poniedziałek 22.06.2020r.

Poniedziałek 22.06.2020r.
Temat: „Z pamiętnika podróżnika”


1. Udajemy się w podróż – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat środków transportu (wodnego, lądowego i powietrznego), dzieci podają konkretne przykłady. Następnie dziecko swobodnie porusza się po pokoju, na wyznaczony przez rodzica sygnał dziecko naśladuje podany środek transportu. Można później zamienić zabawę w odgadywanie zagadek ruchowych, czyli wtedy dziecko pokazuje ruchem dany środek transportu, a rodzic odgaduje co to za pojazd.

2. Zapraszam do oglądania kolejnego odcinka o przygodach Domisiów.

Film: Domisiowe modele
https://vod.tvp.pl/video/domisie,domisiowe-modele,3222782

3. Dlaczego balon lata? – eksperymenty z balonami. Dziecko nadmuchuje balonik i zawiązuje go. Dziecko sprawdza, czy balon unosi się w powietrzu, czy opada. Zastanawiają się, dlaczego ich balony choć małe, nie unoszą się, a wielki balon potrafi wznieść się w powietrze i unieść nawet kosz z pasażerami. Następnie rodzic wyjaśnia, że wszystko to za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić, rodzic przygotowuje 2 miski z wodą (w jednej gorąca, w drugiej zimna) oraz szklaną butelkę i balonik. Nakładamy balonik na szyjkę butelki. Rodzic wkłada ją do miski z bardzo gorącą wodą. Powietrze, które ogrzało się w butelce, unosi się i wypełnia balonik. Kiedy butelka zostanie włożona do miski z lodowata wodą wtedy powietrze ochładza się i balonik się kurczy. Podobnie jest w przypadku dużych balonów. Gdy wypełniają się ciepłym powietrzem, pęcznieją i unoszą się do góry, gdy powietrze w nich stygnie, opadają.

piątek 19.06.2020r.

Piątek 19.06.2020r.
Temat: Zagroda wiejska

 

1. Rozwiązywanie zagadek słownych. Po odgadnięciu nazwy zwierzątka dziecko wskazuje w książce właściwy obrazek i dzieli na sylaby jego nazwę.

Cztery nóżki, małe różki. Skaczę, brykam i figluję, kapusta mi bardzo smakuje. (koza)
Dobre ma zwyczaje – ludziom mleko daje. (krowa)
W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień wszystkich budzi (kogut)
Chodzi po podwórku i grzebie łapami, mówią o niej ptak domowy, nazwijcie ją sami (kura)
Może być czarny, rudy czy w łatki, ma długie wąsy, czasem krawatkę.
Włazi na płotek, mruga na myszy, najmniejszy szelest łatwo usłyszy. (kot)
Ma wspaniały ogon i korali sznur, nie gdacze, nie kwacze, a woła gul, gul. (indyk)
Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. (owca).

 

2. Zabawa matematyczna ,,Zwierzęta w zagrodzie”. Dziecko przelicza liczbę zwierząt, sprawdza w tabeli, ile powinno się ich znajdować i dorysowuje brakujące ( 5-latki/cz.4, str.51 i 53).

 

3. Słuchanie piosenki ,,Dziwne rozmowy” i improwizacja ruchowa do niej według pomysłu dziecka.
https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ  piosenka ,,Dziwne rozmowy”


4. Kolorowanie rysunku dowolnie wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/  - kolorowanki zwierząt

czwartek 18.06.2020r.

Czwartek 18.06.2020r.

                                                                                                                                                              Temat: Zdrowe przysmaki z wiejskie zagrody


1. Co nam daje wieś?
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4  zwierzęta na wsi
Dziecko ogląda filmik – przypominamy, co uzyskujemy dzięki zwierzętom ( wełna, jajka, mleko, sery, miód, wędliny...), a co dzięki roślinom ( mąka, owoce i warzywa, olej, płatki). Następnie zaprośmy je do rozwiązywania zagadek smakowych. Potrzebujemy następujących produktów : miód, mleko, płatki owsiane, jajka, biały ser, bułeczki. Zawiązujemy dziecku oczy i dajemy do skosztowania każdy z nich. Jego zadaniem jest odgadniecie nazwy produktu na podstawie smaku. W celu utrwalenia wiadomości (5-latki) w książce str. 50 dziecko pokazuje co otrzymuje człowiek dzięki zwierzętom hodowlanym, a następnie łączy zwierzęta z odpowiednimi produktami. A potem zapraszamy do zabawy przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4  piosenka ,,Co nam dają zwierzęta?”


2. Od ziarenka do bochenka – historyjka obrazkowa ( książka cz.4, str.52 ) Obejrzyjmy razem z dzieckiem jeden z filmików, następnie dziecko opisuje proces wytwarzania maki ze zboża ( 5-latki) ogląda przedstawione obrazki , opisuje ich treść i numeruje kolejne etapy procesu powstawania chleba.
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA  jak produkowany jest chleb? (dla młodszych dzieci 4-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI  od ziarenka do bochenka ( dla starszych dzieci 5-latki – czytamy dziecku napisy.

sroda 17.06.2020r.

Środa 17.06.2020r. Temat: ,,Zwierzęta duże i male”
1. W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna. Rodzic czyta , a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
A teraz posłuchajcie jak zwierzątka mówią:
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE  odgłosy zwierząt
I razem zaśpiewajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=OztjbBgpFQc  piosenka dla dzieci ,,Odgłosy zwierząt”
2. Dyktando rysunkowe – zabawa grafomotoryczna.
Przygotowujemy dla siebie kartkę z zadaniem, które ma wykonać dziecko, a dla niego kartkę A4 oraz flamastry, lub kredki. Dla młodszego dziecka możemy przygotować narysowane i wycięte wcześniej sylwety: krowy, świnki, kury i kozy ( mogą być inne zwierzątka). Prosimy dziecko, aby wskazało gore strony, a następnie jej dol. Prosimy, żeby pokazało prawy bok strony, a następnie lewy i na zakończenie, żeby poprowadziło wskazujący palec po prawej krawędzi kartki od góry do dołu. Potem tłumaczymy dziecku, ze jego zadaniem będzie narysowanie zwierząt w odpowiednim miejscu na kartce. Zwierzęta musza być narysowane dość szybko, dlatego za każdym razem odliczamy od 15 do 0. Opisujemy położenie zwierząt, np.: Na dole kartki na środku znajduje się krowa. Obok, z prawej strony należy narysować świnkę. W prawym górnym rogu jest kura, a w lewym górnym rogu koza. Po zakończeniu pracy porównujemy rysunek dziecka ze swoim i w ten sposób weryfikuje ono poprawność wykonania swojego zadania.
3. Wysłuchanie wiersza Hanny Łochockiej „Na podwórku koło bramy”. Rozmowa w oparciu o utwór dotycząca sporu zwierzątek. Pytamy dziecko:
Kto brał udział w rozmowie? (krowa , owca, świnka, kobyła)
Kim były te zwierzęta? (mamami)
Jak nazywały się ich dzieci? (cielątko, jagniątko, prosiątko, źrebiątko).

Na podwórku koło bramy
wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię
najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko!
Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko!
A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tymczasem dziatek czwórka
już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa
w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko
, a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek,
biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody
hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał,
poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko,
oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek,
a na końcu prosiaczek.
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c  Szukam mamy: zwierzęta, ich dzieci

wtorek 16.06.2020r.

16.06.2020r.

Temat: Zwierzęta na wsi


1. Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rozpoczynamy zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko, a następnie wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po ... nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie... dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem ... głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij ... policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ...brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, ...trzy.
2. ,,Awantura na wiejskim podwórku” - rozmawiamy z dzieckiem w oparciu o wysłuchany utwór St. Karaszewskiego ( propozycje pytań: Jakie zwierzątka wystąpiły w utworze?, Jak nazywały się ich domy?, O co się pokłóciły?, Jak zakończyła się ta awantura?).
https://www.youtube.com/watch?v=UuCFX15Z1bI  Awantura na wiejskim podwórku - wiersz
Aby przypomnieć i utrwalić nazwy domów zwierzątek bajka o piesku, który szukał swojego domku. https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA  – Gdzie ja mieszkam?
3. Piosenka zwierząt – zabawa naśladowcza.
Wymieniamy nazwę dowolnego zwierzaka z wiejskiego podwórka – kura, kaczka, pies, kot, owca, krowa, a dziecko naśladuje wydawane przez niego odgłosy. Następnie próbuje zaśpiewać znaną piosenkę w języku zwierząt na melodię ,,Panie Janie” (np. kura – ko, ko, ko; kaczka – kwa, kwa, kwa....)

Za tydzień 23 czerwca Dzień Ojca - święto taty. To propozycje na samodzielne wykonanie prezentu. https://www.youtube.com/watch?v=v6MhdhMSXdc  prezenty: słodki samochodzik czy muszka https://www.youtube.com/watch?v=B0Y45zQ_IDA  rysunki, laurki