wtorek 31.03.2020r.
Temat: ,,Witamy wiosnę”
1. ,,Wiosenny wiatr” : Proszę narysować, pokolorować i wyciąć chmurkę i kwiatek a następnie zawiesić je na nitkach. Dziecko dmucha na nie tak, aby wprawić je w ruch. Za pomocą siły oddechu ilustruje lekki wietrzyk, silny wiatr, wichurę. Można również podrzeć kartkę papieru na malutkie kawałki i zrobić sobie zawody: papierki ułożone na blacie stołu, lub na podłodze ( każdy ma swoje) i sprawdzamy który dalej wyląduje.
2. Zagadki z wiosennej szufladki. Zapraszamy dziecko do zgaduj – zgaduli na temat oznak wiosny. Możemy sobie przygotować różne książeczki, czasopisma bądź albumy o tematyce przyrodniczej. Czytamy zagadki - dziecko odpowiada. Wspólnie możemy wyszukać odpowiedzi na ilustracjach ( z przygotowanej literatury). Możemy również dołączyć zagadki pantomimiczne – dziecko naśladuje ruchem sposób poruszania się wybranych zwierząt lub owadów a rodzic odgaduje. Potem następuje zamiana ról . Nazwy zwierząt dziecko może tez podzielić na sylaby ( wyklaskać ) i przeliczyć je. Zagadki słowne: a) W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce. (biedronka) ; b) Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka. Leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka. (osa); c)Śmiało rusza w drogę, choć ma jedna nogę. Czy to wiosna, czy lato, czy jesień, , co ma, z sobą niesie. (ślimak); d) Tu cytrynek, tam paź królowej ,wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką , gdy tylko zaświeci słonko. (motyle); e) Wiosną radzi kuma kumie, ledwo zbudza się ze snu. Nad jezioro, rzekę, strumień spieszmy kumy, ile tchu. (żaby); f) Nosi błoto, glinę, mozolnie pracuje, bo maleńkie gniazdko pod dachem buduje.(jaskółka) ;
3. ,,Wiosenna łąka”. Z rożnych kolorów plasteliny dziecko robi kuleczki, które nakleja na kartce papieru. Powinny być one rozrzucone po całej kartce. Następnie z każdej kuleczki rozciera promyczki w rożne strony ( 5-6 , będą to płatki kwiatków) i na środku przykleja małą kulkę plasteliny w innym kolorze ( to środek kwiatka). Kolejnym etapem pracy będzie dorysowanie zieloną kredką łodyżek i listków do każdego kwiatka.
4. ,,Tańczące chustki” – zabawa relaksacyjno - naśladowcza. Pomoce: chusteczka lub serwetka, dowolna muzyka. Dziecko trzymając chusteczkę w dłoni naśladuje czynności rodzica ( w tle muzyka): - kołysanie chustki na boki, w przód i do tylu; - obroty z chustka dookoła własnej osi; - kołysanie z chustkami w parach ( np. z rodzicem ): trzymanie jej za rogi i chodzenie dookoła w kółku; - podrzucanie chustki do góry; - chowanie chustki w dłoniach i stopniowe rozchylanie ( rozkwitające kwiaty ) , naśladowanie wąchania kwiatów; - trzymanie chustki za róg i dmuchanie w nią.