czwartek 04.06.2020r.

Czwartek 04.06.2020r.
Temat: „Tajemnice świata owadów”

1. Owadzie rymowanki – na początku rodzic zapoznaje dziecko z popularnymi owadami. Następnie rodzic recytuje początek rymowanki, dziecko stara się dopowiedzieć rymującą się nazwę owadów:
Lata sobie koło nosa (osa)
Lata sobie koło ucha (mucha)
Lata sobie wokół czoła (pszczoła)
Wypowiada śmieszne słówka (mrówka)
Cały dzień się tylko błąka(biedronka)
Nikt go nigdy nie dogoni (pasikonik)
Ciągle stuka: puk, puk, puk (żuk)

Czasem barwny, czasem złoty, to nad łąką fruwa (motyl)


2. Po co są owady na łące? - rodzic wyjaśnia na czym polega rola owadów (owady są pożywieniem dla innych zwierząt – ptaków i gryzoni; owady oczyszczają łąkę ze szczątków roślin i zwierząt; owady zamieniają naturalne odpadki w ziemię; tunele drążone przez owady sprzyjają napowietrzeniu ziemi, dzięki czemu rośliny lepiej rosną; niektóre owady zjadą szkodniki i nie trzeba stosować środków chemicznych, żeby się ich pozbyć; owady zapylają rośliny. Następnie zapraszam do pooglądania filmiku o życiu pszczół.

Film: „Jak pszczoły robią miód”
https://youtu.be/aO67AbeIOAk


3. Na koniec warto wykorzystać pomysły do wykonania pszczółki, do wyboru:
Praca plastyczna: Pszczółka z rolki po papierze toaletowym
https://youtu.be/wqwIoUeKoj0
lub : Pszczółka praca plastyczna
https://youtu.be/KNgDitm-oEE

 

sroda 03.06.2020r.

Środa 03.06.2020r.
Temat: „Owoce to samo zdrowie!”


1. Jaki to owoc? – zabawa z sylabami. Rodzic dzieli nazwy owoców na sylaby (np. ma-li-na) zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to owoc, czyli połączyć sylaby w cały wyraz. Następnie można pobawić się z dzieckiem w podawanie głosek na początku wyrazu: jaki jeden dźwięk słychać na początku wyrazu malina (m). Można też do podawanych wyrazów szukać rymów np. malina – dziewczyna itp. Można również wykorzystać prawdziwe owoce do tej zabawy, a po skończeniu dzieci mogą wykonać owocowe szaszłyki lub koreczki (zwracamy uwagę, żeby te same owoce nie sąsiadowały ze sobą. Podczas tej zabawy kulinarnej dzieci mogą zaobserwować jak wyglądają pestki w poszczególnych owocach.

 

2. Zapraszam do nauki piosenki w wykonaniu zespołu Fasolki pt: „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”
https://youtu.be/ODZGWROvCpg

 

3. Owoc – efekt ciężkiej pracy – rodzic odczytuje opowiadanie:
Przyszła wiosna. W sadzie stało sobie drzewo. Smutne było , nagie – bo zima ledwo co odeszła. Ale pewnego dnia zza chmurki wyjrzało leniwe słoneczko przywitało się z drzewem i stwierdziło, że pora zbierając się do ciężkiej pracy. Świeciło tak i świeciło, przygrzewało i przygrzewało, coraz mocniej i mocniej, aż we wnętrzu drzewa obudziły się soki. Zaczęły krążyć w pniu, aż po czubki gałęzi. Kiedy tylko słońce przygrzało, w sadzie pojawił się ogrodnik. Usunął z drzewa wszystkie chore i niepotrzebne gałęzie. Posmarował maścią , aby żadne szkodniki nie dostały się do wnętrza pnia. W końcu na drzewie zaczęły pojawiać się pierwsze listki i kwiaty. Drzewo bardzo ciężko pracowało, żeby wytworzyć zalążki listków i pączki z kwiatami. Niestety, nie może jeszcze odpocząć. Kwiatki muszą zwabić owady, więc drzewo stara się zwabić owady, zatem drzewo wytwarza piękne zapachy. Te aromaty wabią owady, na przykład pszczoły. Pszczoły zbierają z kwiatków pyłek. Część chowają do specjalnych kieszonek na tylnych łapkach, ale druga częścią zapylają kwiaty. Dzięki temu na drzewach będą mogły pojawić się owoce. Owoce są jak dzieci. Żeby urosły, drzewo musi dostarczyć im jedzenie. Codziennie ciężko pracuje, posyłając owocom składniki niezbędne do wzrostu. A owoce rosną i rosną. Ogrodnik codziennie obserwuje drzewo i jego owoce. Gdy jakiś owoc ma robaczka albo zaczyna się psuć, wtedy ogrodnik usuwa go z drzewa. A gdy przychodzi lato i owoce dojrzewają, wtedy ogrodnik zrywa owoce. A z owoców można zrobić dżemy, konfitury, soki i kompoty. Można je dodawać do ciasta lub naleśników. Albo po prostu zjeść na surowo. A co z drzewem? W końcu może spokojnie odpocząć. Po wydaniu owoców drzewo powoli zrzuca listki i przygotowuje się do zimy. Jest czas na pracę i czas na odpoczynek. Przyroda dobrze o tym wie. Najlepiej odpoczywa się pod ciepłą pierzynką, więc zima zsyła na świat lekki biały puch, pokrywając świat grubą, białą kołderką ....i uśpione drzewa i uśpione ule i senne domki ogrodników. A co potem? Przychodzi wiosna. W sadzie stoi drzewo.
Dla utrwalenia można obejrzeć film edukacyjny: „Od kwiatu do owocu”
https://youtu.be/pcMM8SiOIDg

wtorek 02.06.2020r.

Wtorek 02.06.2020r.
Temat: „Letnie smaki”


1. Ogrodowe zagadki – rozwiązywanie zagadek związanych z różnymi darami lata.

Ma piękny zielony mundurek,
Poznajcie go, to...(ogórek)

Okrągłe są i soczyste,
Mają czerwone kolory,
Można z nich zrobić zupę,
Pyszne są... (pomidory).

Są słodkie rosną na krzaczku,
Lubią je wszystkie dziewczyny,
Na przeziębienie zdrowy z nich soczek,
Więc biegnij zrywać... (maliny)

Ma czerwone kuleczki,
O ich słodyczy można śpiewać pieśni.
Dziewczyny robią z nich kolczyki,
A ja uwielbiam smak...(czereśni)

Mała soczysta, a jakże krzepka,
Na kanapce pyszna ta...(rzodkiewka)

Wie to mama, wie to tata,
Najsmaczniejsza jest...(sałata)

Zrób z nich koktajl dla ochłody,
Pyszne z nich są także lody,
Bardzo zdrowe są...(jagody)

2. Smaki lata – rodzic gromadzi w koszyku dostępne dary lata - owoce i warzywa, dzieci nie wiedzą co się w nim znajduje , koszyk jest przysłonięty, rodzic zasłania oczy dziecku chusteczką, zadaniem dziecka jest za pomocą zmysłu dotyku, smaku rozpoznać co to za owoc lub warzywo. Po zakończonej zabawie z prezentowanych warzyw można wspólnie z dzieckiem przygotować kanapki . Przypominamy dzieciom o zasadach zachowania higieny – umyciu rąk oraz warzyw oraz o środkach bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem. Smacznego 
3. Zapraszam do muzycznej zabawy : Jarzynowa gimnastyka
https://youtu.be/oD_4YBKMKFs

poniedzialek 01.06.2020r.

Poniedziałek 01.06. 2020r.
Temat: „Idzie do nas lato”
1. Kiedy przyjdzie do nas lato? - rozmowa na temat zbliżającej się pory roku. Na początku rodzic podaje dziecku jaki teraz mamy miesiąc –czerwiec, dzieci liczą którym z kolei miesiącem jest czerwiec , zastanawiają się, jaki miesiąc jest przed nim, a jaki po nim; przypominają sobie nazwy wszystkich miesięcy.
Film : Poznajemy miesiące
https://youtu.be/m_-qLMJjmnU

Następnie rodzic prezentuje kartkę z kalendarza na miesiąc czerwiec.; dzieci szukają daty 21 czerwca, czyli pierwszy dzień lata kalendarzowego. Dzieci zastanawiają się, czy lato przychodzi zawsze pierwszego dnia kalendarzowego lata, czy jego oznaki można zaobserwować wcześniej lub później i dlaczego tak się dzieje? (pogoda, temperatura).

2. Pociąg do lata – zabawa plastyczna. Najpierw dzieci zastanawiają się jakie są oznaki zbliżającego się lata np. słońce mocniej grzeje, kwitną kwiaty, pojawiają się owoce na drzewach i krzewach. Następnie rodzic rysuje szablon pociągu oraz wagony. Dziecko w kolejnych wagonikach rysuje to z czym kojarzy mu się lato.

3. Na koniec zapraszam do zabawy : zabawa ruchowa maszynista zuch
https://youtu.be/i76ClBnx2Ik

piątek 29.05.2020r.

Piątek 29.05.2020r.
Temat ,,Razem uczymy się i bawimy”

1. ,,Kolorowa sól” – zabawa badawcza. Potrzebne materiały: sól, miseczki , małe szklane słoiczki, kredki, farbki, kolorowa kreda, łyżeczki. Pokazujemy sól w miseczce i pytamy: Co to jest?, Jak pachnie? , Jak smakuje?, Co trzeba zrobić, żeby zafarbować sól na różne kolory? Możemy próbować zafarbować ją według propozycji dziecka. Gdy to się nie uda ( soli nie można zafarbować farbami, mazakami i kredkami), pokazujemy mu kredę i zapraszamy do wspólnego barwienia Dziecko wsypuje sól do kilku miseczek i wybiera kolor kredy ( do każdej miseczki inny kolor). Pokazujemy , że kiedy rysujemy kredą po soli, sól zmienia swoją barwę. Kiedy dziecko wykona to zadanie wspólnie z każdej miseczki wsypujemy inny kolor soli do słoiczka , tworząc barwny obrazek. W zależności od rodzaju kredy sol może uzyskiwać rożne natężenie barwy. Więcej ciekawych zabaw i eksperymentów znajdziecie na podanej stronie – w sam raz na deszczowa pogodę:
https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ  eksperymenty dla dzieci

2. ,,Gra w guziki” – gra planszowa, przeznaczona dla dowolnej liczby osób. Przygotowujemy: dużą kartkę papieru, guziki, lub korki. Na kartce rysujemy tor ( zaznaczamy na nim start, metę i zakręty ) po którym będą się przesuwać guziki. Dziecko pstryka w swój guzik w taki sposób, żeby przesunąć go do przodu. Jeżeli wypadnie on poza tor, wraca na początek. Taki tor możemy ułożyć również na podłodze z wykorzystaniem wstążki, tasiemek ( jest wtedy duży ) a guziki zastępujemy plastikowymi klockami. Wygrywa osoba, która pierwsza dotrze do mety. Miłej zabawy.

3. Zapraszam do ćwiczeń przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg  Ćwiczenia z liczeniem w podskokach