wtorek 07.04.2020r.

wtorek 07.04.2020r.
Temat: „Ciekawe zjawiska pogodowe”

1. Wietrzyk, wiatr, wicher.
Zapoznajcie się z filmikiem edukacyjnym na którym poznacie charakterystyczne zjawiska w pogodzie takie jak : śnieg, grad, wiatr, deszcz.

Film: Pogoda dla dzieci zjawiska atmosferyczne
https://youtu.be/lbBbi_ds4eU

Posłuchajcie wierszyka J. Kulmowej pt: „Wiosenny wietrzyk”. Rodzic czyta dziecku tekst:
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,
Ledwie w krzakach zamruczy,
Jeszcze gwizdać nie umie,
Jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem zagra, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.

Zastanówcie się teraz , co to jest wiatr ?– rodzic wyjaśnia: wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy wiatr jest zawsze taki sam? (może być delikatny albo gwałtowny) . Następnie rodzic zapoznaje dziecko z takimi pojęciami jak: bryza, wicher, halny, huragan.

2. A teraz zobaczcie jaka przygoda spotkała Domisie
Domisie odcinek pt: „ Dobry i zły wiatr”
https://youtu.be/QogX1FbRmF0

Można jeszcze z dzieckiem zrobić w szybki sposób wiatraczek.
Film „Jak zrobić wiatraczek z papieru” prace plastyczne.
https://youtu.be/xuz9EwXiu-o

3. Posłuchaj, spróbuj zapamiętać tekst piosenki , śpiewaj i baw się.
Piosenka pt: „Kiedy niebo płacze” w wykonaniu zespołu „Śpiewające Brzdące”.
https://youtu.be/Jzb3yi3eZzs
I. Kiedy czasem niebo płacze
My lubimy iść na spacer,
By poskakać przez kałuże
Robiąc przy tym kroki duże.

Ref. Nikt w kałuży nóg nie moczy 2x
Każdy musi ją przeskoczyć
Start, uwaga, hop.

II. Teraz będzie nowa sztuczka
Skacze tylko lewa nóżka,
A po lewej nóżka prawa
Ale fajna to zabawa.

4. „Tornado w szklance wody” – zabawa badawcza. Do wysokiej szklanki nalewamy wodę gazowaną do 2/3 jej objętości, energicznie mieszamy i wsypujemy trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Komentarz rodzica, który wyjaśnia w jaki sposób działa zjawisko w naturalnym środowisku : Tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.

poniedziałek 06.04.2020r.

poniedziałek 06.04.2020r.
Temat ,, Obserwujemy pogodę”

1. ,,Wiatr, deszcz, burza” – zabawa. Ustalamy miejsce, które będzie chronić przed ,,deszczem’ ( np. poduszka na podłodze, rozłożona gazeta). Dziecko biega swobodnie po pokoju. Umawiamy się z nim, ze na słowo ,,wiatr” będzie pocierać dłońmi o siebie jednocześnie naśladując odgłos wiatru ( szuuuu). Gdy usłyszy ,,deszcz” siada na wyznaczonym miejscu i uderzając dłońmi o uda będzie powtarzać: kap, kap, kap. Z kolei na słowo ,,burza” tupie obiema nogami o podłogę . Na hasło ,,Już nie pada” – spaceruje, głęboko oddychając (wdech nosem, wydech ustami z artykulacja aaaaa).
2. ,,Wiosenne opady” . Rodzic wypowiada głoskami słowo ,,p o g o d a” , dziecko ma powiedzieć cały wyraz a później wymienia skojarzenia związane z pogodą. Następnie czytamy wiersz M. Strzałkowskiej

Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy...

Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie...

Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
- Padaj deszczu! Padaj jeszcze!

Zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania: ,,Jaka pogoda została przedstawiona w wierszu?:, ,,Które fragmenty potwierdzają te przypuszczenia?”, ,,Co to jest ulewa?”, ,,Jakie zjawiska pogodowe można zaobserwować wiosną za oknem?”. Następnie przekazujemy dziecku kilka ciekawostek na temat kwietniowych opadów: Ulewa to rodzaj mocnego deszczu. Deszcz jest najczęstszym rodzajem opadów powstającym z chmur i wracającym na ziemię w postaci kropelek. Maleńkie krople parującej wody unoszą się, łączą ze sobą, tworzą chmury. Stają się cięższe i spada deszcz. Może być drobny, zwany ,,mżawka”, lub wielki, gesty, ulewny, o którym czasem mówi się ,,oberwanie chmury”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, pojawia się mróz, z chmur lecą zamarznięte kropelki, zamienione w sześcioramienne kryształki lodu, czyli ,,śnieg”. Natomiast podczas ładnej pogody może padać grad. To krople deszczu, które zamarzły w wielkiej, lodowatej chmurze, maja różną wielkość. A wiec opad atmosferyczny to woda, która spada z rożnym natężeniem i pod różną postacią: deszczu, śniegu, gradu.

Piosenka ,,Pogoda” – Śpiewające Brzdące
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

3. ,,Wiosenny kalendarz pogody”.
a) Ćw. słuchowe – dziecko dzieli na sylaby (wyklaskuje) wyrazy związane z tematem: pogoda, słońce, deszcz, śnieg, wiatr, chmury...
b) Wykonanie kalendarza –potrzebujemy 2 kartki papieru, dzielimy każdą z nich na 4 części. Na pierwszej rysujemy sześć obręczy, w których dziecko narysuje wspólnie ustalone symbole pogody ( w każdym inny): np. słoneczko, chmurkę , płatek śniegu, kropelki deszczu, słoneczko za chmurka, pochylone gałązki drzewa. Każda z pozostałych kartek przeznaczona jest na kolejny dzień tygodnia. Rodzic na dole wpisuje dzień tygodnia a dziecko obok rysuje dużą kropkę odpowiadająca określonemu dniu – poniedziałek - jedna kropka; wtorek – dwie kropki....., niedziela – siedem kropek. Zadaniem dziecka będzie codzienna obserwacja pogody i uzupełnienie swojego kalendarza.
4. ,,Czarodziejski worek” – doskonalenie zmysłu dotyku. Do worka wkładamy kilka znanych dziecku przedmiotów, np. piłka, lalka, łyżka, ołówek, klucz, bajka itp. Dziecko sięga do worka. Za pomocą dotyku odgaduje co trzyma w ręce. Gdy wszystkie przedmioty zostaną odgadnięte dziecko wypowiada ich nazwy sylabami(wyklaskuje sylaby, przelicza, wskazuje przedmiot rozpoczynający się na podaną przez rodzica sylabę).

 

czwartek 02.03.2020r.

Czwartek 02.04.2020r.
Temat: ,,Wiosna w świecie zwierząt”

1. ,,Ptaszek do gniazdka” – zabawa ruchowa . Na dywanie rozłożone kartki papieru, gazety ( to będą gniazda ). Dziecko – ptaszek na paluszkach przemieszcza się miedzy nimi, udając lot. Na polecenie rodzica: ,,Ptaszki do gniazdek” dziecko wchodzi na kartkę, gdy rodzic klaśnie w dłonie, dziecko wraca do ,,lotu” miedzy kartkami.

2. ,,Wiosenne powroty ptaków” – przygotowujemy albumy, książki przyrodnicze, gazety w których sa ilustracje ptaków: bocian, jaskółka, skowronek, kukułka, dzikie gęsi. Dziecko opisuje ich wygląd (kolor piór, długość dziobu i nóg) i dzieli ich nazwy na sylaby. Opowiadamy dziecku o ptakach i ich gniazdach. Bociany białe – zimę spędzają w Afryce. Z reguły wracają do tego samego gniazda. Najczęściej zakładają je na slupach energetycznych, wysokich drzewach, domach. Do wyścielania gniazda używają gałęzi, słomy a nawet szmat czy sznurków. Jaskółki znane sa z tego, ze dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Według mądrości ludowej: gdy jaskółki latają nisko, to znaczy, ze będzie padało. Otóż jaskółki chwytają owady w locie. W cieple, słoneczne dni prądy powietrzne wynoszą owady w górę a kiedy zbliża się deszcz zmienia się wilgotność powietrza , owady nie mogą wzbić się wysoko. Szukają schronienia tuż nad ziemia . A jaskółki podążają za nimi – wznoszą się wysoko w słoneczną pogodę albo nurkują w kierunku ziemi, kiedy zbliża się deszcz. Skowronki budują gniazda na ziemi. Do ich budowy wykorzystują rośliny a także końskie włosie. Dzikie gęsi tez budują gniazda na ziemi. Wykorzystują trawy, mech, puch. Kukułki to ptaki, które nie budują gniazd, ponieważ nie wychowują swoich piskląt. Znane sa z podrzucania ich innym ptakom. Żywią się owadami. Film edukacyjny z odgłosami i ptaków występujących w Polsce: https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA

3. ,,Kolorowa łąka” – przygotowujemy guziki, cukierki , kredki. Dziecko segreguje te przedmioty według kolorów, kształtów , przeznaczenia a następnie określa, których jest najwięcej a których najmniej. Na koniec układa z nich obrazek wiosennej łąki – tworzy kwiatki ( zwracamy uwagę aby były płatki ze środkiem, łodyżka, listek), trawkę.

4. Zabawa z wierszykiem ,,Na wiosennej łące”. Dziecko powtarza wierszyk po rodzicu. Chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KUM, KUM, KUM x2
Żabki w stawie robią: PLUM.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert KLE, KLE, KLE x2
Bociek żabkę złapać chce.

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: CYK, CYK, CYK x2
To świerszcz wypił wody łyk

Na wiosennej łące
Słychać głosów koncert: HOP, SA, SA x2
Jasiek z Ola w piłkę gra.

piątek 03.04.2020r.

piątek 03.04.2020r
Temat: „Odkrywamy tajemnice przyrody”

 

1. „A” – jak... - Na początek przypomnijmy sobie jak brzmią i jak wyglądają samogłoski. Utrwalaj je razem z Sową Mądrą Głową z filmiku edukacyjnego:
https://youtu.be/4Qm9YgDemhQ
Spróbuj teraz podać inne wyrazy rozpoczynające się od samogłosek. Podane wyrazy podziel rytmicznie na sylaby, policz ile jest sylab w każdym wyrazie.

2. Odkrywamy tajemnice przyrody
a) W świecie zwierząt – zobaczcie krótki filmik edukacyjny pt: „Wywiad z bocianem”
https://youtu.be/PMUUm7Xx-Fw
Zastanówcie się i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie : „Co dzieje się z ptakami, gdy wyklują się z jajek? (rosną, uczą się latać, dorastają, zakładają swoje rodziny i gniazda, wysiadują pisklęta, opiekują się potomstwem).

b) W świecie roślin – a teraz podglądniemy co dzieje się z zasianymi nasionami – oglądajcie filmik pt: „Jak rosną rośliny?”https://youtu.be/JGNkJp3hqmA   Jeżeli zasadziliście w domu jakąś roślinkę – fasola, rzeżucha, cebulka lub inne obserwujcie je systematycznie – teraz też wiecie czego potrzeba roślince do tego, aby wyrosła. 
3. „Wiosenna gimnastyka”
a) Kwiaty rosną – dzieci naśladują kwiaty: przysiad podparty – kwiaty zwiędły; powolny wyprost do wspięcia na palce – kwiaty rosną po deszczu.
b) Ptaki w gniazdach – dzieci siadają na podłodze na małej poduszce (gniazdo), na sygnał rodzica biegają w różnych kierunkach, naśladując lot ptaków; na hasło „Ptaki do gniazd”, dzieci wracają, okrążają gniazda i siadają w nich.
c) Slalom miedzy kwiatami – rodzic ustawia w rzędzie przedmioty (np. rolki papieru toaletowego, zgniecione kulki z gazety, wycięte kwiaty z papieru itp.), określa miejsce startu oraz mety. Dziecko poruszając się slalomem wykonuje różne zadania: podskakuje na jednej nodze, przechodzi na czworakach, skacze obunóż, skacze jak żabka itp.
d) Wiosenny czarodziej – rodzic za pomocą różdżki (np. gałązka, piórko) zmienia dziecko w wybrane zwierzątko, a dziecko naśladuje zachowanie danego zwierzątka, wydaje charakterystyczne dźwięki.

4. Wiosenny album – na podstawie wiadomości zdobytych z całego tygodnia spróbujcie razem z rodzicami wykonać album, który będzie zawierał ilustracje przez Was wykonane przedstawiające oznaki wiosny (świat roślin i zwierząt). Powstałe prace zszyj tak, aby były w formie książeczki do oglądania. Wiosna to bardzo radosna pora roku, wiec myślę, że Wasze książeczki również będą kolorowe i piękne. 

Środa 01.04. 2020r.

Środa 1.04. 2020r.
Temat: „Wiosna w świecie roślin”

1. Zabawa sylabami – na podstawie filmiku podanego niżej nazywaj obrazki. Jakie sylaby słyszysz na początku tych wyrazów?. Podaj inne przykłady wyrazów zaczynających się od danej sylaby.

Nauka czytania sylab https://youtu.be/1pm9zLZ2mlg

2. Jak się nazywam? – zabawa dydaktyczna. Pooglądajcie krótki filmik edukacyjny. Spróbujcie utrwalić poznane nazwy wiosennych kwiatów i ptaków .

Film edukacyjny - Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty, ptaki - lekcja dla dzieci
https://youtu.be/rANDOonihZg

3. Bociany i żaby – praca plastyczna. Do wykonania tej pracy potrzebne będą : talerzyk papierowy, łyżka plastikowa (jeżeli ich nie macie, to można wszystkie elementy wyciąć z kartki technicznej ), nożyczki, klej, farby i czarny pisak. Miłej zabawy 
Film
https://youtu.be/zsCg7pl2A_E

4. Wiosenne rabatki – zabawa matematyczna. Do wykonania tej zabawy potrzebne będą liczmany dostępne w domu np. klocki, spinacze do bielizny, drewniane koraliki itp. oraz 2 kartki papieru. Dziecko kładzie przed sobą kartki, a rodzic dyktuje zadanie np. „Na jednej grządce rosło 3 kwiatki (dziecko układa na pierwszej kartce podaną ilość), a na drugiej 4 kwiatki (dziecko układa na drugiej podaną ilość) rodzic zadaje pytanie: policz ile razem wyrosło kwiatków?(dziecko przelicza i podaje rodzicowi wynik). Analogicznie rodzic podaje inne przykłady do wykonania dziecku.