Czwartek 23.04.2020r.

Temat ,, Przeprowadzamy doświadczenia”


1. ,,Kolorowe sznurki” . Dziecko za pomocą sznurka odwzorowuje szlaczek na przygotowanej kartce (po śladach) a następnie próbuje zrobić taki sam szlaczek na stoliku, podłodze. Pomoce: kartki ze szlaczkami, kawałki sznurka, grubej nici bądź włóczki. Pomocna strona – można wydrukować lub samodzielnie odwzorować wybrane szlaczki. https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/szlaczki-34

 

2. Zabawy matematyczne

a) ,,Co jest dłuższe?” Przygotowujemy następujące przedmioty: sznurówka, kredka, szalik, wstążka, długopis, linijka, pasek, kartka, tubka z pasta do zębów. Dziecka wybiera dwa dowolne przedmioty i określa ,,na oko”, który z nich jest dłuższy. Następnie sprawdza, czy miało racje, przykładając je do siebie. zwracamy uwagę, aby przedmioty właściwie się stykały. W ten sposób ma porównać wszystkie zgromadzone rzeczy.
b) ,,Policz, ile jest”. Zaczynamy od liczenia: dziecko przelicza paluszki w jednej rączce, potem w drugiej , podaje ile ma wszystkich w obu rekach. Następnie przechodzimy do zabaw z wierszykiem – najpierw czytamy i jednoczenie pokazujemy co należy wykonać a dziecko powtarza po nas ruch, z czasem tylko czytamy a dziecko samodzielnie wykonuje poszczególne czynności. Ten wierszyk możemy często stosować jako przerywnik w rożnych zadaniach.
Umiem liczyć do dziesięciu

Na jeden –klaśnij,
na dwa-skocz, trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć -oznacza podskok w gore,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
Osiem -możesz bić już brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu wolno policz do dziesięciu!

 

Ile wyrzuciłeś oczek? - zabawy z kostkami do gry ( ilu uczestników tyle kostek do gry) Siedząc na podłodze, rzucamy po kolei kostką i sprawdzamy, kto wyrzuci l największą ilość oczek. Możemy również rzucać dwoma kostkami, aby dodawać do siebie liczbę wyrzuconych oczek.


3. Zabawy badawcze :                                                                                                                      a) ,,Telefon” - pomoce: dwa plastikowe kubeczki, pojemniki po jogurcie, cienki sznurek o długości kilku metrów, nożyczki. Przebijamy nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka, pojemniczka. Przewlekamy sznurek przez oba otwory, zawiązujemy supły. Dwie osoby prowadząc rozmowę telefoniczną – muszą stanąć w odległości, tak, aby naprężyć sznurek telefonu. Sznurek powinien być cały czas mocno naprężony.
Wniosek: Dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza, które przewodzone przez sznurek.                                                                                                                                b) „Skacząca sól” - pomoce: folia plastikowa, np. pęknięty balon, gumka recepturka, mała plastikowa miska, garnek, drewniana łyżka, sól gruboziarnista lub ziarnka ryżu Folię plastikową rozciągamy na misce i przymocowujemy gumką. Na naciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka (ziarna podskakują do góry).                                                                                                     Wniosek: pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale dźwiękowe i słychać dźwięk. Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folię w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren i zaczynają one wirować w powietrzu.


4. ,,Rymowanki” – Podajemy dziecku przykłady rymów: koleżanka – szklanka; barek – kanarek; kot – plot a później dziecko ma wymyśleć pary wyrazów, które się rymują. Mogą to być wyrazy, które nic nie znacza.https://www.superkid.pl/szukamy-rymow  Szukamy rymów ( Arkusz 1 ).