czwartek 18.06.2020r.

Czwartek 18.06.2020r.

                                                                                                                                                              Temat: Zdrowe przysmaki z wiejskie zagrody


1. Co nam daje wieś?
https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4  zwierzęta na wsi
Dziecko ogląda filmik – przypominamy, co uzyskujemy dzięki zwierzętom ( wełna, jajka, mleko, sery, miód, wędliny...), a co dzięki roślinom ( mąka, owoce i warzywa, olej, płatki). Następnie zaprośmy je do rozwiązywania zagadek smakowych. Potrzebujemy następujących produktów : miód, mleko, płatki owsiane, jajka, biały ser, bułeczki. Zawiązujemy dziecku oczy i dajemy do skosztowania każdy z nich. Jego zadaniem jest odgadniecie nazwy produktu na podstawie smaku. W celu utrwalenia wiadomości (5-latki) w książce str. 50 dziecko pokazuje co otrzymuje człowiek dzięki zwierzętom hodowlanym, a następnie łączy zwierzęta z odpowiednimi produktami. A potem zapraszamy do zabawy przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4  piosenka ,,Co nam dają zwierzęta?”


2. Od ziarenka do bochenka – historyjka obrazkowa ( książka cz.4, str.52 ) Obejrzyjmy razem z dzieckiem jeden z filmików, następnie dziecko opisuje proces wytwarzania maki ze zboża ( 5-latki) ogląda przedstawione obrazki , opisuje ich treść i numeruje kolejne etapy procesu powstawania chleba.
https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA  jak produkowany jest chleb? (dla młodszych dzieci 4-latki)
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI  od ziarenka do bochenka ( dla starszych dzieci 5-latki – czytamy dziecku napisy.

sroda 17.06.2020r.

Środa 17.06.2020r. Temat: ,,Zwierzęta duże i male”
1. W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna. Rodzic czyta , a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
A teraz posłuchajcie jak zwierzątka mówią:
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE  odgłosy zwierząt
I razem zaśpiewajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=OztjbBgpFQc  piosenka dla dzieci ,,Odgłosy zwierząt”
2. Dyktando rysunkowe – zabawa grafomotoryczna.
Przygotowujemy dla siebie kartkę z zadaniem, które ma wykonać dziecko, a dla niego kartkę A4 oraz flamastry, lub kredki. Dla młodszego dziecka możemy przygotować narysowane i wycięte wcześniej sylwety: krowy, świnki, kury i kozy ( mogą być inne zwierzątka). Prosimy dziecko, aby wskazało gore strony, a następnie jej dol. Prosimy, żeby pokazało prawy bok strony, a następnie lewy i na zakończenie, żeby poprowadziło wskazujący palec po prawej krawędzi kartki od góry do dołu. Potem tłumaczymy dziecku, ze jego zadaniem będzie narysowanie zwierząt w odpowiednim miejscu na kartce. Zwierzęta musza być narysowane dość szybko, dlatego za każdym razem odliczamy od 15 do 0. Opisujemy położenie zwierząt, np.: Na dole kartki na środku znajduje się krowa. Obok, z prawej strony należy narysować świnkę. W prawym górnym rogu jest kura, a w lewym górnym rogu koza. Po zakończeniu pracy porównujemy rysunek dziecka ze swoim i w ten sposób weryfikuje ono poprawność wykonania swojego zadania.
3. Wysłuchanie wiersza Hanny Łochockiej „Na podwórku koło bramy”. Rozmowa w oparciu o utwór dotycząca sporu zwierzątek. Pytamy dziecko:
Kto brał udział w rozmowie? (krowa , owca, świnka, kobyła)
Kim były te zwierzęta? (mamami)
Jak nazywały się ich dzieci? (cielątko, jagniątko, prosiątko, źrebiątko).

Na podwórku koło bramy
wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię
najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko!
Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko!
A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tymczasem dziatek czwórka
już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa
w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko
, a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek,
biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody
hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał,
poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko,
oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek,
a na końcu prosiaczek.
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c  Szukam mamy: zwierzęta, ich dzieci

poniedziałek 15.06.2020r.

Poniedziałek 15.06.2020r.
Temat: ,, Na wsi”
1. Z wizyta w gospodarstwie – rozmowa w oparciu wiersz ,, Wiejskie życie” Aleksandra Wojtyła i ilustracje ( książka cz.4, str.48-49).

Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą cos mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośna ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę. Oglądamy obrazek - dziecko na jego podstawie opowiada jak wygląda wiejska zagroda, nazywa jej mieszkańców , wyszukuje humorystyczne sytuacje i opowiada o nich.

https://www.youtube.com/watch?v=QgUZm4xBDEM  na farmie dziadka

2. Wyścigi traktorów – zabawa ruchowa w parach ( przygotowujemy kocyk lub ręcznik). Rodzic trzyma za koc, a dziecko kładzie się na nim na brzuchu. ,,Traktor” ciągnie ,,wóz” do wyznaczonego miejsca, tam następuje zmiana ( delikatnie ,,pomagamy” dziecku przy zamianie – odpychając się rekami).

3. Nauka piosenki ,,Dziadek farmę miał”. Wybieramy wersje, która bardziej się dziecku podoba
https://www.youtube.com/watch?v=lhVR1FDXS5E  piosenka ,,Dziadek Lulka farmę miał”, lub https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk  piosenka ,,Stary Donald farmę miał”
4. Zwierzątka z wiejskiego podwórka – praca plastyczna. Potrzebne będą kółeczka rożnej wielkości i koloru ( dokładny opis w podanym linku ).
http://maluchwdomu.pl/2015/05 /origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html - orgiami

wtorek 16.06.2020r.

16.06.2020r.

Temat: Zwierzęta na wsi


1. Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rozpoczynamy zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko, a następnie wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po ... nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie... dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem ... głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij ... policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem ...brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, ...trzy.
2. ,,Awantura na wiejskim podwórku” - rozmawiamy z dzieckiem w oparciu o wysłuchany utwór St. Karaszewskiego ( propozycje pytań: Jakie zwierzątka wystąpiły w utworze?, Jak nazywały się ich domy?, O co się pokłóciły?, Jak zakończyła się ta awantura?).
https://www.youtube.com/watch?v=UuCFX15Z1bI  Awantura na wiejskim podwórku - wiersz
Aby przypomnieć i utrwalić nazwy domów zwierzątek bajka o piesku, który szukał swojego domku. https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA  – Gdzie ja mieszkam?
3. Piosenka zwierząt – zabawa naśladowcza.
Wymieniamy nazwę dowolnego zwierzaka z wiejskiego podwórka – kura, kaczka, pies, kot, owca, krowa, a dziecko naśladuje wydawane przez niego odgłosy. Następnie próbuje zaśpiewać znaną piosenkę w języku zwierząt na melodię ,,Panie Janie” (np. kura – ko, ko, ko; kaczka – kwa, kwa, kwa....)

Za tydzień 23 czerwca Dzień Ojca - święto taty. To propozycje na samodzielne wykonanie prezentu. https://www.youtube.com/watch?v=v6MhdhMSXdc  prezenty: słodki samochodzik czy muszka https://www.youtube.com/watch?v=B0Y45zQ_IDA  rysunki, laurki

sroda 10.06.2020r.

Środa 10.06.2020r.
Temat: ,, W co się bawić?”

 

1. Zabawa z gazetami . Dziecko trzyma w dłoni gazetę. Rodzic wypowiada rożne polecenia: Podrzyj gazetę na paski. Dmuchaj na paski: raz mocno, raz lekko. Zgnieć paski, formując kulkę. Podrzucaj kulkę. Tocz kulkę po podłodze. Przeskocz obunóż przez kulkę. Przeskocz przez kulkę raz prawa a raz lewa noga. Ułóż z gazety ścieżkę i przejdź po niej.

 

2. ,,Podróże male i duże” – poznanie zabaw dzieci z rożnych stron świata. Opowiadamy dziecku jak bawią się jego rówieśnicy a następnie zapraszamy do zabawy cala rodzinę. Przygotowujemy globus , mapę , balony i piłeczki. Pokazujemy i nazywamy kontynenty na mapie oraz na globusie. Wskazujemy Europe, Polskę i w przybliżeniu Rzeszów. Następnie odszukujemy kontynenty na których leży dany kraj ( Korea, Niemcy, Indonezja). a) Korea : ulubiona zabawa to rzucanie małymi pomarańczami zrywanymi z dziko rosnących drzew. Modyfikujemy zabawę: użyjemy piłeczki – podrzucamy i łapiemy ja .Kto nie złapie piłki, otrzymuje jeden punkt karny, ale zabawa trwa dalej. Wygrywa ten, kto nie otrzyma żadnego punktu karnego lub kto będzie miał ich jak najmniej.  b) Niemcy: zabawa z balonami. Nadmuchane balony przywiązujemy do nogi. Na podany sygnał próbujemy zdeptać balon siostry, brata lub rodzica, uważając na swój. Wygrywa ten, kto najdłużej uchroni swój balon przed rozdeptaniem. c) Indonezja: zabawa ,,Mrówka, człowiek, słoń”. Mrówka to mały palec. Człowiek to palec wskazujący. Słoń to kciuk ( przypominamy dziecku, o które palce chodzi). ,,Mrówka” pokonuje ,,słonia”, człowiek wygrywa z ,,mrówka”, zaś ,,słoń” wygrywa z człowiekiem”. Gramy w parach. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów.

 

3. Posłuchajcie bajki muzycznej J. Brzechwa ,,Zabawa w podróż”:
https://www.youtube.com/watch?v=HPDLucRaMS4