poniedzialek 04.05.2020r.

Poniedziałek 04.05.2020r.
Temat ,,Każdy z nas ma talent”.

1. ,,Talent? Co to takiego?” Czytamy opowiadanie ( ,,Bajka o pszczółce” A. Grodzka) a następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu:
- Co robiły pszczółki na łące?
- Czym różniła się mała pszczółka od pozostałych pszczółek? Czego nie chciała robić?
- O czy marzyła pszczółka?
- Kim chciała zostać?
- Czy jej marzenia się spełniły?
- Jaki talent odkryła w sobie pszczółka? W czym była najlepsza?

Daleko stąd, daleko, w królestwie zwierząt, żyła pośród innych mała pszczółka. Tym się jednak różniła od innych pszczółek, które latały po łąkach i spijały słodki nektar z kwiatów, że zapragnęła zrobić wielką karierę, występować w telewizji, być na pierwszych stronach gazet. Marzyła o wielkiej sławie. Pewnego dnia powiedziała do mamy: Zostanę modelką. Mama najpierw się zdziwiła, a potem zaczęła tłumaczyć córeczce: Ależ kochanie, modelki mają takie długie nogi, są bardzo wysokie, a ty jesteś malutką pszczółką. Pszczółka nie chciała tego słuchać i nie czekając, aż mama skończy, odleciała czym prędzej do szkoły dla modelek. Właśnie zaczynały się zajęcia. Sarenki i łanie biegały po wybiegu, przytupywały kopytkami, kręciły ogonkami, a biedna pszczółeczka musiała uważać, by jej ktoś niechcący nie nadepnął. Na szczęście miała żądło i to ją uchroniło przed zadeptaniem. Nikt jednak nie zwracał na nią uwagi. Po kilku lekcjach sama stwierdziła, że to zajęcie nie dla niej. Zostanę piosenkarką, pomyślała, potrafię tak doskonale brzęczeć. Mamo - powiedziała - zmieniłam decyzję, zostanę piosenkarką. - Ależ ty nie potrafisz śpiewać! Nie znasz nut - mówiła bardzo zmartwiona mama. - Umiem za to pięknie brzęczeć - odparła pszczółka, wzruszyła lekceważąco ramionami i nie słuchając dłużej mamy, odleciała do radia. Pięknie brzęczę - powiedziała, wchodząc do studia. - Doskonale - odparł redaktor słowik. - Właśnie dzisiaj mamy konkurs młodych talentów, stań w kolejce i tutaj, na tej kartce napisz swój repertuar. - Repertuar... a co to takiego? - zdziwiła się. - Zapisz tutaj, o tu - pokazał pazurkiem - piosenki, jakie zaśpiewasz. - Mmmhhhhmmm - zamruczała niezadowolona pszczółka. I po chwili uzmysłowiła sobie, że nie zna żadnej piosenki, potrafi tylko brzęczeć. Słowiki wyśpiewywały trele morele, skowronki nuciły smętne pieśni, nawet wróbelki dzióbkiem wystukiwały rytm i zawzięcie powtarzały słowa piosenek. Tutaj nie cenią prawdziwych talentów, pomyślała. Tylko się skompromituję, nie docenią mnie. Czym prędzej odleciała do ula. A może zostać aktorką, najlepiej filmową? - zastanawiała się. - Tak, nadaję się do tego. Ale i tutaj okazało się, że liski, kreciki, a nawet niedźwiadki lepiej znają sztukę aktorską. Nasza pszczółeczka nie potrafiła zadeklamować wiersza czy zatańczyć. Może zostać stawnym sportowcem? Zajączki biegają szybciej, koniki wyżej skaczą. Nie, do tego też się nie nadaje. Co ja nieszczęśliwa mam robić, jaki zawód wybrać? – głośno lamentowała. Przyleciały inne pszczółeczki, usiadły dookoła i spytały: - Dlaczego nie chcesz zbierać miodu? Masz taki piękny ryjek, na pewno będziesz w tym znakomita. Chodź z nami. Poleciały na piękną łączkę i po pracowitym dniu mała pszczółeczka zebrała garnek słodkiego nektaru. - Jesteś w tym naprawdę wspaniała – pochwaliła mama. - Bardzo się cieszę, że moja córeczka jest takim dobrym zbieraczem. Pszczółeczka spojrzała z dumą na garnek pełen po brzegi i też się ucieszyła. Potem pomyślała: Do tego się właśnie nadaję, to potrafię robić dobrze. Zadarta łebek do góry bardzo z siebie dumna i razem z innymi poleciała do ula.

2. Kto potrafi tak jak ja – zabawa. Pokazujemy kolejne czynności - zadania a  dziecko je naśladuje . Zwracamy uwagę na utrzymywanie przez niego równowagi:
- rysowanie na podłodze kolek palcami stop,
- stanie na jednej nodze jak bocian,
- podnoszenie kolana i przekładanie pod nim skarpetki,
- stanie na jednej nodze i próby klaśnięcia nad glowa,
- chodzenie ze skarpetka na glowie,
- chodzenie ze skarpetka na stopie,
- obracanie się dookoła i stanie na jednej nodze,
- stanie na jednej nodze i klaskanie nad glowa
- chodzenie z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tyl.
3. Mam talent – zabawa słowna. Czytamy wierszyk ( ,,Poeta to brzmi dumnie” I. Pietrucha) – rodzic początek, rymy próbuje dopowiedzieć dziecko :

W naszej grupie dużo nas,
Każdy jakiś talent ma!
Jas na klocki znajdzie... (czas),
Zosia na pianinie ... (gra).
Marek szybko klocki ... (składa),
Tomek bajki ... (opowiada).
Julka na koniu ... (galopuje),
A Ewa ładnie farbami ...( maluje).
A teraz zaprezentujcie swoje umiejętności. Możecie: zaśpiewać piosenkę, zatańczyć, wykonać jakieś ćwiczenie gimnastyczne, narysować obrazek, ulepić z plasteliny...

4. Co robią dzieci? – zabawa z karta pracy. Dziecko opowiada, co robią ich rówieśnicy przedstawieni na obrazkach , łącząc je z efektami ich wysiłku. Określa jaki talent ma każde z tych dzieci ( ćw. 1). Łączy obrazki, które się rymują ( ćw. 2 , str.20 /5- latki).

czwartek 30.04.2020r.

Czwartek 30.04.2020r.
Temat: „Czytanie to wspaniała zabawa”

1. Zabawy z liczbami – utrwalenie znajomości cyfr. Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy wydrukowane kartoniki z cyframi od 0 – 10( mogą być wykonane ręcznie) oraz jakiegoś rodzaju liczmany (np. klocki, patyczki, słomki itp.) Kartoniki z cyframi są poukładane w rzędzie. Rodzic podaje zadanie dla dziecka: pokaż i odłóż poniżej cyfrę 5. Rodzic: ułóż pod kartonikiem z cyfrą 5 taką ilość jaką wskazuje cyfra( dziecko układa i 5 liczmanów). Następnie rodzic podaje inną cyfrę np.4 i tak samo postępuje. Kolejnym etapem będzie dodanie tych dwóch liczb. Rodzic zadaje pytanie ile będziemy mieli razem , gdy dodamy 5 i 4 (dz. przelicza liczmany , podaje wynik i układa cyfrę. Ważne aby nowy zapis był ułożony w rzędzie.
Dla dzieci 5 – letnich zadanie z książki cz.4 str.19, zad.1

Zabawy z literami – utrwalenie znajomości liter. Zapraszam tu do wykorzystania filmiku, aby w ciekawy i twórczy sposób utrwalić literki. Prowadząca rysuje zwierzątka z liter.
Film od ok. 4 minuty trwania: Rysujemy z Agatą Jak narysować zwierzęta z LITER
https://youtu.be/8y2eFlLPnbI

2. Zapraszamy do kolejnych zajęć muzyczno – rytmicznych. Wesołej i udanej zabawy

Filmik: Lekcja 3 - Wartości rytmiczne W PODSKOKACH
https://youtu.be/ZNYBvHTGP1U

3. „Czego jest więcej?” –zabawa matematyczna, porównywanie liczebności zbiorów. Rodzic przygotowuje różnego rodzaju liczmany ( klocki, patyczki, spinacze itp.). Rodzic kładzie np. 8 patyczków i 7 klocków. Następnie pyta dziecko: Czego jest więcej?, o ile więcej jest patyczków?, o ile mniej jest klocków? Ile razem jest patyczków i klocków? (to zadanie dla dzieci, które potrafią przeliczać ponad 10; zadania można konstruować tak, aby nie przekraczały dziesiątki)). Następnie podajemy dzieciom inne przykłady.

Dla dzieci 5 – letnich zadanie z książki cz.4 str.19, zad.2

4. „Nasze ulubione bajki” – każde z dzieci ma swoją ulubiona książeczkę. Rodzic może jeszcze raz ją przeczytać ja dziecku. Następnie korzystając z bloku technicznego rysujemy, kolorujemy i wycinamy postaci, które występują w opowiadaniu. Dodatkowo możemy wykonać scenerię, jeżeli mamy duże pudełko to może ono posłużyć do wykonania teatrzyku. Po wykonaniu potrzebnych rekwizytów dziecko zaprasza wszystkich domowników do teatru, w którym ono będzie występować wykorzystując zrobione kukiełki.
Dla chętnych zapraszam do obejrzenia kolejnego odcinka Domisiów
Film: Domisie - Bajka „O królu, co chciał kupić tęczę"
https://youtu.be/OAv0FzdfZx4

sroda 29.04.2020r.

Środa 29.04.2020r. Temat ,,O czym marzą książki?”

1. ,,Skarga książki”. Po wysłuchaniu wiersza J. Huszczy pytamy dziecko o co mogłaby nas prosić książka?. Wspólnie ustalamy zasady postępowania z książką : np. nie piszemy i rysujemy na kartkach; nie zaginamy rogów; nie wyrywamy kartek; nie czytamy przy jedzeniu i tym samym nie brudzimy jej .
Jestem książka z dużej szafy. Wszyscy mówią, żem ciekawa, więc mnie ciągle ktoś pożycza, lecz nie cieszy mnie ta sława. Papier miałam bielusieńki – ślady na nim Florka ręki! Pozaginał Jaś mi rogi, Julek na mnie kładł pierogi! Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie! Anka, Władka siostra mała, ta mi kartki dwie wyrwała! Cóż mi z tego, żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię! Nie będziecie mnie szanować, To się na klucz zamknę w szafie!.

 

2. Zabawa rytmiczna ,,Stoi na stacji lokomotywa”. Siedzimy na podłodze a ręku każdy trzyma dwa drewniane klocki. Rozpoczynamy zabawę : a) słuchamy wiersza J. Tuwima ,,Lokomotywa” w wykonaniu Piotra Fronczewskiego . https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU                Od słów ,,Uff jak gorąco!” rozpoczynamy grę, stukając klockiem, na początku bardzo powoli, stopniowo przyspieszając. Dziecko naśladuje grę rodzica. Stopniowo zaczynamy zwalniać tempo uderzeń klockiem o klocek, aż do całkowitej ciszy. Jak nam to pięknie wyjdzie spróbujmy tak samo wystukać rytm do piosenki ,,Lokomotywa” https://www.youtube.com/watch?v=4DInwf9K7yM

 

3. ,,Książka – mój przyjaciel”. Czytamy krótki wierszyk J Skokowskiego
Wiem, że marzenie niejedno dzięki książkom się spełni. Odkrywają przede mną wiele pięknych tajemnic. I gdybym chciał najzwięźlej – czym jest książka – tłumaczyć, powiedziałbym najprościej: ,,Mądry, wierny przyjaciel”.

A następnie pytamy: Czy książka może być przyjacielem?, Jakie marzenia może spełniać? Jakie korzyści płyną ze spotkania z książką? ( poznajemy świat i tajemnice przyrody; poznajemy ciekawe historie; znajdujemy sposób na nudę; możemy się dobrze bawić). To teraz możecie stworzyć swoja mini książeczkę ( możemy użyć rożnej wielkości pudelek) https://ekodziecko.com/mini-ksiazeczka-czyli-pudeleczko-na-sekrety

 

4. Ćwiczenia spostrzegawczości: a) zaznaczenie na karcie 10 różnic na obrazku po prawej stronie (str.18), b) skreślenie tych ilustracji, które pokazują brak szacunku do książek ( str.18), c) wklej brakujące części zakładek (str.16). https://www.dla-dzieci.com.pl/lamiglowki /znajdz_roznice.html szukamy różnic ( do wydrukowania, możemy wybrać).

wtorek 28.04.2020r.

Wtorek 28.04.2020r.
Temat: „W krainie książek”

1. „Skąd się biorą książki?” – dzieci słuchają tekstu Magdaleny Tokarczyk. Po skończeniu rodzic utrwala z dzieckiem poznane zawody: pisarz, wydawca, recenzent, ilustrator, drukarz oraz nazwę miejsc: biblioteka, księgarnia.
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać...
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają...
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

A teraz posłuchajcie opowiadania Anety Konefał "Książkożerca"
https://youtu.be/UFEOhfxVP9A
2. „Zakładka do książki” – praca plastyczna. Najpierw rodzic wyjaśnia pojęcie „zakładka do książki” oraz do czego ona służy. Następnie korzystając z podanej strony internetowej próbujemy wykonać zakładkę techniką origami .
Film: Oryginalna, zakładka do książki origami – lis
https://youtu.be/K5aXod4jUHQ
Dla chętnych, którzy chcieliby jeszcze popracować proponuję wykonanie innej pracy plastycznej: „Okładka do książki” – malowanie farbami. Dziecko wymyśla tematykę książki i projektuje do niej okładkę. Okładka ma być do książki, która jeszcze nie istnieje.
3. „Porządek na półce” – ćwiczenie klasyfikacyjne oraz układanie rytmów. Do wykonania zadania potrzebujemy zestaw różnych kartoników (4 niebieskie prostokąty, 4 żółte kwadraty, 4 zielone prostokąty, 4 czerwone kwadraty). Dzieci układają kartoniki według wskazówek rodzica:
- posegreguj kartoniki ze względu na kolory;
- posegreguj kartoniki ze względu na kształt;
- ułóż w szeregu na przemian żółte i niebieskie kartoniki;
-ułóż w szeregu na przemian kwadrat i prostokąt;
- ułóż 2 kwadraty i 2 prostokąt;
- ułóż 2 prostokąty, 1 kwadrat, 3 prostokąty itp.
Zabawa może trwać tak długo na ile dzieci są nią zainteresowane.

4. „Bajkowa podróż” - opowieść ruchowa. Rodzic podczas tej zabawy będzie opowiadał o różnych zdarzeniach, a zadaniem dziecka jest odzwierciedlić je ruchem.

Przykład opowieści: Jedziesz na koniu do zamku, w którym mieszka Kopciuszek. Wchodzisz po schodach na wysoka wieże w bardzo niewygodnych butach. W zamkowej Sali widzisz wilka z innej bajki. Jest tez tam rybak, który łowi ryby. W innej Sali trwa bal i wszyscy tańczą. Jest tam królewna, która spała na grochu i nie może się wyprostować. Nagle do zamku dostał się groźny smok i wszystkich wystraszył. Zrobiło zamieszanie , ludzie zaczęli uciekać. Wszyscy poczuli się bardzo zmęczeni i tak jak Śpiąca Królewna położyli się spać.

Dodatkowo proponuję zabawę „Król i poddani”. W tej zabawie powinno uczestniczyć od 2 osób, oczywiście może być więcej. To zabawa rozwijająca ekspresję ciała. Jeden z uczestników zostaje mianowany królem, po czym staje w niewielkiej odległości od pozostałych (jego poddanych). Poddani króla namawiają się i wymyślają jeden zawód i jedno miasto, np. rzeźbiarz i Paryż, które będą prezentować królowi. Poddani podbiegają do króla, który zadaje im pytanie: Dzień dobry moi poddani! Skąd do mnie przybywacie? Poddani wymieniają wcześniej ustaloną nazwą miasta. Król mówi: A co tam robiliście? Poddani wówczas pokazują gestami, bez użycia słów, co robili. Jeżeli królowi uda się odgadnąć, poddani wracają na swoje miejsce, a jeśli nie, wybrany zostaje nowy król.

poniedzialek 27.04.2020r.

Poniedziałek 27.04.2020r. Temat ,,Ulubieni bohaterowie”


1. Wiersz ,,Kraina bajek” (G.Gasienica). Przygotowujemy książeczki dziecka. Czytamy wiersz a następnie rozmawiamy z nim ( O jakiej krainie jest mowa?; Jakie postaci się tam pojawiły?; Skąd możemy o tym wszystkim się dowiedzieć?). Tak kierujemy rozmowa aby dziecko wskazało na swoje bajki. Wspólnie je oglądamy, a może któraś z postaci pojawiła się w jego bajce?


Istnieje taka kraina, gdzie wszystko się może zdarzyć...

Znajdziesz tu domek z łakoci i to, co sobie wymarzysz!

Tam, w muchomorku czerwonym, obok krzaczków jagódek,

od dawna zamieszkuje z rodzina krasnoludek.

W zamku na złotym wzgórzu król sprawiedliwy mieszka

i pełna jest wielkich tajemnic każda w lesie ścieżka.

Sa wróżki i czarodzieje – oni potrafią czarować...

Różdżkę podnoszą do góry tak, jakby chcieli malować.

Stoją na polce książki, az je otworzysz czekaja,

bo wtedy w podróż niezwykłą chętnie cie zabierają.

Wystarczy w to tylko uwierzyć, ze wszystko się zdarzyć może,

by bajka się mogła snuć dalej, by bajka się mogła tworzyć....
2. ,,Bajkowa zgadywanka” . Zapraszamy do zgadywanek – my czytamy a dziecko słuchając, dopowiada rymy, które sa jednocześnie rozwiązaniami zagadek o bajkowych postaciach.
,,Bajkowa zgadywanka” ( D. Gellner)

Jeździ kareta po świecie A kto jest w tej karecie? 

Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki?....
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio....
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jas i ...
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba...
Kolo lalki i misia stoi sierotka ...
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z ...
A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami ...
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie? Skoro tak dobrze poszło odgadniecie tej zgadywanki to proponuje rozwiązanie tych zagadek


https://miastodzieci.pl/zagadki/krotkie-zagadki-dla-dzieci-o-bajkach  /     


3. Kreatywne opowieści o przedmiotach. Do pudelka lub woreczka wkładamy rożne przedmioty (lub rysunki je przedstawiające). Rozpoczynamy zabawę. W pierwszej kolejności rodzic wybiera z pudelka jeden przedmiot i wymyśla o nim krotka historie, zaczynając od slow: ,,Tego ranka...”; ,,Pewnego razu...” Następnie kolejny przedmiot losuje dziecko i tworzy swoja historyjkę . Możemy również razem z dzieckiem stworzyć jedna wspólną opowieść poprzez losowanie kolejnych elementów i łączenie ich z poprzednimi. Poproście rodziców aby napisali to co wymyśliliście a wy zróbcie do tej opowieści ilustracje i prześlijcie nam.

 

4. ,,Bajkowa gimnastyka” . Przygotowujemy: małą książeczkę, grzechotkę , gazety lub ściereczki a) dziecko – krasnoludek śpi na dywanie; na dźwięk grzechotki ( tupania, klaskania) budzi się i biega swobodnie po pokoju,

b) dziecko – krasnoludek kładzie sobie na głowę małą książeczkę ( złożony ręcznik) i próbuje przejść do wyznaczonego celu ( np. z jednego końca pokoju do drugiego, powoli, wyprostowany) 

c) skacze obunóż z gazety na gazetę ,aby przejść przez strumień ( na dywanie rozkładamy w szeregu gazety, ściereczki, które będą ,,kamieniami”).

A na dalsze ćwiczenia zapraszam tutaj:
https://wordwall.net/pl/resource/1026678/gimnastyka/gimnastyka-smyka-z-czarodziejskiego-dworku  - wesołej zabawy.