poniedziałek 15.06.2020r.

Poniedziałek 15.06.2020r.
Temat: ,, Na wsi”
1. Z wizyta w gospodarstwie – rozmowa w oparciu wiersz ,, Wiejskie życie” Aleksandra Wojtyła i ilustracje ( książka cz.4, str.48-49).

Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą cos mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośna ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę. Oglądamy obrazek - dziecko na jego podstawie opowiada jak wygląda wiejska zagroda, nazywa jej mieszkańców , wyszukuje humorystyczne sytuacje i opowiada o nich.

https://www.youtube.com/watch?v=QgUZm4xBDEM  na farmie dziadka

2. Wyścigi traktorów – zabawa ruchowa w parach ( przygotowujemy kocyk lub ręcznik). Rodzic trzyma za koc, a dziecko kładzie się na nim na brzuchu. ,,Traktor” ciągnie ,,wóz” do wyznaczonego miejsca, tam następuje zmiana ( delikatnie ,,pomagamy” dziecku przy zamianie – odpychając się rekami).

3. Nauka piosenki ,,Dziadek farmę miał”. Wybieramy wersje, która bardziej się dziecku podoba
https://www.youtube.com/watch?v=lhVR1FDXS5E  piosenka ,,Dziadek Lulka farmę miał”, lub https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk  piosenka ,,Stary Donald farmę miał”
4. Zwierzątka z wiejskiego podwórka – praca plastyczna. Potrzebne będą kółeczka rożnej wielkości i koloru ( dokładny opis w podanym linku ).
http://maluchwdomu.pl/2015/05 /origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html - orgiami

sroda 10.06.2020r.

Środa 10.06.2020r.
Temat: ,, W co się bawić?”

 

1. Zabawa z gazetami . Dziecko trzyma w dłoni gazetę. Rodzic wypowiada rożne polecenia: Podrzyj gazetę na paski. Dmuchaj na paski: raz mocno, raz lekko. Zgnieć paski, formując kulkę. Podrzucaj kulkę. Tocz kulkę po podłodze. Przeskocz obunóż przez kulkę. Przeskocz przez kulkę raz prawa a raz lewa noga. Ułóż z gazety ścieżkę i przejdź po niej.

 

2. ,,Podróże male i duże” – poznanie zabaw dzieci z rożnych stron świata. Opowiadamy dziecku jak bawią się jego rówieśnicy a następnie zapraszamy do zabawy cala rodzinę. Przygotowujemy globus , mapę , balony i piłeczki. Pokazujemy i nazywamy kontynenty na mapie oraz na globusie. Wskazujemy Europe, Polskę i w przybliżeniu Rzeszów. Następnie odszukujemy kontynenty na których leży dany kraj ( Korea, Niemcy, Indonezja). a) Korea : ulubiona zabawa to rzucanie małymi pomarańczami zrywanymi z dziko rosnących drzew. Modyfikujemy zabawę: użyjemy piłeczki – podrzucamy i łapiemy ja .Kto nie złapie piłki, otrzymuje jeden punkt karny, ale zabawa trwa dalej. Wygrywa ten, kto nie otrzyma żadnego punktu karnego lub kto będzie miał ich jak najmniej.  b) Niemcy: zabawa z balonami. Nadmuchane balony przywiązujemy do nogi. Na podany sygnał próbujemy zdeptać balon siostry, brata lub rodzica, uważając na swój. Wygrywa ten, kto najdłużej uchroni swój balon przed rozdeptaniem. c) Indonezja: zabawa ,,Mrówka, człowiek, słoń”. Mrówka to mały palec. Człowiek to palec wskazujący. Słoń to kciuk ( przypominamy dziecku, o które palce chodzi). ,,Mrówka” pokonuje ,,słonia”, człowiek wygrywa z ,,mrówka”, zaś ,,słoń” wygrywa z człowiekiem”. Gramy w parach. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów.

 

3. Posłuchajcie bajki muzycznej J. Brzechwa ,,Zabawa w podróż”:
https://www.youtube.com/watch?v=HPDLucRaMS4

wtorek 09.06.2020r.

Wtorek 09.06.2020r.
Temat,, Olimpiada zwierzątek”

1. Zabawa badawcza ,,Kolorowa woda”. Przygotowujemy: 6 jednakowych szklaneczek lub słoiczków, barwniki (zamiast nich można użyć kolorowej bibuły), ciepła woda, ręcznik papierowy, taca. Dziecko ogląda zgromadzone przedmioty, następnie pomaga w wykonaniu doświadczenia. Ustawiamy szklanki obok siebie, ciepłą wodę wlewamy do pierwszej, trzeciej i piątej i dodajemy do nich barwniki. Prosimy dziecko, aby papierowe ręczniki poskładało w paski ( 3 sztuki), a rodzic wkłada je do szklanek, zanurzając jeden koniec w wodzie z barwnikiem, a drugi wkładając do sąsiedniej szklanki bez wody. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się będzie działo z woda i ręcznikami ( woda przemieści się do pustych szklanek).


2. ,,Przygody zajączka Szarka” – opowiadanie Cz. Janczarskiego ,,Bieg z przeszkodami”. Czytamy dziecku opowiadanie (z obrazkami ) po czym rozmawiamy na jego temat. Przykładowe pytania: ,, Kto był największym leniuchem w Zajączkowie?; Co robili od rana rówieśnicy Szarka?; Co było zmartwieniem mamy Szarka?; Jaki wpływ miały na Szarka ,,przygody z pierzyna”?; O czym był afisz?; Kto wygrał olimpiadę?; jakie uczucia towarzyszyły Szarkowi po wygranej?; Podkreślamy na przykładzie Szarka role zdrowego odżywiania i ruchu fizycznego dla zdrowia.
Posłuchajcie opowiadania:
http://absolutnienieperfekcyjna.blogspot.com/2014/03/cz-janczarski-bieg-z-przeszkodami-czyli .html   opowiadanie ,,Bieg z przeszkodami
http://polscy-ilustratorzy.blogspot.com/2010/05/bieg-z-przeszkodami.htm  to samo opowiadanie


3. ,,Ruch to zdrowie” – zabawy ruchowe a) ,,Piłki” – dziecko skacze obunóż w jednym miejscu. Następnie rodzic podaje rożne kierunki (do przodu, do tylu, w bok). Zadaniem dziecka jest skakanie w podanym kierunku. b) ,,Niebo i ziemia” – dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło: Niebo! – wspina się na palce, wyciągając ręce do góry. Na hasło: Ziemia! – wykonuje siad podparty. c) ,,Cień” – zabawa w parach - jedna osoba idzie przodem wykonując rożne ruchy, a druga stara się je naśladować. Potem następuje zmiana.

poniedziałek 08.06.2020r.

Poniedziałek 08.06.2020r.
Temat ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”

1. ,,Jak dbam o zdrowie”? – zagadki dotykowe. Przygotowujemy trzy woreczki wypełnione rzeczami podzielonymi tematycznie: warzywa i owoce (dowolne), przyrządy do ćwiczeń ruchowych (np. skakanka, piłka, woreczek wypełniony grochem) oraz przybory do higieny osobistej (np. grzebień, szczoteczka do zębów ...). Dziecko poprzez dotyk próbuje odgadnąć co się może znajdować w workach. Następnie wyciąga po kolei każdą rzecz i określa do czego służy. Po wyciągnięciu wszystkich zadajemy mu pytania: Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa?; Dlaczego powinniśmy się dużo ruszać?; W jaki inny sposób możemy dbać o zdrowie? Dziecko powinno dojść do wniosku, ze to wszystko sprzyja zdrowiu. Zwracamy również uwagę , ze przybory higieny osobistej należą wyłącznie do jednej osoby i nikt inny nie powinien z nich korzystać. A teraz zapraszam do zabawy przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=ImUd_iXFFN4  - piosenka ,,Ruch to zdrowie”
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs  -piosenka ,,Jarzynowa gimnastyka”

2. ,,W zdrowym ciele zdrowy duch” – historyjka obrazkowa (cz. 4, str.36) Dziecko uzupełnia historyjkę obrazkowa przedstawiającą dzień Kamila i kończy numerowanie obrazków. Następnie opowiada, co się wydarzyło oraz dlaczego historyjka ma taki tytuł.

https://www.youtube.com/watch?v=U7OOKkx_SRc  - piosenka ,,To wie każdy zuch”

3. ,,Ruchoma kostka” – zabawa ruchowa (dla całej rodziny). Rodzic rzuca kostka – ile oczek wyrzuci, taka liczbę ćwiczeń wykonuje dziecko ( np. skłony, przysiady, pajacyki).

piątek 05.06.2020r.

Piątek 05.06.2020r.
Temat: „Zakładamy zielnik”

1. Pachnąca łąka – dziecko wspólnie z rodzicem stara się wymienić jak najwięcej korzyści wynikających z funkcjonowania ekosystemu łąki (odpoczynek, pastwiska dla zwierząt wiejskich, miejsce zamieszkania licznych gatunków zwierząt – w tym owadów, miejsce rozwoju i wzrostu roślinności. Rodzic uczula dziecko, że nie wolno niszczyć roślin, gdyż są one potrzebne przyrodzie.
Aby poznać inne ciekawostki dotyczące łąki zobaczcie filmik :
Wędrówki Skrzata Borówki – łąka https://youtu.be/LKLf5EN1Ff4

2. Poznajemy rośliny - na łąkach rośnie wiele gatunków roślin zielnych. Najpopularniejsze i najbardziej charakterystyczne rośliny zielne polskich łąk to: trawy, zioła, koniczyna, kaczeńce, pierwiosnki, zawilce, sasanki, krokusy, jaskry, stokrotki, fiołki, chabry, złocienie, niezapominajki, dzwonki, mniszek lekarski, łubin, szczaw, groszek, babka.
Pooglądajcie wspólnie te rośliny łąkowe https://www.medianauka.pl/rosliny-lakowe

3. Zakładamy zielnik - zapraszam do zainteresowania dzieci odkrywaniem i poznawaniem przyrody. Podczas wspólnego spaceru z dzieckiem zbieramy różne rodzaje roślin (zioła, kwiaty, liście) – uczulamy dziecko, że zrywamy tylko po jednym listku – szanujemy rośliny, gdyż one są bardzo ważne dla ludzi i całej przyrody. Zapoznajemy dziecko z nazwami roślin, korzystamy z dostępnych materiałów: Internetu, książek. Zebrane rośliny wkładamy i suszymy w gazecie. Po wysuszeniu przyklejamy po jednej roślinie na kartkę, podpisujemy. Można wykonać pierwszą stronę tytułową, zszyć kartki i stworzyć album.