gr.B środa 14.04.2021r.

Środa 14.04.2021
Temat: Co się dzieje w zagrodzie?
1. „To dom dla...” – zabawa dydaktyczna. Rodzic rozpoczyna zdanie. Zadaniem dziecka jest je dokończyć i wybrać wśród obrazków ten, który jest rozwiązaniem (obrazki w załączniku). Obora to dom dla... Buda to dom dla... Kurnik to dom dla... Stajnia to dom dla... Rolnik mieszka w...
2. „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie” – zabawa matematyczna. Rodzi przygotowuje liczmany. Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania.
– W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku? – W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni? – W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem? – W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
3. Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
4. „Zwierzęta małe i duże”- ćwiczenia słownikowe, nazywanie zwierząt i ich młodych, przeliczanie dzieci, naśladowanie mowy zwierząt i ptaków.
5. Co nam dają zwierzęta? https://wordwall.net/pl/resource/1598125/co-nam-daj%C4%85-zwierz%C4%99ta-teleturniej

gr.B wtorek 13.04.2021r.

Wtorek 13.04.2021
Temat: Co się dzieje w kurniku?
1. „Co było pierwsze?” – słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke.
Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie
nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu
– a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć
wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały
swój pierwszy dzień na uniwersytecie.
– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych
smarkaczy, a już nam pyskują!
Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie
zaczął się wykład.
– Jajko czy kura?... – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. –
Oto jest pytanie... się kury!
– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu,
że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.
– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko
wysiedzieć.
– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?!
Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom
rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.
– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył
się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor
Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę...
Rozmowa na temat opowiadania.: O czym jest opowiadanie? Gdzie
odbywa się dyskusja? Na jakie pytanie próbują znaleźć odpowiedź jej uczestnicy? Czy udało
im się odpowiedzieć? Dlaczego?

2. Jakie zwierzę słyszysz? Zagadki słuchowe: https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc/presentation-kogo-slyszysz-zwierzeta-wiejskie-
3. „Kurka złotopiorka” – zabawa plastyczna. Potrzebne będą: opakowanie
po jajkach, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier, nożyczki, żółte farby
plakatowe, pędzel. Z opakowania na jajka dziecko wycina kształt kurki, maluje go na żółto farbami
plakatowymi. Po wyschnięciu nakleja dziób wycięty z czerwonego papieru kolorowego.
Na czubku wykonuje nacięcie i wkłada w nie, wycięty z czerwonego papieru, grzebień. Po bokach
przykleja oczy i piórka jako skrzydełka.
4. „Karmimy kurki” zabawa usprawniająca narządy mowy.
Przedszkolaki przygotujcie białą kartkę, odrysuj na niej koło i je wytnij. Niepotrzebne fragmenty papieru potnij na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka) – będą udawać pokarm kurek. Następnie za pomocą słomki przenoś papierowe ścinki na wycięte koło, możesz je przeliczyć i spróbować wykonać odpowiednią ilość podskoków.

gr.B piatek 09.04.2021r.

Piątek 09.04.21r.
Temat: ,,Kosmiczne odkrycia”
1. „Do czego służy koło? – zabawa słownikowa i grafomotoryczna. Rodzic pyta dziecko:
Do czego służy koło?. Następnie Rodzic opowiada o tym, jak wynalezienie
koła ułatwiło ludziom życie. Potem daje dziecku szablony kół w różnych rozmiarach,
dziecko odrysowuje je, wycina i układa zgodnie z poleceniem np. od najmniejszego do największego.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
https://view.genial.ly/5edfa57cfecd2e0dafa678a6/interactive-content-kolo-fortuny-cwiczenia-gimnastyczne

3. Wyprawa w kosmos” – rysowanie gry ściganki matematycznej. Potrzebny będzie karton.
Na środku kartonu należy przykleić słońce. Dziecko ma za zadanie narysować grę ścigankę,
której meta będzie na słońcu. Dziecko samo wymyśla pola z premiami i pułapkami. Na koniec dziecko (wraz z domownikami) gra w grę stworzoną przez siebie.

4. Zachęcam do wykonania małego eksperymentu z dzieckiem. Potrzebna będzie:
- słomka
- taśma klejąca
- nożyczki
- żyłka/nitka
- balon
https://vimeo.com/224050245 film instruktażowy.

gr.B poniedziałek 12.04.2021r.

Poniedziałek 12.04.21r.
1. „Rolnik” – rozwiązywanie zagadki Arkadiusza Maćkowiaka.
Bardzo ważna jego rola,
Zbiera dobre plony z pola.
Czasem jeździ też ciągnikiem.
Człowiek taki jest...

2. Rozmowa na temat pracy rolnika. Film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg&t=6s
• Kto to jest rolnik?
• Czym zajmuje się rolnik?
• Czy każdy rolnik robi to samo?
• Jak wygląda dzień rolnika?
• Gdzie najczęściej mieszkają rolnicy?
• Czy hodowcy też są rolnikami?
• Jakie zwierzęta mieszkają na wsi?
• Jak wygląda uprawa warzyw i owoców?
• Jak wygląda praca rolnika obecnie, a jak wyglądała dawniej?

3. „Palcem malowane”- zabawy z kaszą.

Na pokrywkę z pudełka po butach wysypcie kaszę. Warstwa powinna być w miarę cienka, tak by jedynie pokryć dno pokrywki.

Postawcie przed dzieckiem obrazek np. traktora, narzędzi ogrodniczych, wiosennych kwiatów. kwiatka. Zachęćcie dziecko, by samo, palcem na kaszy spróbowało narysować widziany obrazek.

Jeśli nie macie pokrywki, można wykorzystać:
– tacę
– lub duży talerz

Jeśli nie macie kaszy jęczmiennej, można wykorzystać:
– sól lub cukier- jednak wtedy dno pudełka/naczynia nie powinno być białe
– lub bułkę tartą.

4. Zagraj w memory: https://learningapps.org/view10140258

5. "Po co człowiek hoduje zwierzęta” – wypowiedzi dzieci na temat roli zwierząt hodowlanych w życiu człowieka ( kura daje jajka, owca daje wełnę na swetry, koń daje siłę zaprzęgową a pies pilnuje podwórka, itd.) - wysłuchanie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4

gr.B czwartek 08.04.2021r.

Temat: Co robi astronom?
1. Zabawy ruchowe https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

2. Prawy do lewego” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dostaje opaskę/gumkę na lewą rękę. Rodzic prosi dziecko aby prawą rękę dotknęło lewej ręki; prawą ręką dotknęło lewej nogi; lewą ręka dotknęło prawego ucha itd.

3. „Dzieci pana Astronoma” – słuchanie fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej.
Dzieci pana Astronoma (fragment)

Przy ulicy Astronomów,
w jednym z bardzo wielu domów,
mieszkał sobie razem z żoną
roztargniony pan Astronom.
W domu nie widziało go się,
bo wciąż błądził po Kosmosie,
przez ogromne teleskopy,
których zresztą miał na kopy,
przez soczewki i lunety
badał gwiazdy i planety.
Kiedyś, kiedy przez teleskop
patrzył właśnie w dal niebieską,
kiedy w nos mu Księżyc świecił,
głos usłyszał: – Mamy dzieci!
Urodziła nam się naraz
bardzo miłych bliźniąt para!
Syn i córka – on i ona!
Jakie nadać im imiona?
Drogi mężu, pomyśl krzynę,
jak się ma nazywać synek?
– Teleskopek, droga żono –
– rzekł natychmiast pan Astronom.
– A córeczka? – Teleskopka!
Teleskopki, no i kropka!

Rozmowa na temat wiersza: Rodzic zadaje pytania: O kim opowiada wiersz? Przy jakiej
ulicy mieszkała rodzina? Co się w niej wydarzyło? Jakie imiona miały mieć urodzone bliźniaki ?Jak myślisz, dlaczego astronom chciał dzieciom dać takie imiona?

4. „Kim jest astronom?” – burza mózgów. Rodzic zadaje pytanie, dziecko odpowiada. Każda odpowiedź
jest dobra. Na koniec Rodzic odczytuje definicję z encyklopedii: Astronom to naukowiec,
który zajmuje się badaniem kosmosu.

5. „Dobierz w pary rymujące się wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przedstawia pary
obrazków, których nazwy się rymują. Wspólnie je nazywają. Zadaniem dziecka jest dobrać w pary rymujące się nazwy. (w załączniku)

6. Jakie mamy planety w układzie słonecznym? – pomoc do nauki nazw https://youtu.be/yxVMhKt-cvI