wtorek 26.05.2020r.

wtorek 26.05.2020r.
Temat: Moja mama ukochana

1. ,,Mama i dzieci” – ćwiczenia ortofoniczne. Dziecko naśladuje rodzica, który przedstawia ruchy i odgłosy zwierząt podczas opowiadania:

Ja jestem mamą, a wy moimi dziećmi.
Jestem mamą żabką, wołam swoje dzieci: kum, kum, kum – dzieci podskakują i odpowiadają: kum, kum, kum;
Jestem mamą pszczołą i wołam swoje dzieci: bzz – dzieci biegają, machają dłońmi i odpowiadają: bzz;
Jestem mamą bocianica i wołam swoje dzieci: kle, kle, kle – dzieci chodzą z wysoko podniesionymi kolanami i odpowiadają: kle, kle, kle;
Jestem mamą myszka i wołam swoje dzieci: pi, pi, pi – dzieci czworaku ja i odpowiadają: po, pi, pi;
Jestem mamą dzieci i wołam dzieci: Gdzie jesteście? A wy tu jesteście! A kuku! Po tych słowach dziecko ucieka, mama biegnie za nimi jak dotknie ono odpowiada: a kuku!.

2. ,,Jaka jest moja mama?” – przeprowadzenie wywiadu z mama na podstawie podanych pytań ( przeprowadźmy go z cala rodzinka) a następnie narysowanie odpowiedzi na kartce. Pytania, które możemy zadać mamie: ,,Jakiego domowego zajęcia najbardziej mama nie lubi?”; ,,W jaki sposób najlepiej wypoczywa?”; ,,Jak najbardziej lubi spędzać czas?”; ,,Jakie jest największe marzenie mamy?”; ,,Jaki jest jej ulubiony przysmak?”.

Obejrzyjcie wspólnie bajkę o tym jak zwierzątka uczciły dzień Matki
https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU  - Króliczek Alilo - Dzień Matki (Bajka)

Potem narysujcie dla mamy piękny obrazek – pomocne mogą być te propozycje:
https://www.youtube.com/watch?v=V28z4xHwLSA  Bajki Gilusia – odc. 47 rysowanie

I na koniec złóżcie mamusiom życzenia, podarujcie przygotowana niespodziankę oraz zadedykujcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=Z494eKHbbfE  ,,Śpiewam dla Ciebie mamo”
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g  Śpiewające Brzdące - Jesteś mamo skarbem mym

poniedzialek 25.05.2020r.

poniedziałek 25.05.2020r.
Temat: Mama czarodziejka

1. ,,Pomagam mamie” – zabawa z gestami, w parach. Dziecko i mama siedzą naprzeciwko siebie. Powtarzają słowa rymowanki i ilustrują jej treść ruchem palców i dłoni zgodnie z opisem.

,,Pomagam mamie” (K. Tomiak – Zaremba)
Wiele rzeczy z mamą robią,
(wskazujemy na siebie)
Zawsze pomagamy sobie:
(wskazujemy na partnera)
Dania pyszne gotujemy,
(układamy zaciśnięte w piąstki dłonie jedna na drugą i kręcimy nimi kola)
Potem naczynia myjemy,
( mama tworzy z dłoni ,,miseczkę”, a dziecko porusza nad nią palcami)
Ścieramy kurze w salonie,
( zbliżamy do siebie otwarte dłonie i zataczamy nimi w powietrzu kola)
Sadzimy kwiaty na balkonie.
(mama wyciąga przed siebie otwarte dłonie, a dziecko złączonymi palcami delikatnie na nie naciska, jakby umieszczało cebulki w ziemi)
A po skończonej każdej czynności
( rozluźniamy dłonie, poruszamy nimi w nadgarstku)
Wznosimy okrzyk radości.
( przybijamy sobie ,,piątki” i unosimy dłonie nad głowę)

2. ,,Moja mama czarodziejka” – słuchanie wiersza. Czytamy fragment wiersza a następnie rozmawiamy z dzieckiem o wysłuchanym utworze: ,,Co robi dla nas mama?”; ,,Co możemy robić z mama?”; ,,Co my robimy dla mamy?”; ,,Jak możemy się jej odwdzięczyć?”

,,Moja mama czarodziejka” ( T. Blaszczyk)
(...)
Kiedy kłopot mam z kolanem albo chory brzuszek,
katar, kaszel – to do mamy po ratunek ruszam.
Ona problem wnet usunie – taka moja mama!
Gdy utuli, czuwa przy mnie do samego rana.
Pyszne robi mi śniadania – sa bułeczki, mleko.
Zawsze czyste mam ubrania i zabawa czeka,
a z patyczków, z kory brzozy, choćby było rano,
istne cuda dla mnie tworzysz, czarodziejko - mamo.
Zaś wieczorem mnie zabierasz w krainy baśniowe,
snujesz długie opowieści, bajki stare, nowe:
o księżniczkach, smokach, królach, o dąbrowach, kniejach,
o zamczyskach i o rycerzach, skarbach, czarodziejach.
Tyle pracy! Jak ty zdążysz? Nie pojmuje tego.
Jesteś, mamo, czarodziejka, czy moc dało ... niebo? (...)
Jak cie kocham? – nie wypowiem, slow znam jeszcze mało,
Powiem cicho: ,,Jak to dobrze, ze ty jesteś, mamo!”

3. ,,Taniec czarodziejki” – zabawa przy muzyce. Pomoce: wstążka przymocowana do patyczka, muzyka.
Odtwarzamy dowolna piosenkę lub utwór instrumentalny a dziecko tworząc własne ruchy, improwizuje w tańcu, poruszając wstążką do rytmu. Możemy wykorzystać podane utwory. A piosenki i taniec dedykujemy mamusi.
https://www.youtube.com/watch?v=TrgNO45oMME  - zestaw piosenek na Dzień Mamy

poniedzialek 04.05.2020r.

Poniedziałek 04.05.2020r.
Temat ,,Każdy z nas ma talent”.

1. ,,Talent? Co to takiego?” Czytamy opowiadanie ( ,,Bajka o pszczółce” A. Grodzka) a następnie dziecko odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu:
- Co robiły pszczółki na łące?
- Czym różniła się mała pszczółka od pozostałych pszczółek? Czego nie chciała robić?
- O czy marzyła pszczółka?
- Kim chciała zostać?
- Czy jej marzenia się spełniły?
- Jaki talent odkryła w sobie pszczółka? W czym była najlepsza?

Daleko stąd, daleko, w królestwie zwierząt, żyła pośród innych mała pszczółka. Tym się jednak różniła od innych pszczółek, które latały po łąkach i spijały słodki nektar z kwiatów, że zapragnęła zrobić wielką karierę, występować w telewizji, być na pierwszych stronach gazet. Marzyła o wielkiej sławie. Pewnego dnia powiedziała do mamy: Zostanę modelką. Mama najpierw się zdziwiła, a potem zaczęła tłumaczyć córeczce: Ależ kochanie, modelki mają takie długie nogi, są bardzo wysokie, a ty jesteś malutką pszczółką. Pszczółka nie chciała tego słuchać i nie czekając, aż mama skończy, odleciała czym prędzej do szkoły dla modelek. Właśnie zaczynały się zajęcia. Sarenki i łanie biegały po wybiegu, przytupywały kopytkami, kręciły ogonkami, a biedna pszczółeczka musiała uważać, by jej ktoś niechcący nie nadepnął. Na szczęście miała żądło i to ją uchroniło przed zadeptaniem. Nikt jednak nie zwracał na nią uwagi. Po kilku lekcjach sama stwierdziła, że to zajęcie nie dla niej. Zostanę piosenkarką, pomyślała, potrafię tak doskonale brzęczeć. Mamo - powiedziała - zmieniłam decyzję, zostanę piosenkarką. - Ależ ty nie potrafisz śpiewać! Nie znasz nut - mówiła bardzo zmartwiona mama. - Umiem za to pięknie brzęczeć - odparła pszczółka, wzruszyła lekceważąco ramionami i nie słuchając dłużej mamy, odleciała do radia. Pięknie brzęczę - powiedziała, wchodząc do studia. - Doskonale - odparł redaktor słowik. - Właśnie dzisiaj mamy konkurs młodych talentów, stań w kolejce i tutaj, na tej kartce napisz swój repertuar. - Repertuar... a co to takiego? - zdziwiła się. - Zapisz tutaj, o tu - pokazał pazurkiem - piosenki, jakie zaśpiewasz. - Mmmhhhhmmm - zamruczała niezadowolona pszczółka. I po chwili uzmysłowiła sobie, że nie zna żadnej piosenki, potrafi tylko brzęczeć. Słowiki wyśpiewywały trele morele, skowronki nuciły smętne pieśni, nawet wróbelki dzióbkiem wystukiwały rytm i zawzięcie powtarzały słowa piosenek. Tutaj nie cenią prawdziwych talentów, pomyślała. Tylko się skompromituję, nie docenią mnie. Czym prędzej odleciała do ula. A może zostać aktorką, najlepiej filmową? - zastanawiała się. - Tak, nadaję się do tego. Ale i tutaj okazało się, że liski, kreciki, a nawet niedźwiadki lepiej znają sztukę aktorską. Nasza pszczółeczka nie potrafiła zadeklamować wiersza czy zatańczyć. Może zostać stawnym sportowcem? Zajączki biegają szybciej, koniki wyżej skaczą. Nie, do tego też się nie nadaje. Co ja nieszczęśliwa mam robić, jaki zawód wybrać? – głośno lamentowała. Przyleciały inne pszczółeczki, usiadły dookoła i spytały: - Dlaczego nie chcesz zbierać miodu? Masz taki piękny ryjek, na pewno będziesz w tym znakomita. Chodź z nami. Poleciały na piękną łączkę i po pracowitym dniu mała pszczółeczka zebrała garnek słodkiego nektaru. - Jesteś w tym naprawdę wspaniała – pochwaliła mama. - Bardzo się cieszę, że moja córeczka jest takim dobrym zbieraczem. Pszczółeczka spojrzała z dumą na garnek pełen po brzegi i też się ucieszyła. Potem pomyślała: Do tego się właśnie nadaję, to potrafię robić dobrze. Zadarta łebek do góry bardzo z siebie dumna i razem z innymi poleciała do ula.

2. Kto potrafi tak jak ja – zabawa. Pokazujemy kolejne czynności - zadania a  dziecko je naśladuje . Zwracamy uwagę na utrzymywanie przez niego równowagi:
- rysowanie na podłodze kolek palcami stop,
- stanie na jednej nodze jak bocian,
- podnoszenie kolana i przekładanie pod nim skarpetki,
- stanie na jednej nodze i próby klaśnięcia nad glowa,
- chodzenie ze skarpetka na glowie,
- chodzenie ze skarpetka na stopie,
- obracanie się dookoła i stanie na jednej nodze,
- stanie na jednej nodze i klaskanie nad glowa
- chodzenie z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tyl.
3. Mam talent – zabawa słowna. Czytamy wierszyk ( ,,Poeta to brzmi dumnie” I. Pietrucha) – rodzic początek, rymy próbuje dopowiedzieć dziecko :

W naszej grupie dużo nas,
Każdy jakiś talent ma!
Jas na klocki znajdzie... (czas),
Zosia na pianinie ... (gra).
Marek szybko klocki ... (składa),
Tomek bajki ... (opowiada).
Julka na koniu ... (galopuje),
A Ewa ładnie farbami ...( maluje).
A teraz zaprezentujcie swoje umiejętności. Możecie: zaśpiewać piosenkę, zatańczyć, wykonać jakieś ćwiczenie gimnastyczne, narysować obrazek, ulepić z plasteliny...

4. Co robią dzieci? – zabawa z karta pracy. Dziecko opowiada, co robią ich rówieśnicy przedstawieni na obrazkach , łącząc je z efektami ich wysiłku. Określa jaki talent ma każde z tych dzieci ( ćw. 1). Łączy obrazki, które się rymują ( ćw. 2 , str.20 /5- latki).

wtorek 05.05.2020r.

Wtorek 05.05.2020r. Temat: „Zawody naszych rodziców”

1. „Kim jest moja mama, kim jest mój tata?” – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wykonywanego zawodu, ale również może opowiedzieć o innych zawodach. Dzieci mogą też narysować kredkami rodziców wykonujących swój zawód.

Następnie zapraszamy dziecko do pooglądania krótkiej prezentacji
Film: Poznajemy miejsca pracy i różne zawody
https://youtu.be/zYkJUgCDdyc
Aby utrwalić wiadomości dzieci próbują rozwiązać zagadki
Film: zagadki do lekcji o zawodach
https://youtu.be/hjDKoBQYr7U
Na koniec praca z Karta Pracy 4 s. 21 (5 – latki). Dzieci opowiadają o zawodach wykonywanych przez przedstawione na obrazkach osoby , łączą je z efektem ich pracy oraz wskazują co nie pasuje do postaci wykonującej dany zawód.

2. Piosenki o zawodach. Dziecko odsłuchuje piosenki. Wybiera jedną i uczy się tekstu oraz melodii. Dzięki temu ćwiczy pamięć. Dla odważnych: możecie nauczyć się dwóch 
Śpiewające Brzdące - Pan Kominiarz
https://youtu.be/ZY4IuRou2a0
Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz
https://youtu.be/GoNNQZvdnbc

3. „Mamo, tato! Zgadnij, kim będę” – zabawa w kalambury. Dziecko pokazuje jakiś wybrany zawód poprzez ruch, gest i mimikę.

4. „Ćwiczymy buzię” – zabawy logopedyczne usprawniające narząd mowy.
- Ania żuje gumę – dzieci naśladują żucie gumy, wykonują ruchy żuchwą, w przód, w tył i na boki;
- Leniuszek – dzieci naśladują ziewanie, maksymalnie oddalając od siebie dolna i górna wargę, jak podczas wymawiania głoski a;
- huśtawka – dzieci naśladują językiem ruch rozbujanej huśtawki – wysuwają język z buzi i poruszają nim lekko do góry i na dół
- Senne misie – dzieci lezą przodem z głową ułożona na bok, ziewają naśladując senne misie, następnie oddychają (wdech nosem i wydech ustami) na koniec misie przeciągają się i zasypiają (słychać chrapanie).

Dla chętnych dzieci, które potrzebują po tych zabawach trochę ruchu mogą poćwiczyć z prowadzącą do filmiku: Zumba Kids
https://youtu.be/SOBEPiqlz48

czwartek 30.04.2020r.

Czwartek 30.04.2020r.
Temat: „Czytanie to wspaniała zabawa”

1. Zabawy z liczbami – utrwalenie znajomości cyfr. Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy wydrukowane kartoniki z cyframi od 0 – 10( mogą być wykonane ręcznie) oraz jakiegoś rodzaju liczmany (np. klocki, patyczki, słomki itp.) Kartoniki z cyframi są poukładane w rzędzie. Rodzic podaje zadanie dla dziecka: pokaż i odłóż poniżej cyfrę 5. Rodzic: ułóż pod kartonikiem z cyfrą 5 taką ilość jaką wskazuje cyfra( dziecko układa i 5 liczmanów). Następnie rodzic podaje inną cyfrę np.4 i tak samo postępuje. Kolejnym etapem będzie dodanie tych dwóch liczb. Rodzic zadaje pytanie ile będziemy mieli razem , gdy dodamy 5 i 4 (dz. przelicza liczmany , podaje wynik i układa cyfrę. Ważne aby nowy zapis był ułożony w rzędzie.
Dla dzieci 5 – letnich zadanie z książki cz.4 str.19, zad.1

Zabawy z literami – utrwalenie znajomości liter. Zapraszam tu do wykorzystania filmiku, aby w ciekawy i twórczy sposób utrwalić literki. Prowadząca rysuje zwierzątka z liter.
Film od ok. 4 minuty trwania: Rysujemy z Agatą Jak narysować zwierzęta z LITER
https://youtu.be/8y2eFlLPnbI

2. Zapraszamy do kolejnych zajęć muzyczno – rytmicznych. Wesołej i udanej zabawy

Filmik: Lekcja 3 - Wartości rytmiczne W PODSKOKACH
https://youtu.be/ZNYBvHTGP1U

3. „Czego jest więcej?” –zabawa matematyczna, porównywanie liczebności zbiorów. Rodzic przygotowuje różnego rodzaju liczmany ( klocki, patyczki, spinacze itp.). Rodzic kładzie np. 8 patyczków i 7 klocków. Następnie pyta dziecko: Czego jest więcej?, o ile więcej jest patyczków?, o ile mniej jest klocków? Ile razem jest patyczków i klocków? (to zadanie dla dzieci, które potrafią przeliczać ponad 10; zadania można konstruować tak, aby nie przekraczały dziesiątki)). Następnie podajemy dzieciom inne przykłady.

Dla dzieci 5 – letnich zadanie z książki cz.4 str.19, zad.2

4. „Nasze ulubione bajki” – każde z dzieci ma swoją ulubiona książeczkę. Rodzic może jeszcze raz ją przeczytać ja dziecku. Następnie korzystając z bloku technicznego rysujemy, kolorujemy i wycinamy postaci, które występują w opowiadaniu. Dodatkowo możemy wykonać scenerię, jeżeli mamy duże pudełko to może ono posłużyć do wykonania teatrzyku. Po wykonaniu potrzebnych rekwizytów dziecko zaprasza wszystkich domowników do teatru, w którym ono będzie występować wykorzystując zrobione kukiełki.
Dla chętnych zapraszam do obejrzenia kolejnego odcinka Domisiów
Film: Domisie - Bajka „O królu, co chciał kupić tęczę"
https://youtu.be/OAv0FzdfZx4