piątek 24.04.2020r.

Piątek 24.04.2020r.
Temat: „Eksperymenty to super zabawa”

1. „Nietypowe butelki” – praca techniczna. Rodzice zachęcają dzieci do wykonania niepowtarzalnej ozdoby. Wsypujemy do naczynia sól, dzieci mieszają sól mazakiem, a kiedy będzie miała intensywny kolor, wsypują ją do butelki, używając lejka. Następnie dzieci mieszają kolejna porcję z innym kolorem. Kiedy cała butelka zostanie wypełniona solą , można ją wykorzystać jako wazon.
Zamiast soli możemy użyć innych materiałów np. makaron, ziarna: pestki dyni, słonecznika, ziele angielskie, groch, fasola, kasza itp. Dziecko według własnego pomysłu wypełnia butelkę różnym materiałem, tworząc ciekawe kompozycje.

Poniżej znajduje się link z innymi pomysłami na ciekawą i twórczą zabawę 
Filmik: Zabawy dla dzieci rozwijające małą motorykę
https://youtu.be/J3WqxZfgxvw
2. „Ile brakuje, ile muszę dodać” - zabawa matematyczna. Dziecko gromadzi liczmany (klocki, guziki). Rodzic proponuje różne zadania, a dzieci przeliczają i podają właściwe rozwiązanie:
- chcę mieć 10. Mam 4. Ile mi brakuje?
- chcę mieć 7. Mam 3. Ile mi brakuje?
- chcę mieć 5. Mam 10. Ile muszę zabrać?
- chcę mieć 6. Mam 8. Ile muszę zabrać?
Można rozwiązywać również inne zadania:
- mam 4 jabłka. Jeśli dokupię 4 to ile będę mieć?
-miałem 10 talerzy. 2 rozbiły się, ile zostało?
- tata dostał 2 ciastka, mama dostała 3, dziecko 1. Ile razem jest ciastek? Itp.
Dodatkowym zadaniem w zakresie matematyki mogą być zabawy z wykorzystaniem wagi. Dziecko waży różne dostępne w domu przedmioty na wadze łazienkowej, kuchennej lub szalkowej, porównuje ciężar przedmiotów.

3. „Kolorowe doświadczenia”- zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje farby plakatowe. Dzieci mieszają kolory: czerwony i żółty, niebieski i żółty, czerwony i niebieski. Dzieci sprawdzają jakie powstały nowe kolory. Następnie mogą bawić się dalej w łączenie innych kolorów.
Druga zabawa „Mydlane bańki” . Do naczynia wlewamy do połowy wodę, mieszamy mydło lub wlewamy płyn. Dzieci robią bańki. Następnie dzieci mogą sprawdzić co się wydarzy , kiedy będzie dmuchać przez słomkę zanurzoną w płynie.

4. „ Co przyciąga magnes?” – eksperyment z magnesem. Do tego zadanie będzie potrzebny magnes np. na lodówkę. Dziecko opowiada co wie o magnesie , resztę dopowiada rodzic ( co to jest magnes, jakie ma właściwości). Następnie zadaniem dziecka jest zbadanie co przyciąga magnes .

Na koniec propozycja zabawy z magnesami
Film: Magnesowy Labirynt, zabawa z magnesami

https://youtu.be/rJBRZbLcXtQ

czwartek 23.04.2020r.

Czwartek 23.04.2020r.

Temat ,, Przeprowadzamy doświadczenia”


1. ,,Kolorowe sznurki” . Dziecko za pomocą sznurka odwzorowuje szlaczek na przygotowanej kartce (po śladach) a następnie próbuje zrobić taki sam szlaczek na stoliku, podłodze. Pomoce: kartki ze szlaczkami, kawałki sznurka, grubej nici bądź włóczki. Pomocna strona – można wydrukować lub samodzielnie odwzorować wybrane szlaczki. https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/szlaczki-34

 

2. Zabawy matematyczne

a) ,,Co jest dłuższe?” Przygotowujemy następujące przedmioty: sznurówka, kredka, szalik, wstążka, długopis, linijka, pasek, kartka, tubka z pasta do zębów. Dziecka wybiera dwa dowolne przedmioty i określa ,,na oko”, który z nich jest dłuższy. Następnie sprawdza, czy miało racje, przykładając je do siebie. zwracamy uwagę, aby przedmioty właściwie się stykały. W ten sposób ma porównać wszystkie zgromadzone rzeczy.
b) ,,Policz, ile jest”. Zaczynamy od liczenia: dziecko przelicza paluszki w jednej rączce, potem w drugiej , podaje ile ma wszystkich w obu rekach. Następnie przechodzimy do zabaw z wierszykiem – najpierw czytamy i jednoczenie pokazujemy co należy wykonać a dziecko powtarza po nas ruch, z czasem tylko czytamy a dziecko samodzielnie wykonuje poszczególne czynności. Ten wierszyk możemy często stosować jako przerywnik w rożnych zadaniach.
Umiem liczyć do dziesięciu

Na jeden –klaśnij,
na dwa-skocz, trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć -oznacza podskok w gore,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
Osiem -możesz bić już brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu wolno policz do dziesięciu!

 

Ile wyrzuciłeś oczek? - zabawy z kostkami do gry ( ilu uczestników tyle kostek do gry) Siedząc na podłodze, rzucamy po kolei kostką i sprawdzamy, kto wyrzuci l największą ilość oczek. Możemy również rzucać dwoma kostkami, aby dodawać do siebie liczbę wyrzuconych oczek.


3. Zabawy badawcze :                                                                                                                      a) ,,Telefon” - pomoce: dwa plastikowe kubeczki, pojemniki po jogurcie, cienki sznurek o długości kilku metrów, nożyczki. Przebijamy nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka, pojemniczka. Przewlekamy sznurek przez oba otwory, zawiązujemy supły. Dwie osoby prowadząc rozmowę telefoniczną – muszą stanąć w odległości, tak, aby naprężyć sznurek telefonu. Sznurek powinien być cały czas mocno naprężony.
Wniosek: Dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza, które przewodzone przez sznurek.                                                                                                                                b) „Skacząca sól” - pomoce: folia plastikowa, np. pęknięty balon, gumka recepturka, mała plastikowa miska, garnek, drewniana łyżka, sól gruboziarnista lub ziarnka ryżu Folię plastikową rozciągamy na misce i przymocowujemy gumką. Na naciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka (ziarna podskakują do góry).                                                                                                     Wniosek: pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale dźwiękowe i słychać dźwięk. Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folię w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren i zaczynają one wirować w powietrzu.


4. ,,Rymowanki” – Podajemy dziecku przykłady rymów: koleżanka – szklanka; barek – kanarek; kot – plot a później dziecko ma wymyśleć pary wyrazów, które się rymują. Mogą to być wyrazy, które nic nie znacza.https://www.superkid.pl/szukamy-rymow  Szukamy rymów ( Arkusz 1 ).

środa 22.04.2020r.

Środa 22.04.2020r.
Temat: „Co lubią robić odkrywcy i wynalazcy?”

 

1. „Co rozpuszcza się w wodzie? - zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje na przykład takie produkty: sól, olej, cukier, kasze, kostki lodu ,groch, ryż, mąka (lub inne wg pomysłu rodzica) oraz miskę z wodą. Dziecko łączy z wodą po kolei te składniki i sprawdza, czy się rozpuszczają. Po zakończeniu dziecko dzieli produkty na rozpuszczalne w wodzie i te, które się nie rozpuszczają.
Dodatkowo w poniższym linku znajdują się inne ciekawe doświadczenia, które można wykonać w domu.
Film: 6 najlepszych doświadczeń https://youtu.be/NyOhE-uYAvQ

 

2. „Idź jak słyszysz” – zabawa ruchowa utrwalenie kierunków. Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy strony: lewą i prawą. Aby ułatwić dziecku zadanie można założyć na lewą rączkę frotkę. Dziecko porusza się po pomieszczeniu zgodnie z poleceniami rodzica: idź 2 kroki do przodu, skręć w lewo, zrób 5 kroków, skręć w prawo itd.
Następnie ćwiczenie wykonujemy na kartce papieru. Najpierw przypominamy dziecku, gdzie jest góra kartki, a gdzie dół, 4 rogi kartki oraz lewą i prawą stronę kartki. Dziecko wskazuje i umieszcza np. klocek kolejno: prawy górny róg, lewy dolny róg, prawy dolny róg, lewy górny róg. Można dodawać kolejne warianty np. połóż 2 czerwone klocki w prawym górnym rogu itp.

3. „Czy znamy te dźwięki?” – ćwiczenia słuchowe. Rodzic wykorzystuje różne przedmioty, takie które będą wydobywać różne dźwięki. Dzieci sprawdzają jaki dźwięk można wydobyć przy użyciu każdego z przedmiotów np. zgniatanie papieru, cięcie nożyczkami, szeleszczenie woreczkiem foliowym, przelewanie wody, zakręcanie plastikowej butelki, uderzanie o metalowy garnek, uderzanie w kubek itp. Możliwości jest wiele. Następnie dziecko zakrywa chustką oczy, rodzic wydobywa dźwięk, a dziecko ma odgadnąć jaki przedmiot lub czynność wydaje taki dźwięk.

 

4. „Ciekawy świat” – na podstawie dostępnych w domu książek, albumów, gazet lub korzystając z Internetu, rodzic wyszukuje ciekawe, mało znane gatunki roślin, kwiatów oraz zwierząt, czyta ciekawostki o tych gatunkach, dzieci oglądają ilustracje.

Chętnych zapraszamy do pooglądania kolejnych przygód Domisiów

Film: Domisie: „Bądź odkrywcą przyrody”
https://vod.tvp.pl/video/domisie,badz-odkrywca-przyrody,27336523

wtorek 21.04.2020r.

Wtorek 21.04.2020r.                                                                                                          

Temat ,,Wynalazki, ktore zmieniely swiat".
1. ,,Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie rożnych produktów, przedmiotów za pomocą zmysłu węchu. Ustawiamy naczynia , w których znajdują się przygotowane produkty – możemy podzielić je na nadające się do spożycia ( spożywcze : np: cytryna, ocet, kawa, cynamon...) oraz nienadające się do spożycia (chemiczne: proszek, mydło, perfumy, pasta do zębów). Zakrywamy dziecku oczy a ono po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł.

 

2. ,,Byli sobie wynalazcy”. Pytamy dziecko czy wie jakie wynalazki zmieniły nasze życie na lepsze ( możemy zapisać te wypowiedzi). Następnie pokazujemy mu żarówkę, telefon, samolot ( zabawka),ilustracje silnika spalinowego, kompasu a ono ma za zadanie powiedzieć jak stosujemy te wynalazków w codziennym życiu, jak je praktycznie wykorzystujemy. Wybieramy jeden z tych przedmiotów i pytamy dziecko, jak mogli Radzic sobie ludzie zanim został on wynaleziony. Wspólnie zastanawiamy się jak żyli ludzie bez telefonu, jak przemieszczali się bez samochodów, czy tez czym oświetlali pomieszczenia. Powiedzmy jak ciężko i długo pracowali wynalazcy nad ważnymi informacjami, które przetrwały do dnia dzisiejszego. I z tej wiedzy my również korzystamy. Na zakończenie obejrzyjmy jeden z wybranych filmów z cyklu ,,Byli sobie wynalazcy”:
https://www.youtube.com/watch?v=y7rLghz6bzY  - Byli sobie wynalazcy ,,Lotnictwo”

https://www.cda.pl/video/25707273a  Byli sobie wynalazcy ,,Jak mierzono czas?”.

https://www.cda.pl/video/25660838d  Byli sobie wynalazcy ,,J. Gutenberg i druk”


3. ,,Wynalazcy zabawek” – żaglówka z recyklingu. Przygotujmy: plastikowa zakrętkę, plastelinę kolorowy papier, wykałaczkę i nożyczki. Dziecko nakrętkę wypełnia plastelina, wycina żagiel, nabija go na wykałaczkę i mocuje w nakrętce. A później sprawdza, czy nowa zabawka unosi się na wodzie. A może sami wymyślicie jakąś zabawkę z tego co macie w domu?

 

4. ,,W podroży” – zabawy ruchowe:


a) Dziecko spaceruje po pokoju. Kiedy wymienimy jakiś pojazd np. rower, dziecko naśladuje sposób poruszania się na nim ( w leżeniu na plecach). Na hasło ,,spacer” maszeruje. Wymieniamy pojazdy wodne (kajak), lądowe (samochód, motor) i powietrzne (samolot).               b) Zabawa w parach ( z rodzeństwem lub rodzicem). Ustalamy gdzie jest meta i start. Dziecko leży na dywanie w miejscu startu a druga osoba pomaga mu się turlać do mety. Później zamieniają się rolami i zabawa się powtarza.                                                                                c) Rozkładamy na podłodze kartki, gazety, ściereczki, poduszeczki. Zadaniem dziecka jest poruszać się po tych przedmiotach, tak aby nie stanąć na podłodze. Milej zabawy.

poniedzialek 20.04.2020r.

Poniedziałek 20.04.2020r.
Temat: „Kto to jest odkrywca?”

 

1. „Najsłynniejsi odkrywcy” – na początek rodzic zadaje pytanie, kto to jest odkrywca? Czym on się może zajmować?, kto może być odkrywcą?. Następnie dzieci zastanawiają się , czy one też już coś odkryły.
Odkrywca – to ktoś kto odkrył coś co nie było wcześniej znane, zbadane. Takim jednym z najsłynniejszych odkrywców polskich był Mikołaj Kopernik, który jest autorem jednego z największych odkryć w historii. Dawniej ludzie uważali, że wokół Ziemi krąży Słońce i pozostałe planety. To właśnie dzięki odkryciu Mikołaja Kopernika wiemy, że jest zupełnie odwrotnie, czyli że Słońce jest centralnym punktem naszego Układu Słonecznego, a wszystkie planety krążą wokół niego.

Więcej wiadomości na temat tego odkrywcy w krótkim filmiku:
„Historia Mikołaja Kopernika” https://youtu.be/x0hX2J4QNd4


Drugim odkrywcą, którego dziś poznamy to Krzysztof Kolumb , który był jednym z największych podróżników w dziejach świata. Ten żeglarz, wiele razy podróżował w zamiarze odkrycia nowej morskiej drogi do Indii. Tymczasem okazało się, że podczas swoich podróży dopłynął i odkrył nowy ląd jakim była Ameryka. Można pokazać dziecku zdjęcie Krzysztofa Kolumba.
Dla zainteresowanych tą historia można wyszukać w Internecie film edukacyjny z serii: Byli sobie podróżnicy, pt: „Tajemnice podróży Krzysztofa Kolumba”.

 

2. „Jestem odkrywcą” – zabawa relaksacyjno – plastyczna. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w odkrywcę poprzez odbycie podróży w wyobraźni. Dzieci zamykają oczy i wsłuchują się odtwarzaną w muzykę relaksacyjną. Dziecko i przenosi się do jakiejś nieznanej dotąd krainy i wyobraża sobie jak może ona wyglądać?, jakie mogą tam być rośliny?, a jakie zwierzęta?.

Muzyka: Edvard Grieg – „ Poranek”
https://youtu.be/x463zoWpiVI


Po zakończeniu dziecko próbuje na kartkach wykonać ilustracje z nowo odkrytej krainy, rysując na osobnych kartkach ciekawe rośliny, nieznane dotąd zwierzęta. Dzieci mogą nazwać nowe gatunki roślin i zwierząt, a także nadać nazwę swojej krainie. Rodzic może zapisać nazwy pod wykonanymi rysunkami. Kartki można zszyć, aby powstał album. Dzięki temu ćwiczeniu dziecko pobudza wyobraźnię, usprawnia rękę, doskonali umiejętność rysowania. Zachęcamy do tworzenia takich autorskich albumów i do przysyłania zdjęć na nasze maile.

 

3. Zabawy rytmiczno - muzyczno – ruchowe. Dzieci śpiewają krótką piosenkę na początku zajęć, później poruszają się rytmicznie do muzyki zgodnie z poleceniami prowadzącej. Dzieci mogą powtarzać zabawę.

Dźwięki wysokie i niskie – lekcja 2
https://youtu.be/4YFmTNqTfsU

 

4. „Czy zobaczę tu swoje odbicie?” – zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje różne przedmioty np. lusterko, kawałek folii aluminiowej, drewniana deskę, metalowa łyżkę, plastikową butelkę, okulary przeciwsłoneczne, blaszana taca, chusteczka higieniczna, miska z wodą. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie w których przedmiotach można zobaczyć swoje odbicie. Po zakończeniu obserwacji dzieci dokonują podziału przedmiotów na te, w których się widziały, i na te, w których nie widać odbicia.