Poniedziałek 26.10.2020r.
Temat: ,, Spiżarnia zaradnej mamy”

1 .,,W spiżarni” – pomoce: koszyk, rożne przetwory
Prezentujemy dzieciom koszyk, razem wyciągamy z niego przygotowane słoiczki z rożnymi przetworami a następnie prosimy o wysłuchanie wiersza:
,,W spiżarni” – M. Kownacka

W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wianuszku,
i grzybki suszone,
są główki kapusty,
ogórki kwaszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato,
gdy słoik otworzę.

Oglądamy przetwory, dziecko próbuje określić z czego one powstały ( z etykiety, rysunków). Prowadzimy rozmowę w oparciu o wysłuchany wiersz: Dlaczego robimy przetwory?, Gdzie je przechowujemy?, jakie przetwory mamy u siebie w domu?, Co to znaczy ,,Zapachnie nam lato, gdy słoik otworze?”
2. ,,Zapach lata” – degustacja przetworów
Ustawiamy w rzędzie kilka słoiczków z przetworami, którym możemy posmarować chleb . Mówimy, ze jeden z nich otworzymy i zjemy a pomoże nam w tym wyborze rymowanka:
Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty,
Każdy ładny, to nie żarty.
Może ten, może ten,
Który dzisiaj zjemy dżem?
Na zakończenie dziecko określa smak, zapach, słodkość.

3. Zabawa w kalambury – pomoce: zdjęcia warzyw i owoców. Zapraszamy do zabawy cala rodzinę.
Dziecko losuje obrazek , ogląda go nie pokazując pozostałym osobom. Następnie ma tak go opisać, by pozostali odgadli, co przedstawia, np. Jestem duża, zielona, mam głowę (kapusta)...

https://www.youtube.com/watch?v=1XYZoC8ulzo  – bajka o przetworach dżem śliwkowy