sroda 29.04.2020r.

Środa 29.04.2020r. Temat ,,O czym marzą książki?”

1. ,,Skarga książki”. Po wysłuchaniu wiersza J. Huszczy pytamy dziecko o co mogłaby nas prosić książka?. Wspólnie ustalamy zasady postępowania z książką : np. nie piszemy i rysujemy na kartkach; nie zaginamy rogów; nie wyrywamy kartek; nie czytamy przy jedzeniu i tym samym nie brudzimy jej .
Jestem książka z dużej szafy. Wszyscy mówią, żem ciekawa, więc mnie ciągle ktoś pożycza, lecz nie cieszy mnie ta sława. Papier miałam bielusieńki – ślady na nim Florka ręki! Pozaginał Jaś mi rogi, Julek na mnie kładł pierogi! Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie! Anka, Władka siostra mała, ta mi kartki dwie wyrwała! Cóż mi z tego, żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię! Nie będziecie mnie szanować, To się na klucz zamknę w szafie!.

 

2. Zabawa rytmiczna ,,Stoi na stacji lokomotywa”. Siedzimy na podłodze a ręku każdy trzyma dwa drewniane klocki. Rozpoczynamy zabawę : a) słuchamy wiersza J. Tuwima ,,Lokomotywa” w wykonaniu Piotra Fronczewskiego . https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU                Od słów ,,Uff jak gorąco!” rozpoczynamy grę, stukając klockiem, na początku bardzo powoli, stopniowo przyspieszając. Dziecko naśladuje grę rodzica. Stopniowo zaczynamy zwalniać tempo uderzeń klockiem o klocek, aż do całkowitej ciszy. Jak nam to pięknie wyjdzie spróbujmy tak samo wystukać rytm do piosenki ,,Lokomotywa” https://www.youtube.com/watch?v=4DInwf9K7yM

 

3. ,,Książka – mój przyjaciel”. Czytamy krótki wierszyk J Skokowskiego
Wiem, że marzenie niejedno dzięki książkom się spełni. Odkrywają przede mną wiele pięknych tajemnic. I gdybym chciał najzwięźlej – czym jest książka – tłumaczyć, powiedziałbym najprościej: ,,Mądry, wierny przyjaciel”.

A następnie pytamy: Czy książka może być przyjacielem?, Jakie marzenia może spełniać? Jakie korzyści płyną ze spotkania z książką? ( poznajemy świat i tajemnice przyrody; poznajemy ciekawe historie; znajdujemy sposób na nudę; możemy się dobrze bawić). To teraz możecie stworzyć swoja mini książeczkę ( możemy użyć rożnej wielkości pudelek) https://ekodziecko.com/mini-ksiazeczka-czyli-pudeleczko-na-sekrety

 

4. Ćwiczenia spostrzegawczości: a) zaznaczenie na karcie 10 różnic na obrazku po prawej stronie (str.18), b) skreślenie tych ilustracji, które pokazują brak szacunku do książek ( str.18), c) wklej brakujące części zakładek (str.16). https://www.dla-dzieci.com.pl/lamiglowki /znajdz_roznice.html szukamy różnic ( do wydrukowania, możemy wybrać).

wtorek 28.04.2020r.

Wtorek 28.04.2020r.
Temat: „W krainie książek”

1. „Skąd się biorą książki?” – dzieci słuchają tekstu Magdaleny Tokarczyk. Po skończeniu rodzic utrwala z dzieckiem poznane zawody: pisarz, wydawca, recenzent, ilustrator, drukarz oraz nazwę miejsc: biblioteka, księgarnia.
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać...
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają...
Recenzent poprawki nanosi sprawnie, a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

A teraz posłuchajcie opowiadania Anety Konefał "Książkożerca"
https://youtu.be/UFEOhfxVP9A
2. „Zakładka do książki” – praca plastyczna. Najpierw rodzic wyjaśnia pojęcie „zakładka do książki” oraz do czego ona służy. Następnie korzystając z podanej strony internetowej próbujemy wykonać zakładkę techniką origami .
Film: Oryginalna, zakładka do książki origami – lis
https://youtu.be/K5aXod4jUHQ
Dla chętnych, którzy chcieliby jeszcze popracować proponuję wykonanie innej pracy plastycznej: „Okładka do książki” – malowanie farbami. Dziecko wymyśla tematykę książki i projektuje do niej okładkę. Okładka ma być do książki, która jeszcze nie istnieje.
3. „Porządek na półce” – ćwiczenie klasyfikacyjne oraz układanie rytmów. Do wykonania zadania potrzebujemy zestaw różnych kartoników (4 niebieskie prostokąty, 4 żółte kwadraty, 4 zielone prostokąty, 4 czerwone kwadraty). Dzieci układają kartoniki według wskazówek rodzica:
- posegreguj kartoniki ze względu na kolory;
- posegreguj kartoniki ze względu na kształt;
- ułóż w szeregu na przemian żółte i niebieskie kartoniki;
-ułóż w szeregu na przemian kwadrat i prostokąt;
- ułóż 2 kwadraty i 2 prostokąt;
- ułóż 2 prostokąty, 1 kwadrat, 3 prostokąty itp.
Zabawa może trwać tak długo na ile dzieci są nią zainteresowane.

4. „Bajkowa podróż” - opowieść ruchowa. Rodzic podczas tej zabawy będzie opowiadał o różnych zdarzeniach, a zadaniem dziecka jest odzwierciedlić je ruchem.

Przykład opowieści: Jedziesz na koniu do zamku, w którym mieszka Kopciuszek. Wchodzisz po schodach na wysoka wieże w bardzo niewygodnych butach. W zamkowej Sali widzisz wilka z innej bajki. Jest tez tam rybak, który łowi ryby. W innej Sali trwa bal i wszyscy tańczą. Jest tam królewna, która spała na grochu i nie może się wyprostować. Nagle do zamku dostał się groźny smok i wszystkich wystraszył. Zrobiło zamieszanie , ludzie zaczęli uciekać. Wszyscy poczuli się bardzo zmęczeni i tak jak Śpiąca Królewna położyli się spać.

Dodatkowo proponuję zabawę „Król i poddani”. W tej zabawie powinno uczestniczyć od 2 osób, oczywiście może być więcej. To zabawa rozwijająca ekspresję ciała. Jeden z uczestników zostaje mianowany królem, po czym staje w niewielkiej odległości od pozostałych (jego poddanych). Poddani króla namawiają się i wymyślają jeden zawód i jedno miasto, np. rzeźbiarz i Paryż, które będą prezentować królowi. Poddani podbiegają do króla, który zadaje im pytanie: Dzień dobry moi poddani! Skąd do mnie przybywacie? Poddani wymieniają wcześniej ustaloną nazwą miasta. Król mówi: A co tam robiliście? Poddani wówczas pokazują gestami, bez użycia słów, co robili. Jeżeli królowi uda się odgadnąć, poddani wracają na swoje miejsce, a jeśli nie, wybrany zostaje nowy król.

piątek 24.04.2020r.

Piątek 24.04.2020r.
Temat: „Eksperymenty to super zabawa”

1. „Nietypowe butelki” – praca techniczna. Rodzice zachęcają dzieci do wykonania niepowtarzalnej ozdoby. Wsypujemy do naczynia sól, dzieci mieszają sól mazakiem, a kiedy będzie miała intensywny kolor, wsypują ją do butelki, używając lejka. Następnie dzieci mieszają kolejna porcję z innym kolorem. Kiedy cała butelka zostanie wypełniona solą , można ją wykorzystać jako wazon.
Zamiast soli możemy użyć innych materiałów np. makaron, ziarna: pestki dyni, słonecznika, ziele angielskie, groch, fasola, kasza itp. Dziecko według własnego pomysłu wypełnia butelkę różnym materiałem, tworząc ciekawe kompozycje.

Poniżej znajduje się link z innymi pomysłami na ciekawą i twórczą zabawę 
Filmik: Zabawy dla dzieci rozwijające małą motorykę
https://youtu.be/J3WqxZfgxvw
2. „Ile brakuje, ile muszę dodać” - zabawa matematyczna. Dziecko gromadzi liczmany (klocki, guziki). Rodzic proponuje różne zadania, a dzieci przeliczają i podają właściwe rozwiązanie:
- chcę mieć 10. Mam 4. Ile mi brakuje?
- chcę mieć 7. Mam 3. Ile mi brakuje?
- chcę mieć 5. Mam 10. Ile muszę zabrać?
- chcę mieć 6. Mam 8. Ile muszę zabrać?
Można rozwiązywać również inne zadania:
- mam 4 jabłka. Jeśli dokupię 4 to ile będę mieć?
-miałem 10 talerzy. 2 rozbiły się, ile zostało?
- tata dostał 2 ciastka, mama dostała 3, dziecko 1. Ile razem jest ciastek? Itp.
Dodatkowym zadaniem w zakresie matematyki mogą być zabawy z wykorzystaniem wagi. Dziecko waży różne dostępne w domu przedmioty na wadze łazienkowej, kuchennej lub szalkowej, porównuje ciężar przedmiotów.

3. „Kolorowe doświadczenia”- zabawy badawcze. Rodzic przygotowuje farby plakatowe. Dzieci mieszają kolory: czerwony i żółty, niebieski i żółty, czerwony i niebieski. Dzieci sprawdzają jakie powstały nowe kolory. Następnie mogą bawić się dalej w łączenie innych kolorów.
Druga zabawa „Mydlane bańki” . Do naczynia wlewamy do połowy wodę, mieszamy mydło lub wlewamy płyn. Dzieci robią bańki. Następnie dzieci mogą sprawdzić co się wydarzy , kiedy będzie dmuchać przez słomkę zanurzoną w płynie.

4. „ Co przyciąga magnes?” – eksperyment z magnesem. Do tego zadanie będzie potrzebny magnes np. na lodówkę. Dziecko opowiada co wie o magnesie , resztę dopowiada rodzic ( co to jest magnes, jakie ma właściwości). Następnie zadaniem dziecka jest zbadanie co przyciąga magnes .

Na koniec propozycja zabawy z magnesami
Film: Magnesowy Labirynt, zabawa z magnesami

https://youtu.be/rJBRZbLcXtQ

poniedzialek 27.04.2020r.

Poniedziałek 27.04.2020r. Temat ,,Ulubieni bohaterowie”


1. Wiersz ,,Kraina bajek” (G.Gasienica). Przygotowujemy książeczki dziecka. Czytamy wiersz a następnie rozmawiamy z nim ( O jakiej krainie jest mowa?; Jakie postaci się tam pojawiły?; Skąd możemy o tym wszystkim się dowiedzieć?). Tak kierujemy rozmowa aby dziecko wskazało na swoje bajki. Wspólnie je oglądamy, a może któraś z postaci pojawiła się w jego bajce?


Istnieje taka kraina, gdzie wszystko się może zdarzyć...

Znajdziesz tu domek z łakoci i to, co sobie wymarzysz!

Tam, w muchomorku czerwonym, obok krzaczków jagódek,

od dawna zamieszkuje z rodzina krasnoludek.

W zamku na złotym wzgórzu król sprawiedliwy mieszka

i pełna jest wielkich tajemnic każda w lesie ścieżka.

Sa wróżki i czarodzieje – oni potrafią czarować...

Różdżkę podnoszą do góry tak, jakby chcieli malować.

Stoją na polce książki, az je otworzysz czekaja,

bo wtedy w podróż niezwykłą chętnie cie zabierają.

Wystarczy w to tylko uwierzyć, ze wszystko się zdarzyć może,

by bajka się mogła snuć dalej, by bajka się mogła tworzyć....
2. ,,Bajkowa zgadywanka” . Zapraszamy do zgadywanek – my czytamy a dziecko słuchając, dopowiada rymy, które sa jednocześnie rozwiązaniami zagadek o bajkowych postaciach.
,,Bajkowa zgadywanka” ( D. Gellner)

Jeździ kareta po świecie A kto jest w tej karecie? 

Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki?....
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio....
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jas i ...
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba...
Kolo lalki i misia stoi sierotka ...
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z ...
A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami ...
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie? Skoro tak dobrze poszło odgadniecie tej zgadywanki to proponuje rozwiązanie tych zagadek


https://miastodzieci.pl/zagadki/krotkie-zagadki-dla-dzieci-o-bajkach  /     


3. Kreatywne opowieści o przedmiotach. Do pudelka lub woreczka wkładamy rożne przedmioty (lub rysunki je przedstawiające). Rozpoczynamy zabawę. W pierwszej kolejności rodzic wybiera z pudelka jeden przedmiot i wymyśla o nim krotka historie, zaczynając od slow: ,,Tego ranka...”; ,,Pewnego razu...” Następnie kolejny przedmiot losuje dziecko i tworzy swoja historyjkę . Możemy również razem z dzieckiem stworzyć jedna wspólną opowieść poprzez losowanie kolejnych elementów i łączenie ich z poprzednimi. Poproście rodziców aby napisali to co wymyśliliście a wy zróbcie do tej opowieści ilustracje i prześlijcie nam.

 

4. ,,Bajkowa gimnastyka” . Przygotowujemy: małą książeczkę, grzechotkę , gazety lub ściereczki a) dziecko – krasnoludek śpi na dywanie; na dźwięk grzechotki ( tupania, klaskania) budzi się i biega swobodnie po pokoju,

b) dziecko – krasnoludek kładzie sobie na głowę małą książeczkę ( złożony ręcznik) i próbuje przejść do wyznaczonego celu ( np. z jednego końca pokoju do drugiego, powoli, wyprostowany) 

c) skacze obunóż z gazety na gazetę ,aby przejść przez strumień ( na dywanie rozkładamy w szeregu gazety, ściereczki, które będą ,,kamieniami”).

A na dalsze ćwiczenia zapraszam tutaj:
https://wordwall.net/pl/resource/1026678/gimnastyka/gimnastyka-smyka-z-czarodziejskiego-dworku  - wesołej zabawy.

czwartek 23.04.2020r.

Czwartek 23.04.2020r.

Temat ,, Przeprowadzamy doświadczenia”


1. ,,Kolorowe sznurki” . Dziecko za pomocą sznurka odwzorowuje szlaczek na przygotowanej kartce (po śladach) a następnie próbuje zrobić taki sam szlaczek na stoliku, podłodze. Pomoce: kartki ze szlaczkami, kawałki sznurka, grubej nici bądź włóczki. Pomocna strona – można wydrukować lub samodzielnie odwzorować wybrane szlaczki. https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/szlaczki-34

 

2. Zabawy matematyczne

a) ,,Co jest dłuższe?” Przygotowujemy następujące przedmioty: sznurówka, kredka, szalik, wstążka, długopis, linijka, pasek, kartka, tubka z pasta do zębów. Dziecka wybiera dwa dowolne przedmioty i określa ,,na oko”, który z nich jest dłuższy. Następnie sprawdza, czy miało racje, przykładając je do siebie. zwracamy uwagę, aby przedmioty właściwie się stykały. W ten sposób ma porównać wszystkie zgromadzone rzeczy.
b) ,,Policz, ile jest”. Zaczynamy od liczenia: dziecko przelicza paluszki w jednej rączce, potem w drugiej , podaje ile ma wszystkich w obu rekach. Następnie przechodzimy do zabaw z wierszykiem – najpierw czytamy i jednoczenie pokazujemy co należy wykonać a dziecko powtarza po nas ruch, z czasem tylko czytamy a dziecko samodzielnie wykonuje poszczególne czynności. Ten wierszyk możemy często stosować jako przerywnik w rożnych zadaniach.
Umiem liczyć do dziesięciu

Na jeden –klaśnij,
na dwa-skocz, trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij noga prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć-maszeruj równym krokiem.
Sześć -oznacza podskok w gore,
jakbyś chciał przeskoczyć górę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
Osiem -możesz bić już brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu wolno policz do dziesięciu!

 

Ile wyrzuciłeś oczek? - zabawy z kostkami do gry ( ilu uczestników tyle kostek do gry) Siedząc na podłodze, rzucamy po kolei kostką i sprawdzamy, kto wyrzuci l największą ilość oczek. Możemy również rzucać dwoma kostkami, aby dodawać do siebie liczbę wyrzuconych oczek.


3. Zabawy badawcze :                                                                                                                      a) ,,Telefon” - pomoce: dwa plastikowe kubeczki, pojemniki po jogurcie, cienki sznurek o długości kilku metrów, nożyczki. Przebijamy nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka, pojemniczka. Przewlekamy sznurek przez oba otwory, zawiązujemy supły. Dwie osoby prowadząc rozmowę telefoniczną – muszą stanąć w odległości, tak, aby naprężyć sznurek telefonu. Sznurek powinien być cały czas mocno naprężony.
Wniosek: Dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza, które przewodzone przez sznurek.                                                                                                                                b) „Skacząca sól” - pomoce: folia plastikowa, np. pęknięty balon, gumka recepturka, mała plastikowa miska, garnek, drewniana łyżka, sól gruboziarnista lub ziarnka ryżu Folię plastikową rozciągamy na misce i przymocowujemy gumką. Na naciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka (ziarna podskakują do góry).                                                                                                     Wniosek: pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale dźwiękowe i słychać dźwięk. Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folię w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren i zaczynają one wirować w powietrzu.


4. ,,Rymowanki” – Podajemy dziecku przykłady rymów: koleżanka – szklanka; barek – kanarek; kot – plot a później dziecko ma wymyśleć pary wyrazów, które się rymują. Mogą to być wyrazy, które nic nie znacza.https://www.superkid.pl/szukamy-rymow  Szukamy rymów ( Arkusz 1 ).