wtorek 31.03.2020r.

Temat: ,,Witamy wiosnę”

 

1. ,,Wiosenny wiatr” : Proszę narysować, pokolorować i wyciąć chmurkę i kwiatek a następnie zawiesić je na nitkach. Dziecko dmucha na nie tak, aby wprawić je w ruch. Za pomocą siły oddechu ilustruje lekki wietrzyk, silny wiatr, wichurę. Można również podrzeć kartkę papieru na malutkie kawałki i zrobić sobie zawody: papierki ułożone na blacie stołu, lub na podłodze ( każdy ma swoje) i sprawdzamy który dalej wyląduje.


2. Zagadki z wiosennej szufladki. Zapraszamy dziecko do zgaduj – zgaduli na temat oznak wiosny. Możemy sobie przygotować różne książeczki, czasopisma bądź albumy o tematyce przyrodniczej. Czytamy zagadki - dziecko odpowiada. Wspólnie możemy wyszukać odpowiedzi na ilustracjach ( z przygotowanej literatury). Możemy również dołączyć zagadki pantomimiczne – dziecko naśladuje ruchem sposób poruszania się wybranych zwierząt lub owadów a rodzic odgaduje. Potem następuje zamiana ról . Nazwy zwierząt dziecko może tez podzielić na sylaby ( wyklaskać ) i przeliczyć je. Zagadki słowne: a) W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce. (biedronka) ; b) Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka. Leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka. (osa); c)Śmiało rusza w drogę, choć ma jedna nogę. Czy to wiosna, czy lato, czy jesień, , co ma, z sobą niesie. (ślimak); d) Tu cytrynek, tam paź królowej ,wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką , gdy tylko zaświeci słonko. (motyle); e) Wiosną radzi kuma kumie, ledwo zbudza się ze snu. Nad jezioro, rzekę, strumień spieszmy kumy, ile tchu. (żaby); f) Nosi błoto, glinę, mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko pod dachem buduje.(jaskółka) ;


3. ,,Wiosenna łąka”. Z rożnych kolorów plasteliny dziecko robi kuleczki, które nakleja na kartce papieru. Powinny być one rozrzucone po całej kartce. Następnie z każdej kuleczki rozciera promyczki w rożne strony ( 5-6 , będą to płatki kwiatków) i na środku przykleja małą kulkę plasteliny w innym kolorze ( to środek kwiatka). Kolejnym etapem pracy będzie dorysowanie zieloną kredką łodyżek i listków do każdego kwiatka.


4. ,,Tańczące chustki” – zabawa relaksacyjno - naśladowcza. Pomoce: chusteczka lub serwetka, dowolna muzyka. Dziecko trzymając chusteczkę w dłoni naśladuje czynności rodzica ( w tle muzyka): - kołysanie chustki na boki, w przód i do tylu; - obroty z chustka dookoła własnej osi; - kołysanie z chustkami w parach ( np. z rodzicem ): trzymanie jej za rogi i chodzenie dookoła w kółku; - podrzucanie chustki do góry; - chowanie chustki w dłoniach i stopniowe rozchylanie ( rozkwitające kwiaty ) , naśladowanie wąchania kwiatów; - trzymanie chustki za róg i dmuchanie w nią.

poniedzialek 30.03.2020r.

Poniedziałek 30.03.2020r.

Temat: „Pierwsze oznaki wiosny”

1. Posłuchajcie opowiadania o pierwszych oznakach wiosny. Po obejrzeniu filmu zastanówcie się i spróbujcie jeszcze raz wymienić oznaki, które świadczą o nadchodzącej wiośnie.
Program edukacyjny pt: „Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie”
https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY

2. Zabawa relaksacyjna ,, Deszczowy masażyk”
Dziecko siada za rodzicem na dywanie i wykonuje masażyk na plecach rodzica.
Rodzic: Dziecko:
Na niebie pokazał się mały kłębuszek. rysuje na plecach spiralę
Psotny wiatr dmuch mocno. przesuwa palcami obu rąk po plecach
Przygonił dużo chmurek. rysuje palcami wskazującymi wiele spiralek
Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały. stawia kreski w różnych miejscach na plecach
Z daleka słychać zbliżającą się burzę. uderza piąstkami
Nagle pojawił się błysk. rysuje zygzak pioruna
Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy. uderza wszystkimi palcami jak przy grze na na pianinie
Deszcz był coraz słabszy. wykonuje pojedyncze stuknięcia palcami
Na niebie rozbłysło słońce. rysuje koło i promyczki

3. „Barwy motyla” –ćwiczenie grafomotoryczne. Proście Rodziców, aby narysowali na kartce pięknego dużego motyla. A teraz Wy pokolorujcie i ozdóbcie jego skrzydełka w piękny wymyślony przez Was sposób. Starajcie się, aby nie wychodzić za linię i kolorować dokładnie nie pozostawiając pustych miejsc. Gdy motyl będzie gotowy możecie wyciąć go po konturach i zawiesić np. w waszym pokoju.

Dla chętnych: odsyłam Was do strony internetowej, gdzie znajdziecie motyla do zrobienia z papieru. Powodzenia!
https://youtu.be/MIMjAwPfhWk
4. „Wiosenne liczenie” – spróbujcie pobawić się z Rodzicami w przeliczanie różnych przedmiotów np. Rodzic zadaje dziecku pytanie: „Policz ile mamy wszystkich drzwi w domu?, ile mamy maskotek?, ile mamy krzeseł? itp. Dziecko przelicza elementy przemieszczając się po całym domu i podaje Rodzicowi wynik.

czwartek 26.03.2020r.

Czwartek 26.03.2020r.
Temat : „Potrafimy segregować śmieci”
1. Pooglądajcie z rodzicami krótką bajkę ekologiczną. Później zastanówcie się razem i spróbujcie odpowiedzieć na pytania : W którym domu żyło się lepiej?, Co znaczy słowo ekologia? Jak ja mogę pomóc przyrodzie?

Wejdź na : Ekologiczny dom – bajka edukacyjna
https://youtu.be/PYd88-RyaLs

2. Teraz czas na trochę ruchu przy muzyce J
Słuchaj, oglądaj i ćwicz !

Wejdź na: Skaczemy, biegamy – wygibasy z naszej klasy
https://youtu.be/OZTYeTEZ2wA
3. Naucz się słów piosenki i śpiewaj i tańcz do piosenki
„My jesteśmy żabki” w wykonaniu zespołu „Śpiewające Brzdące”
https://youtu.be/bSvnVcfC3-s

Tekst piosenki:
1.My jesteśmy żabki
Mamy cztery łapki
Skaczemy po trawie
Bocian nas nie złapie

Ref. Hop 3x. skaczą żabki w bok
Hop 3x. skaczą żabki w przód
Hop 3x. skaczą żabki w tył
Hop. 3x. skaczą ile sił.

2.My jesteśmy żabki
Po to mamy łapki
By popływać w stawie
I skakać po trawie.
4. Ćwiczenia usprawniające wargi:
a) Zabawa „ Całuski” – posyłamy „całuski” do swojego odbicia w lustrze, do mamy, taty itd.
b) Zabawa ,, Konik” – naśladujemy odgłosy wydawane przez konia, np. kląskanie, parskanie.
c) Zabawa „Małpka” – „wypychamy” językiem dolną wargę.

piątek 27.03.2020r.

Piątek 27.03.2020r.
Temat: ,,Mały ekolog”
1. Zabawa na dobry początek dnia. Dziecko kładzie sobie na głowę dowolny przedmiot ( czapka, skarpetka, mała maskotka) i chodzi w kierunku wskazanym przez rodzica, na przykład: ,, dwa kroki naprzód, trzy kroki do tylu, jeden krok w prawo”. Potem zamieniają się rolami.
2. Zabawa z wierszem ,,Kot Zefir i skarby przyrody” A. Smak – Drewniak. Przygotowujemy maskotkę kota lub jego sylwetę( narysujemy kota, wycinamy go i nakleimy na patyczek) Czytamy dziecku wiersz ( razem z naszym kotkiem) i wspólnie wyszukujemy rad ( Zadbaj o nasze powietrze, do życia zwierząt i ludzi konieczne; Dbajcie dzieci o czyste powietrze, które do oddychania jest nam konieczne; Bez wody na ziemi życia nie będzie i nie sa to jakieś tam kocie brednie). Całość utworu możemy podzielić na części i rozplanować na kilka dni . Razem z dzieckiem zastanawiamy się w jaki sposób nasza rodzina przyczynia się do ochrony przyrody ( np. razem segregujemy śmieci ) – i wykonać do tego ilustracje. Wiersz o ekologii dla dzieci - Kot Zefir i skarby przyrody - Bajki ... https://bajki-zasypianki.pl/wiersz-o-ekologii/
3. Zabawy muzyczne. Wykorzystujemy wykonana wcześniej grzechotkę . Dziecko sprawdza jakie dźwięki ona wydaje. Rodzic wypowiada słowo ekologia” nadając głosowi rożne natężenie ( cicho, głośno, szybko, wolno). Zadaniem dziecka jest grzechotanie w taki sam sposób, w jaki słowo zostało wypowiedziane.
4. Zakładamy kącik przyrody. W kubeczku lub doniczce wypełnionej ziemia dziecko wysiewa rzeżuchę lub sadzi cebulkę, fasolkę ( może być również cos innego). Roślinki trzeba pielęgnować – podlewać codziennie i obserwować. A jak urośnie zrobić zdjęcie – po powrocie do przedszkola pooglądamy, powspominamy i porównamy co nam wyrosło.

środa 25.03.2020r.

Środa 25.03.2020r

Temat: ,,Wiemy, jak dbać o świat wokół nas”

1. Ćwiczmy razem

a) ,,Powitanie”. Swobodny bieg dziecka po pokoju. Kiedy rodzic podniesie rękę , machają do siebie na nawzajem. Kiedy klaśnie w dłonie – dziecko zastyga w bezruchu.
b) ,,Wysokie, niskie”. Dziecko maszeruje . Na hasło ,,Wysokie drzewa” – chodzi na palcach. Na hasło ,,Niskie krzaczki” – chodzi w przysiadzie.
c) ,,Obserwator przyrody” . Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na hasło rodzica:,, Obserwujemy przyrodę”, dziecko rozgląda się dookoła.
d) ,,Szumiący las”. Dziecko spaceruje po pokoju. Na słowa: ,,Szumi las”- staje w rozkroku unosi ramiona i kołysze nimi, naśladując szum lasu: sszszszszsz...
2. Praca plastyczna ,,Ekologiczne instrumenty” – do dowolnego pojemnika ( po jogurcie ,serku) należy wsypać trochę ryżu, grochu lub fasoli. Przykryć otwór folią spożywczą ,aluminiową lub papierem i umocować za pomocą gumki recepturki. Pojemnik można dowolnie ozdobić . I mamy gotowy instrument – grzechotkę.
3. Zabawa badawcza ,,Co się stanie z woda?”. Można przeprowadzić z dzieckiem doświadczenie. Przygotowujemy dwa słoiki z wodą. Jeden przykrywamy czarną a drugi przezroczystą folią i mocujemy ją za pomocą gumki recepturki. Słoiki stawiamy w słonecznym miejscu i co jakiś czas obserwujemy co się dzieje z wodą. Podsumowanie doświadczenia: słońce rozgrzewa wodę, dodatkowo czarna folia wzmacnia efekt, bo pobiera więcej energii słonecznej, dlatego woda pod nią jest cieplejsza. Jeżeli miejsce jest bardzo nasłonecznione na ściankach mogą pojawić się kropelki, ponieważ woda zaczyna parować.