki, kartoniki z cyfra 2, woreczek
Stawiamy przed dzieckiem 4 słoiki, w każdym jest 1 warzywo ( ogórek, pomidor, burak, papryka) – dziecko przelicza słoiki. Układamy 2 serwetki (lub duże talerze) i prosimy o ustawienie słoików w taki sposób, aby na każdej serwetce było ich tyle samo. Dziecko ustawia po 2 słoiki na każdej , przelicza je. Pozostałe warzywa mamy schowane w woreczku – dziecko po kolei za pomocą dotyku rozpoznaje je, wyciąga i dokłada do odpowiedniego słoika, przelicza. Pokazujemy dziecku cyfrę 2, objaśniamy jej kształt. Dziecko ,,podpisuje” słoiki , wybierając kartoniki z cyfra 2.
-
Zabawa ruchowa ,,Czego masz dwa?” dziecko biega na palcach po pokoju. Na hasło: Czego masz dwa? staje naprzeciw rodzica i wymienia jakich części ciała rodzic ma po dwa ( oczy, uszy, kolana, łokcie , policzki, ramiona).
Przedszkole – zdalne nauczanie gr. A i B
Środa 28.10.20020r.
Temat: ,,Co kisimy?”
-
,,Czas na witaminy, kapustę kisimy – zabawa dydaktyczna. Pomoce: główka kapusty, kiszona kapusta, sok z kiszonej kapusty, marchewka, tarka do warzyw, ogórek kiszony
-
Kiszone ogórki i kapusta – oglądanie, wąchanie, dotykanie i smakowanie. Dziecko próbuje kiszonej kapusty, ogórka i soku z nich, dzieli się wrażeniami,
-
,,Jak dawniej kiszono kapustę ?” – opowiadamy dziecku w jaki sposób dawniej to robiono (duża beczka, ubijanie stopami)
https://bonclok.pl/slaskie-tradycje/codziennosc/236-kiszenie- kapusty.html – kiszenie kapusty
-
,,Kisimy kapustę” – dziecko opisuje główkę kapusty ( duża, twarda, ciężka, składa się z liści). Wspólnie z dzieckiem przygotujmy jeden słoik: rodzic szatkuje kapustę a dziecko ściera na tarce marchewkę. Następnie samodzielnie wkłada do słoika warstwami warzywa, soli je i ubija drewniana palka, zakręca słoik. Codziennie obserwuje proces kiszenia kapusty
-
,,Skarby w słoiku” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie cyfry 2.
Przygotowujemy: 4 słoiki, 2 pomidory, 2 papryki, 2 buraki, 2 ogórki ( lub inne warzywa) 2 serwetki, kartoniki z cyfra 2, woreczek
Stawiamy przed dzieckiem 4 słoiki, w każdym jest 1 warzywo ( ogórek, pomidor, burak, papryka) – dziecko przelicza słoiki. Układamy 2 serwetki (lub duże talerze) i prosimy o ustawienie słoików w taki sposób, aby na każdej serwetce było ich tyle samo. Dziecko ustawia po 2 słoiki na każdej , przelicza je. Pozostałe warzywa mamy schowane w woreczku – dziecko po kolei za pomocą dotyku rozpoznaje je, wyciąga i dokłada do odpowiedniego słoika, przelicza. Pokazujemy dziecku cyfrę 2, objaśniamy jej kształt. Dziecko ,,podpisuje” słoiki , wybierając kartoniki z cyfra 2.
-
Zabawa ruchowa ,,Czego masz dwa?” dziecko biega na palcach po pokoju. Na hasło: Czego masz dwa? staje naprzeciw rodzica i wymienia jakich części ciała rodzic ma po dwa ( oczy, uszy, kolana, łokcie , policzki, ramiona).
Przedszkole - zdalne nauczanie (czwartek 22.10.2020 r. gr. A i B)
Czwartek 22.10.2020r.
Temat: ,,Grzyby – leśne skarby”
1. Grzyby – praca z tekstem. Pomoce: atlas grzybów, zdjęcia grzybów ( maślak, kurka, borowik, kozak, muchomor), zdjęcia kury i butów zimowych - kozaków
,,Grzyby” Anna Łada-Grodzicka
Gdy jest deszczowo i ciepło,
Gdy lato jeszcze nie uciekło,
Nadchodzi powoli jesień
I kosze grzybów niesie.
W lesie grzybów więc szukamy,
Grzyby dzisiaj mamie damy.
Uważnie patrzymy wszędzie,
Może tutaj grzybek będzie?
O, jest pierwszy – to borowik,
Mówią o nim: Król grzybowy!
Mówią także: Grzyb prawdziwy,
Rożne nazwy – istne dziwy!
Drugi grzyb to żółta kurka,
W mech zielony dała nurka,
Przykrywa ją mech i ziemia,
Udaje, że jej nie ma!
O, tam grzyby jeszcze rosną!
Trzeci grzyb pod młodą sosną,
To młodziutki jest maślaczek,
Co beżowy ma kubraczek.
O, tu kozak, to grzyb czwarty,
Ale stroi sobie żarty.
Mówi mi: „Tańczyć nie mogę,
Bo mam tylko jedną nogę”.
Piąty grzyb nie oszukuje,
Mówi wprost: „Ja muchy truję,
Więc nie zrywaj mnie i już,
Inny grzyb do kosza włóż!”.
Pytamy dziecko jakie grzyby występowały w wierszu, wspólnie oglądamy ich zdjęcia lub ilustracje w książce. Nazwę każdego dziecko dzieli na sylaby, przelicza je, wyodrębnia pierwsza głoskę. Kładziemy obok siebie obrazki kozaków (buty i grzyby) i mówimy : To kozaki i to kozaki. Podobnie postępujemy z kurkami – wyjaśniamy, ze choć wyrazy brzmią tak samo, mogą znaczyć zupełnie cos innego.
Oglądamy atlas grzybów: wyjaśniamy, ze istnieją grzyby jadalne, niejadalne i trujące. Dziecko porównuje ich wygląd, stara się wyodrębnić jego części i je nazwać ( kapelusz, trzon, grzybnia, blaszki, gąbka).
2. Wybierzmy się na spacer i przynieśmy kolorowe liście, żołędzie, kasztany, szyszki.
3. „Grzyby jadalne i trujące” – zabawa dydaktyczna na podstawie zagadek Ewy Stadtmüller. Rodzic czyta zagadki, a dziecko podaje ich rozwiązania:
Dostojny król grzybów,
wielce jest szczęśliwy,
kiedy wszyscy o nim mówią, że... prawdziwy.
(borowik)
Choć kapelusze na nóżkach mają,
to inni im się w pas kłaniają.
(grzyby)
Mówi, że kropki zawsze są w modzie,
lecz nie daj zwieść się jego urodzie,
bo choć na pozór czarujący,
to tak naprawdę jest trujący.
(muchomor)
4. „Jak grzyby po deszczu – pączkowanie” – zabawa badawcza. Rodzic przedstawia informacje: Grzyby są wszędzie. Rosną nie tylko w lesie, na łące czy w ogrodzie, są nawet w ludzkim organizmie! Te złe – wywołują choroby, np. gardła, płuc, ale te dobre, zawarte np. w kefirze, pomagają być zdrowym, oczyszczają jelita. Człowiek wykorzystuje, a nawet hoduje grzyby jadalne, np. pieczarki, boczniaki. Są one smaczne, aromatyczne. Na świecie są też takie grzyby, które rosną jak po deszczu. Są też grzyby, które uwielbiają cukier. Rodzic prezentuje drożdże piekarskie, dziecko dotyka ich, degustuje, wącha, dzieli się wrażeniami i spostrzeżeniami. Rodzic przygotowuje pojemnik z ciepłym mlekiem. Dziecko dodaje do niego po łyżce cukru i mąki, miesza, a następnie dodaje do mieszaniny pokruszone drożdże. Obserwuje, co się dzieje, w tym ulatniający się zapach. Rodzic wyjaśnia, że ta mieszanina to zaczyn i jest podstawą do zrobienia wielu smakołyków, np. pączków, makowca, rogalików. Wspólne łączenie zaczynu z mąką, formowanie rogalików itp.).
Pomoce: pojemnik z ciepłym mlekiem, cukier, mąka, drożdże piekarskie